sjöbäcken
Hej! Jag planterade en ros på stam (allotria) i en urna i våras. Under satte jag diverse som skulle fulla upp; japansk akleja, helix och något mera... Det har varit jättefint och blommat länge.
Nu till min fråga: Var ska jag placera urnan i vinter? Täcka över? Med vad? I garaget/ute? Under trappan till uteplatsen? Jag hoppas ju på att de ska blomma lika vackert nästa år!
Tack för hjälpen!
Allotria Sju blommor på samma gren!
AnnammA
Jag vet ju inte vilken zon du bor i, men iallafall, jag bor izon 1-2, vilket innebär att hel del av mina stamrosor är planterade direkt i rabatten(i bra läge, givetvis) och när den "riktiga" kylan kommer (vilket inte blev förrän efter jul i år, brukar jag täcka in kronorna(där ympen finns) med säckväv, gamla tröjor mm. Jag har även några i krukor, och de brukar få bo i uterummet, med övertäckt krona när så behövs. Några år försökte jag övervintra krukade stamrosor i garaget, men det blev nog för varmt, för det gick ohyra på dem.
Kronorna med ympen gillar alltså inte om det blir för tätt och för varmt, men MÅSTE ha kläder på när det blir riktigt kallt ute. Så det beror på hur varmt du har i garaget -är det inte för kallt, behöver du inte täcka ympen i kronan!
Kajsa
Stamrosor i rabatterna ute över vintern går bara i zon 1 ( kanske tufft där med Anna ? ) Jag bor i zon 3 - 4 och ställer in mina kruk och stamrosor i garaget, visst kan dom få löss, det hör nästan till, men då får man spruta bort det med Provado spray under vintern så är problemet ur världen. Helst ska det vara mörkt i garaget och 2- 5 grader och så vattnar jag lite på dom ibland så dom inte torkar sönder, lite svår balansgång, vila men inte dö. Ställer sedan ut dom tidigt i april i skyddad hörna med fiberväv och först på våren när övriga rosor klipps ska man klippa in stamrosorna ca 1/3 brukar vara lagom.
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 13-11-2008, 15:18) *
Stamrosor i rabatterna ute över vintern går bara i zon 1 ( kanske tufft där med Anna ? ) Jag bor i zon 3 - 4 och ställer in mina kruk och stamrosor i garaget, visst kan dom få löss, det hör nästan till, men då får man spruta bort det med Provado spray under vintern så är problemet ur världen. Helst ska det vara mörkt i garaget och 2- 5 grader och så vattnar jag lite på dom ibland så dom inte torkar sönder, lite svår balansgång, vila men inte dö. Ställer sedan ut dom tidigt i april i skyddad hörna med fiberväv och först på våren när övriga rosor klipps ska man klippa in stamrosorna ca 1/3 brukar vara lagom.

Peppar, peppar Kajsa, mina stammisar i rabatterna har växt där nu ett par år...Men de får kläder på när det börjar bli kjäle i jorden...Och det är inte än här hos mig...
Alexander-VG-zon3
bor man kallt är det enklast att ta in stamrosen efter att det varit -3c -6c och övervintra kallt 0c +5c . tar ut den på dagen när det är ca +5c och ta in vid frost .

bor man milt , kan man låta den stå ute utan skydd beroende sort .
eller klä in den efter ett par rejäla frostnätter, grön vinterväv eller tjock fiberduk som gör det ca 5grade varmare, säckväv hjälper inte mot vinterkyla .

Thé
Nu blev jag nyfiken på det här med ympen (kan så klar inte låta bli att lägga mig i när möjlighet finns att lära mig mer). Vad är det som gör ympen så känslig? Alltså själva ympstället? Jag vet att det ska ner fem-tio centimeter under jord, och det går ju inte på en stamros, men varför är ympstället så känsligt när själva rosen är härdig (grenarna, alltså)? Och vilken zonangivelse ska en ros ha för att utan problem stå ute i zon 1? Zon 5? Någon som vet?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thé @ 13-11-2008, 17:23) *
Nu blev jag nyfiken på det här med ympen (kan så klar inte låta bli att lägga mig i när möjlighet finns att lära mig mer). Vad är det som gör ympen så känslig? Alltså själva ympstället? Jag vet att det ska ner fem-tio centimeter under jord, och det går ju inte på en stamros, men varför är ympstället så känsligt när själva rosen är härdig (grenarna, alltså)? Och vilken zonangivelse ska en ros ha för att utan problem stå ute i zon 1? Zon 5? Någon som vet?

Ympen är lite känslig , dels så är det två växter som växt ihop . och blir vintern konstigt/kall så fryser ädel rosen ner eller att rosen blir chockad av en frostnatt som kommer sent på våren/sommaren .
är den då ca 5-15cm ner i jorden så kan rosen skjuta nya skott från ympen .

har du då en stamros så kan den dels frysa söner i ympen(mer utsatt) och dels så kan ädelrosen frysa ihjäl helt och då så är det enbart vildrosen (stammen alltså ) som skjuter skott men kronan är död .
i zon 1 brukar man inte ha problem med stamrosor som är härdiga och kan växa utan skydd . men vill man vara säker kan man ju skydda den. men även med skydd så ''kommer'' rosen få en vinter
vill man varar 100% säker att den inte dör tar man in den .

det sista förstår jag inte hur du menade , du ser på etiketten vilken zon rosen tål .
vill man vara säker så väljer man en ros som tål en zon kallare än vad du har ,
typ bor du i zon 3 så kan du välja en zon 4-5ros för att vara säker att den tål en ovanlig kall vinter .

AnnammA
CITAT (flaxss @ 13-11-2008, 17:17) *
bor man kallt är det enklast att ta in stamrosen efter att det varit -3c -6c och övervintra kallt 0c +5c . tar ut den på dagen när det är ca +5c och ta in vid frost .

bor man milt , kan man låta den stå ute utan skydd beroende sort .
eller klä in den efter ett par rejäla frostnätter, grön vinterväv eller tjock fiberduk som gör det ca 5grade varmare, säckväv hjälper inte mot vinterkyla .

Jag brukar kombinera grov säckväv(fd kryddsäckar från lokal tillverkare av starkare drycker... tongue.gif ) med annat tjockare textilmatrial. Har läst någonstans att man även kan fylla på med material(mossa, löv?) innanför täckningen, men det har aldrig jag gjort. Sedan är det faktiskt också så att mina friväxande stamrosor, är planterade i varma goda lägen, och det gör ju sitt för överlevnaden. Utan skydd vågar jag däremot inte chansa på när kylan kommit till mina breddgrader...
Alexander-VG-zon3
säckväv grov eller tunn hjälper inte mot kylan . men däremot mot vårsolen . jag har testat det . det som skyddar bäst är grön vinterväv,tjock fiberduk,bubbelplats .

likadant ibland står det att man ska skydda med platspåsar och det är totalt meninglöst . det skyddar inte så bra mot kylan när den väl slår in och är det soligt blir det väldigt varmt .

material är nog enklast att använda tidningar eller nåt annat torra löv kan nog också funka . jag håller mig till grön vinterväv och det tycker jag skyddar bra .
Ezereht
Thé jag har stamrosor av "Tornedalsrosen" /Fylld Kanelros. Den tål zon 8.

Den blommar visserligen bara en gång, men jag har planterat en hög perenn som doftar underbart med lila/rosa blommor nära som jag binder ihop med stammen så att de nästan ser ut at växa i kronan, och de blommar på hösten. Den har ingen ymp, utan det är en "gren" som fått växa upp och klippts in, och så håller jag undan alla Bizzilioner rotskott som kommer...
(brukar ge bort dom till andra wink.gif

Jag täckte inte alls förra året men då var dom lite sega med att komma, så i år kanske jag ska täcka dom lite. Får se. Men dom fryser inte ner direkt. Dom står lite ogosigt till faktiskt, jag är tuff med mina blomster wink.gif

Thé
CITAT (flaxss @ 13-11-2008, 18:07) *
Ympen är lite känslig , dels så är det två växter som växt ihop . och blir vintern konstigt/kall så fryser ädel rosen ner eller att rosen blir chockad av en frostnatt som kommer sent på våren/sommaren .
är den då ca 5-15cm ner i jorden så kan rosen skjuta nya skott från ympen .

har du då en stamros så kan den dels frysa söner i ympen(mer utsatt) och dels så kan ädelrosen frysa ihjäl helt och då så är det enbart vildrosen (stammen alltså ) som skjuter skott men kronan är död .
i zon 1 brukar man inte ha problem med stamrosor som är härdiga och kan växa utan skydd . men vill man vara säker kan man ju skydda den. men även med skydd så ''kommer'' rosen få en vinter
vill man varar 100% säker att den inte dör tar man in den .

det sista förstår jag inte hur du menade , du ser på etiketten vilken zon rosen tål .
vill man vara säker så väljer man en ros som tål en zon kallare än vad du har ,
typ bor du i zon 3 så kan du välja en zon 4-5ros för att vara säker att den tål en ovanlig kall vinter .

Det sista var lite otydligt, men jag menade vilken zon den påympade ädelrosen skulle ha för att inte behöva skyddas ute i exempelvis zon 1. Skulle en zon 5-ros påympad på stam klara sig ute i zon 1-vinter utan skydd? Den borde ju tåla värre kyla än en zon 1-ädelros på stam, som väl absolut måste tas in även om den hade klarat sig om ympstället varit nergrävt i jorden.

Jag funderar på att göra egna stamrosor av sticklingar för att slippa vintertäckningstrasslet, men det är ju ett väldigt långsiktigt projekt...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thé @ 14-11-2008, 19:08) *
Det sista var lite otydligt, men jag menade vilken zon den påympade ädelrosen skulle ha för att inte behöva skyddas ute i exempelvis zon 1. Skulle en zon 5-ros påympad på stam klara sig ute i zon 1-vinter utan skydd? Den borde ju tåla värre kyla än en zon 1-ädelros på stam, som väl absolut måste tas in även om den hade klarat sig om ympstället varit nergrävt i jorden.

Jag funderar på att göra egna stamrosor av sticklingar för att slippa vintertäckningstrasslet, men det är ju ett väldigt långsiktigt projekt...

har du en ympad ädelros som tål zon 5 så brukar den klara vintern i zon 1 utan problem . säker kan man ju aldrig va då får man ta in den . även om du skyddar den ute så kommer rosen få en vinter .

har du en ympad zon 1 ädelros så hade jag tat in den även i zon 1 då ympen är känslig då den får känna på vintern . men hade det varit en icke uppstammad ros alltså en ''vanlig'' zon 1 ros så hade jag bara planterat den djupare och låtit den va ute . skulle den då frysa ner skjuter den nya skott från ympen för även i zon 1 händer det att härdiga rosor fryser ner speciellt i sena frostnätter på våren-sommaren .

du kan göra egna stamrosor av redan köpta plantor , det har jag börjat med .
Kajsa

