Eva-Helene
2 dl grahamsmjöl
2 dl kokhett vatten
25 g jäst
4 dl fingervarmt vatten
½ msk salt
1 msk honung eller sirap
drygt 1 liter vetemjöl

Häll grahamsmjölet i en bunke och slå det varma vattnet över, rör om och täck över bunken med t.ex. ett lock. Låt svälla i ett par timmar.

Rör ut jästen i det ljumma vattnet, tillsätt grahamsgröten, salt och honung/sirap och blanda. Rör i det mesta av vetemjölet och arbeta degen tills den släpper bunken.

Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter. Lägg samtidigt lergrytan i vatten.

Olja grytan och locket litegrann. Arbeta ihop degen en aning, lägg den i grytan och jämna till degen. Lägg på locket.
Ställ grytan på gallret på nedersta falsen i ugnen. Sätt ugnen på 200 grader. Efter ca 1½ timme är brödet klart. Stjälp upp det och låt kallna under bakduk.

Jag brukar öka mängden grahamsmjöl till 4 dl och minska vetemjölet till 9 dl eller använda grahamsmjöl+fullkornsmjöl av vete (lite kaka på kaka, men..). Dessutom häller jag i 2 dl krossat linfrö och 3 dl solroskärnor.
Eva i Höga
Ditt recept låter gott! Här har jag ett:

Valnötsbröd
25 g (1/2 pkt) jäst
5 dl vatten
1/2 dl olja
2 tsk salt
2 dl (80 g) grovhackade valnötskärnor
ca 1,5 liter matbrödsmjöl av vete
Smula ner jäsen i en degbunke. Ljumma vattnet till fingervärme (37 grader). Häll lite av det över jästen och rör tills den är ordentligt upplöst. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt och nötter. Arbeta i så mycket av mjölet att alltsammans kan arbetas till en blank deg som släpper degbunkens kanter. Jäs degen under bakduk ca 1 timme.
Lägg under tiden lergrytan och locket i kallt vatten.
Knåda i resten av mjölet i degen och forma en slät limpa.
Olja in grytan och locket väl. Lägg i degen. Täck med locket. Ställ grytan på gallret i nedre delen av ugnen. Sätt denna på 200 grader. Grädda brödet ca 1 timme.
Stjälp upp brödet och låt det svalna inlindat i bakdukar.
Whiskuchi
Åh, ljuvligt! Lergrytebröd! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon