|
Lilla Birka
12-11-2008, 23:04
Nu blommar det! Jag hängde ju ut orkidéerna i somras i pilträdet. Just nu blommar fyra, en är nyköpt, den som är en paphiopedilum. Två av de som hängde ute kommer nu med knoppar och Ludisian blommar snart igen som vanligt så här års. (Den har förstås inte stått ute.) Så himla roligt det är med orkidéer! [attachment=27159:DSCN8476.JPG][attachment=27160:DSCN8477.JPG] [attachment=27161:DSCN8479.JPG][attachment=27162:DSCN8480.JPG] [attachment=27163:DSCN8481.JPG][attachment=27164:DSCN8483.JPG] [attachment=27158:DSCN8366.JPG]
blomkronan
12-11-2008, 23:49
Jag har oxå fastnat för orkidéer, dom blommar så fint och sååååå länge Nu blev jag nyfiken, hur hände dom, var dom skyddade från regn och blåst av trädet? soligtläge? halvskugga? skugga hela dan? Berätta mera... jag har läst och hört att dom inte klarar regn... att dom vill ha tak. Men dom fick förstås skydd under trädets grenar. //Mari
Alexander-VG-zon3
13-11-2008, 00:01
mina orkidéer står helt under bar himmel i öst läge . dom får både vind,regn,sol,värme,hagel på sig under sommaren .
blomkronan
13-11-2008, 00:23
CITAT (flaxss @ 13-11-2008, 00:01)  mina orkidéer står helt under bar himmel i öst läge . dom får både vind,regn,sol,värme,hagel på sig under sommaren . Kul och intressant... hur mår dom nu? Har du tagit in dom? Men hur kan det gå??? dom tål ju inte att ha vatten i bladroseten, alltså tål dom det i allafall... Har du någon blommning på gång?
Lilla Birka
13-11-2008, 00:47
CITAT (blomkronan @ 12-11-2008, 23:49)  Jag har oxå fastnat för orkidéer, dom blommar så fint och sååååå länge Nu blev jag nyfiken, hur hände dom, var dom skyddade från regn och blåst av trädet? soligtläge? halvskugga? skugga hela dan? Berätta mera... jag har läst och hört att dom inte klarar regn... att dom vill ha tak. Men dom fick förstås skydd under trädets grenar. //Mari Jag hängde upp dem i cykelkorgar och lade in en tråd med bilder från detta. Ska försöka hitta den tråden. De hängde inne i trädet och fick således skugga hela tiden. Det enda som hände var att en blev äten på bladen av något ( en mus?) men den har repat sig och kommer med ett nytt blad. En annan fick nog trots allt lite för mycket vatten ovanifrån för den släppte en del blad och har nästan ruttnat, men det är den som blommar på tredje bilden nu och den blommar om för tredje gången på två stänglar sen jag köpte den. P.S. Jag hittade tråden, den finns under småprat om trädgård. D.s.
om det blir vatten i bladrosetten ruttnar de nog, så jag hade hängt dem under ett regnskydd i såfall. Men visst är det så att de mår bra av att vara ute över sommaren. fina blommor!
Åsa, mälardalen zon 2
13-11-2008, 09:06
Det är mest Phalaenopsis som ruttnar ifall den får vatten i bladrosetten och denna sort brukar gilla inomhusklimatet mer än utomhusklimatet. De flesta andra orkidéer gillar dock att vara ute och många av dem bildar knoppar bättre efter en utevistelse, vissa sorter kan man ha ute länge speiellt de som bildar knoppar efter en lite kyligare vistelse.
Hej Åsa
Nu blev jag rådvill. Menar du att Palaneopsis borde vara inne på sommarn och andra Orchidéer ute ? Jag har inte haft mina Palaneopsis ute i sommar, men tänkte ha dom på ett bord under altantaket nästa sommar. Avråder du ?
Hälsn Tepa
AnnammA
13-11-2008, 09:20
CITAT (tepa @ 13-11-2008, 09:12)  Hej Åsa
Nu blev jag rådvill. Menar du att Palaneopsis borde vara inne på sommarn och andra Orchidéer ute ? Jag har inte haft mina Palaneopsis ute i sommar, men tänkte ha dom på ett bord under altantaket nästa sommar. Avråder du ?
Hälsn Tepa Vad jag förstått, tycker de inte om för mycket temperaturväxlingar, men kan givetvis vara utomhus, under sommaren, och under altantaket kan de vara om där inte är för soligt. Solen kan bränna bladen så att de kan bli helt förstörda. Jag brukar ha mina i vårt rätt så skuggiga uterum under sommaren, men det var ändå ngn som lyckades bli bränd på bladen... Att hänga i träd, med lövverket som skugga, är nog helt OK, om man tittar efter då och då, att det inte samlas regnvatten i bladvecken.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-11-2008, 10:06)  Det är mest Phalaenopsis som ruttnar ifall den får vatten i bladrosetten och denna sort brukar gilla inomhusklimatet mer än utomhusklimatet. De flesta andra orkidéer gillar dock att vara ute och många av dem bildar knoppar bättre efter en utevistelse, vissa sorter kan man ha ute länge speiellt de som bildar knoppar efter en lite kyligare vistelse. Håller fullständigt med dig!
Alexander-VG-zon3
13-11-2008, 12:12
CITAT (blomkronan @ 13-11-2008, 00:23)  Kul och intressant... hur mår dom nu? Har du tagit in dom? Men hur kan det gå??? dom tål ju inte att ha vatten i bladroseten, alltså tål dom det i allafall... Har du någon blommning på gång? mår super bra , dom är inne ja . dom som var ute blommar inte nu . dom blommade när dom var ute . som du redan vet så tål alla inte att vara ute , Phalaenopsis vill inte ha under +15c , dock hade jag 2 Phalaenopsis ute förra sommaren i regn och rusk och dom ''ruttnade'' inte av regnet . men dom dog senare av frosten . jag ville inte ha dom så därför slängde jag ut dom i södersolen och lät dom var där tills frosten kom . jag brukar inte vara så elak men jag var så trött på dom . många andra vill och måste vara ute , och en del måste även ha frost för att blomma . men måste vara inne för att inte dö ute på vintern . när dom är inne vill några vila eller höstblomma ( vilket många gör naturligt ) då får man ha andra förhållanden . och en del vill vara som vanliga krukväxter , jag tvingar aldrig mina att blomma vid en bestämd tid . utan jag låter dom blomma när dom själva tycker .
Lilla Birka
13-11-2008, 14:48
Hur gör du när du TVINGAR en växt att blomma?  Säjer du att de ska hamna ute i frosten eller i soptunnan om de inte gör som du säjer?
Alexander-VG-zon3
13-11-2008, 15:01
CITAT (Lilla Birka @ 13-11-2008, 14:48)  Hur gör du när du TVINGAR en växt att blomma?  Säjer du att de ska hamna ute i frosten eller i soptunnan om de inte gör som du säjer?  jag tror det var Sofii som skrev det i en annan tråd . i denna http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=79620skulle skrivet lite mer så man förstår . läser du den andra tråden så förstår du .
Lilla Birka
14-11-2008, 21:33
Jag förstod mycket väl Flaxss! Men jag försökte skoja lite, går det inte att skoja med dej?
Alexander-VG-zon3
14-11-2008, 22:40
CITAT (Lilla Birka @ 14-11-2008, 21:33)  Jag förstod mycket väl Flaxss! Men jag försökte skoja lite, går det inte att skoja med dej? haha klart du kan skoja , det var faktiskt roligt !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|