Stamros Louise Bugnet, en tuff Kanadaros som var ympad med all säkerhet på en tuff stam, visste inte vilken ? Jag chansar vintern -06 att den ska klara sig ute i rabatten och snurrar in den enligt konstens alla regler och den levde tidigt på våren när jag kikade lite under vinterväven, men dör sedan så sakteliga.
Rosen var dyr och ovanlig som stamros, som jag ångrat att jag hade rosen ute en vinter och jag vet inte vad som gick fel ? För blött, flera vårstormar utan skydd, sjukdom, var ympad, det var troligen det svaga med rosen men får aldrig svar på det !
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 15-11-2008, 14:30) *
Stamros Louise Bugnet, en tuff Kanadaros som var ympad med all säkerhet på en tuff stam, visste inte vilken ? Jag chansar vintern -06 att den ska klara sig ute i rabatten och snurrar in den enligt konstens alla regler och den levde tidigt på våren när jag kikade lite under vinterväven, men dör sedan så sakteliga.
Rosen var dyr och ovanlig som stamros, som jag ångrat att jag hade rosen ute en vinter och jag vet inte vad som gick fel ? För blött, flera vårstormar utan skydd, sjukdom, var ympad, det var troligen det svaga med rosen men får aldrig svar på det !

vacker ros !

en sak som är farligt med den gröna vinterväven är att det blir varmt där under när solen lyser . får du sedan en kall natt så dör ju rosen . jag hade istället haft på vinterväven under ''vintern'' och vårvintern . sedan hade jag inte haft den på utan istället byt mot säckväv eller nåt annat som hindrar solen från att värma upp . redan i feb-mars en solig dag så kan ju den väven öka värmen mycket .

jag mätte det en gång ( i jan ) jag la en termometer innanför väven , la den i solen och det var soligt hela dagen (i skuggan var det kanske ca +5c ) , men tempen jag mätte upp innanför där var ca +15c +20c . och sedan sjönk det snabbt på kvällen och blev frost . och det är ju inte nyttigt för rosen att ha +15c +20c på dagen och sedan frost på natten .

med tanke på att du säger att den överlevde vintern ? så tror jag inte det var fel på rosen/ympen eller att vinter var för kall . utan det hände nog längre fram under våren . hade du haft en vanlig Louise Bugnet så hade den haft möjligheten att skjuta skott från skyddade delar om den skulle frysa ner . vilket på stam blir att ''hela'' fryser .

jag vet inte säkert ! bara spekulerar . men som jag skrev innan vill man vara helt säker så får man ta in den .i zon 1 tror jag inte det hade varit något problem med denna ute .

Kajsa
Jo, det är möjligt, hade också fyllt hela stam/krona innanför väven med torra löv så det var fluffigt. Nåja, jag gör aldrig om det, stamrosor är för dyra.
Dag
Jeg planter stamrosen i en stor kruka på ca. 20 l. Jeg setter jeg krukan ned i jorden om våren og graver krukan opp om høsten igjen og så setter jeg den ned i en mørk og kald kjeller. Dette er den sikreste måten å få stamroser til å overleve i sone 4-5. All dekking ellers, betyr nesten ingen ting.
Dag
Ezereht
Nu är det snö här...
Lasse Lucidor
Uthuset blir väl bra, är det något isolerat. Jag har Förvarat många rosor i urna i kallföråd. Det blir väl några minusgrader där men ändå mycket mildare än ute och temperaturkurvorna jämnas ju ut mycket och vårsolen skadar inte rosorna så de har aldrig haft minsta skada. Tror att jag glömde vattna dem en hel vinter och det tycktes inte skada rosorna något så snåla i alla fall med vatten.
Men är det ett inglasat uterum så kan det ju bli för vart på vårvintern när solen värmer upp på dagarna /LASSE
Kajsa
Är förrådet, källaren kallt kan säkert rosen klara sig utan vatten i mörkret som du skriver Lucidor. Vårt garage sitter ihop med huset och blir därför lite för varmt med våra milda vintrar så därför får jag vattna lite på dom, men även en stamros har dött i vårt garage det är en svår balansgång, knepigt även för mina stamfuchsior.
Hur kallt är det i din källare Dag ?
Dag
I min kjeller er det jevnt over fra +5 til -2, alt avhengig av temperaturen ute. I mars tar jeg alt opp og setter dem til driving i veksthuset med bare en temostatovn som passer på et det ikke går under 0.
Det skal være alltid litt fuktighet i krukan, men ikke vått - også i kjelleren.
Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon