Eva St
[attachment=27172:kl_ver30.JPG]

Har satt lökar av denna blomma varje år och har trott att det varit en klöver
Har också trott att klöver och oxalis varit samma sak sweatingbullets.gif
Men fick nu i höstas höra att det inte är en klöver utan en Oxalis!!!!! g.gif g.gif sos.gif Blir alldeles förvirrad och fattar ingenting. Är det någon som kan reda ut begreppen åt mig
Dels vad det är jag har och dels vad det är för skillnad på Klöver och Oxalis
Vore evigt tacksam i så fall wacko.gif
Aqvakul
Oxalis är en egen familj med fyra vilda arter i Sverige, bl.a. harsyra.

Klöver tillhör ärtväxterna.

Det som förvirrar är nog att bladen är så lika....
Kajsa i Arvika
Du är inte ensam Eva! giggle.gif Min mamma hade alltid en planta hemma och kallade dem för Lyckoklöver!
Lena i Torslanda
Klöver har tre blad - Oxalis alltid fyra
Alexander-VG-zon3
det du har är en Oxalis - heter på svenska Klöver,Lyckoklöver och tillhör Oxalidaceae , det är inte sant att Oxalis alltid har fyra , jag har både dom som har 3 och 6 . din är inte härdig art .

Klöver heter Trifolium tillhör Fabaceae

vill man göra enkelt för sig så ser man det på blommorna (Lånade bilder )

oxalis blommor ser ut såhär

och klöver ser ut så här

enkelt att se skillnad på blommorna .
Lena i Torslanda
Du har givetvis helt rätt Linus. Oxalis har inte alls alltid fyra blad utan mestadels tre, men den som man kallar för Lyckoklöver och som visas på TS bild har fyra.
Har man sedan lite sökande så kan man hitta klöver med 4 blad och det betyder tur !
På din bild på klöverblomman ser man tydligt släktskapet med ärtväxterna.
malin72
CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-11-2008, 09:10) *
Du är inte ensam Eva! giggle.gif Min mamma hade alltid en planta hemma och kallade dem för Lyckoklöver!

det är din mamma inte ensamen om kolla länken, ja har alltid kallat mina oxalis för lyckoklöver fast det inte är det giggle.gif
oxalis= lyckoklöver giggle.gif
Alexander-VG-zon3
men lyckoklöver är ju rätt att kalla den för , det är vad den heter på ''svenska'' . på latin heter den Oxalis . men att kalla Oxalis för klöver är fel .
HelenJ
Är det inte så att Oxalis kan "fälla ihop" bladen också? Eller det kanske bara gäller Oxalis triangularis?
Alexander-VG-zon3
CITAT (HelenJ @ 13-11-2008, 20:15) *
Är det inte så att Oxalis kan "fälla ihop" bladen också? Eller det kanske bara gäller Oxalis triangularis?

vet inte om alla gör det men en del oxalis arter fäller ihop bladen på natten .
Eva St
tummenupp.gif Aha Jag har alltså en Oxalis som också kan benämnas Lyckoklöver eller?????????
Hoppas jag fattat rätt nu men krångligt är det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 13-11-2008, 22:38) *
tummenupp.gif Aha Jag har alltså en Oxalis som också kan benämnas Lyckoklöver eller?????????
Hoppas jag fattat rätt nu men krångligt är det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Latin - oxalis

Svenska - Lyckoklöver ( Oxalis om man nu vill det också )

= det är det du har och det är deras rätta namn
Eva St
thanks.gif TUSEN TACK för hjälpen jag vet ju att jag alltid kan lita på att ni ger svar på alla konstiga frågor som dyker upp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon