Dilara
Hej! Bladen på en av mina Schlumbergeror börjar bli mjuka o lösa... Varför blir det så? Och vad kan jag göra?
Alexander-VG-zon3
har den blivit utsatt för frost brukar dom bli så och är det inte det så har du vattnat för mycket och då har den ruttnat .

klipp veck det döda/skadade och placera den torrare i en temp på +15c +20c .
Ciczi
MIna Schlumbergera trivs utmärkt i vårt trapphus. Blommar som sören nu... biggrin.gif

Du kan även ha vattnat för lite. Kolla jorden innan du agerar.

Ciczi
Dilara
Det dä med vattningen... Jag vattnade dom ganska väl först när jag köpte dom, men sen lät jag dom torka ut också... så jag har ingen aning om ifall jag har vattnat för mycket eller för lite confused.gif
Bassam
Tack för fråga –
den angripande av frost, du kan klippa bort bladen som skadad och flytta till plast som frostfri.
H:Bassam
Dilara
Dom har verkligen inte kommit i närheten av frost.
Madeleine1
Eller så kan de vara angripna av falska spinnkvalster. De ger vissnesymptom, som slutar med att "grenar" faller av (de blir lite svampigt mjuka) och där finns det dessvärre inte så mycket annat att göra än att kasta bort växten.
Drabbade tyvärr en av mina gamla novemberkaktusar som jag ärvt efter min mamma. sad.gif
Bassam
Tack för fråga: man kan bli fri från spinn genom ta bort skadad delar plus:
Du kan duscha med vatten som blandad ( 1l vatten + 1msk tvål), eller (1l vatten +1msk såpa + 1 tsk röd sprit , ska man spreja bada blad sidan plus duscha flera gångar.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 14-11-2008, 16:31) *
Tack för fråga: man kan bli fri från spinn genom ta bort skadad delar plus:
Du kan duscha med vatten som blandad ( 1l vatten + 1msk tvål), eller (1l vatten +1msk såpa + 1 tsk röd sprit , ska man spreja bada blad sidan plus duscha flera gångar.

har växten spinn är det ingen större mening med att klippa veck bladen på den , den är ju inte skadad utan bara ohyra som suger ur växtsaft .

ett enkelt sätt att bli va med spinn är att placera växt,kruka,krukfat i varmt vatten i ca 20-30min , under den tiden drunknar och dör spinnet .

CITAT (Dilara @ 13-11-2008, 18:23) *
Det dä med vattningen... Jag vattnade dom ganska väl först när jag köpte dom, men sen lät jag dom torka ut också... så jag har ingen aning om ifall jag har vattnat för mycket eller för lite confused.gif

har du bild på det ? då är det lättare att säga avd som är fel .
Dilara
Den mår mycket bättre nu. Det var alltså så att jag hade vattnat lite för mycket. Men nu har de blommat klart och jag undrar ifall man ska ta bort överblommat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon