Förra året lade jag på, inte helt färdig kompost, på buskar och rosor och det blev mkt bra, tycker jag, det växte fint på vårkanten. Inbillar mig också att det blir bra skydd inför vintern, speciellt då för rosorna. Minns att jag läst att det inte är bra att lägga på för tidigt på rosorna. Det jag inte minns är vilken tid jag la på förra året. Gäller skogstomt i nordöstra Skåne, tror det är lite kallare än zon 1. Har läst om höstgödsling / vårgödsling för o nackdelar så det är eg. inte det jag är ute efter, mer vilken tid som kan va bäst om man både vill lägga ut för skydd och höstgödsling. Tacksam för synpunkter.
Om gödseln innehåller kväve (och det gör ju oftast stallgödsel), så skall den läggas på så sent som möjligt, när växterna inte längre växer. Att kalla detta för höstgödsling är dock helt fel, eftersom höstgödsling innebär att man tillför andra näringsämnen än kväve till växterna inför hösten, så att de klarar övervintringen bättre.
Aqvakul
13-11-2008, 10:27
egentligen är detta en slags förrådsgödsling som börjar "falla ut" på vårkanten. Alltså en slags vårgödsling som förbereds på senhösten. När jag växte upp var detta mkt vanligt, men numera har man insett att detta förfarande kan innebära en risk för kväveläckage, särskilt om man gödslar t.ex. ett trädgårdsland i närheten av en bäck.
Tack för era snabba svar. Förstår nu att det är fel att benämna det höstgödsling, "förrådsgödsling" låter bra. Känner till risken med kväveläckage men det blev ju så bra förra året och jag tänker att komposten inte är riktigt färdig också utan får "ligga till sig" där vid växterna kan motiveran detta förfarande.
Fördelarna, som jag ser det, är då ;
får plats i mina komposter, det får "eftermogna" på plats
skydd till växterna, rosorna
gödsel på plats när växten "vill ha" på vårkanten
vårgödslingen är redan avklarad, jobbet är gjort
Nu har det varit lite snudd på frost här för nån vecka sedan, nu är det mildare igen, är ju svårt med svängande temperaturer i mina trakter och man vet aldrig om, hur och när det blir vinter. Kan kanske åndå vara dags snart med min "skydds/förrådsgödsling" ?
Har en riktigt härlig mix i komposten ; ko och hästskit, hushållssopor, mag/tarmpaket från vilt mm och det har varit gott om mask o kryp i den och det har förmultnat snabbt tidigare. Nu har jag börjat på nytt i varmkomposten för ca 1 månad sedan och det som är aktuellt nu är flyttat till oislolerad behållare.
Vet att man inte ska ha obrunnet intill stammarna och inte använda tex torv att skydda rosor med men nu är ju det här till största delen förmultnat. Det gick ju bra förra året att lägga upp i högar över rosorna nedtill, vad tror ni ?
Jag har brett ut ett tunt lager barkmull i perennrabatten, var det dumt? Bör det blandas ner i jorden eller kan det ligga ovanpå? Jag tror att den innehåller hönsgödsel, men tänkte att maskarna kanske kunde fixa lite under vintern så att jorden blir fin till våren. Jag har inte städat bort några löv eller så, men jag har försökt ogräsrensa.
EDIT: Förlåt om jag stal din tråd, det var inte meningen.
Helt ok att "stjäla" min tråd, bara kul ju. Tror att barkmull var mest av ondo då man lägger det upp över rosorna, fukt kombinerat med frost i torv ol., men det kan säkert andra svara bättre på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.