Full version: Aska
CamillaO
Hej!

Har aska från min kamin som jag undrar när och var och om man kan använda till gödning. Är ny i det här gamet men håller på att skaffa mig en köksträdgård sakta men säker.

Har obegränsat med komposterad hästgödsel. Har maskar i gödselstan och det funkar jättebra. Men har hört att aska också fungerar som gödsel.

Hur gör man??
KURT
Sök här, det finns en massa trådar om aska. Använd bara inte för mycket på en gång.
Thé
Jag ger exempelvis rosorna aska, ett par skedar. Det man inte ska ha den till är väl surjordsväxter.

KURT: vad händer om man tar för mycket?
Sussie F-Flower
Askan är väldigt väldigt basisk. Tror den har ett pH som ligger runt 12 om inte mer. Detta kan göra att en del växters rötter bränns om det blir för mycket. (blir väl nästan som att hälla kaustiksoda i rabatten...?)

Surjordsväxter som rhododendron, azaleor, smultron, blåbär m.m. ska man inte ge någon aska ef.s pH-värdet i marken höjs då. Dom vill ju ha lägre pH för att må bra.

Jag gjorde själv missen förra vintern, då jag inte visste bättre, när jag hällde ut hinkvis med kaminaska i mina rabatter. Här ska gödas, tänkte jag.
Klätterrosen fick nog en hel hink själv. Klematisen fick en halv. De andra växterna fick väl ca någon liter var, ungefär...

Alla har överlevt men klematisen har nästan inte rört sig ur fläcken på hela sommaren och hösten.

Det jag har läst och hört att man kan göra, är att ge ungefär en näve/m2. Jag tycker att det kanske låter lite lite, men det kanske räcker med det efs så många råder så.
Numera slänger jag askan i gren-kvist-skrothögen.
Thé
Skönt att höra att alla har överlevt. Jag tog kanske lite väl mycket aska till vissa av rosorna jag planterat nu i höst. Inte några liter, men jag blandade den nog inte tillräckligt med jorden, utan en del kom rakt på rosornas rötter... -fear-.gif
CamillaO
Tack för råden! Har också förstått att man absolut inte ska använda aska på rhododendron, min granne gjorde det och det fungerade inte nåt vidare. Plantorna överlevde men inte så mycket mer...

skogstroll
jag har skogsträdgård så det blir en liten skvätt på komposten sen får resten åka på "brashögen"
Lasse Lucidor
Hej, 1/2 liter aska per m2står det i en bok jag har, Den Ekologiska trädgården heter den.
Med tanke på att askan inte inehåller rent Kalcium utan även kalium och litet Phosfor så bör det väl inte höja PH så extremt. Bryts ju ner under flera år.
Dessutom så inehåller väl det mest luft. Inte mycket massa. En 10 liters hink med aska känns ju knappt i tyngd....
om man lägger ovanpå jorden så bör det väl inte bränna rötterna.
Tror inte några manskedar har någon effekt men är inte helt säker /LASSE
Solstorm
CITAT (Lasse Lucidor @ 18-11-2008, 09:00) *
så bör det väl inte sänka PH så extremt. /LASSE

Askan sänker inte ph utan höjer det ganska rejält. Jag har nog varit lite för frikostig med askan ibland men har aldrig märkt några negativa effekter av det. Självklart ska man inte ge det till surjordsväxterna.
Gunilla T
Vad askan innehåller beror på vad man eldat med - aska från barrväxter borde väl ha något lägre PH värde än t.ex. björkaska som är kraftigt alkalisk.

Förr i tiden satte man ut aska ovanpå snön - klokt för då blev det inte så koncentrerat. Askan i sig har ingen effekt förrän det blandas och löses i vatten och det är då som det går ner till växternas rötter. Mängden vatten avgör koncentrationen.

Jag skulle nog vara väldigt försiktig med aska på växter och i kompost. Högt PH är frätande, man bör nog använda handskar om man skall hantera ämnen med höga PH värden och även motsatsen - lågt PH är också frätande.

Som vanligt tänker jag på livet i komposten - det som fräter på människors hud fräter även på maskarna och tar man död på livet i komposten ja, då blir det ingen jord.
Lasse Lucidor
Hej, förlåt, jag medande höja Ph så klart.
Kollade även i boken "Din trädgård", "Rosor för Nordiska trädgårdar, Ekologiska trädgårdar". De reckomenderar aska. Jag har inte hittat någonstans i mina trädgårdsböcker där det varnas för aska.

Hur många har inte fått aska i ögonen när man sopar i spisen, om det skulle vara frätande så skulle det väl kännas och man skulle nog läst och hört varningar om att det är frätande. Så det kan man nog också utesluta. Vid bränder så hamnar ju askan i jorden igen så det är väl det naturliga. /LASSE
henriks
Det man återför med askan är ju främst mineraler som träden bundit under sin uppväxt. Alltså borde man sprida askan över lika stor yta under lika lång tid som de träd som blivit ved har växt. Alltså mycket mycket lite om det skall vara balans.

Sen kan man ju genom att tillföra mer på en gång snabbt förbättra / förändra mineralbalansen

jag brukar sprida ut vinterns vedaska över åkrarna, så jag skulle tro att det blir max en halv deciliter per m2
Fågelvägen
Våra friväxande syrenhäckar, ca 30 m sammanlagt, brukar få vår kakelugnsaska. Vi använder blandved, mest björk. Det blir ungefär 2-3 hinkar aska per år. Jag tror mängden blir ca 5 dl per kvm, utströdd för hand ovanpå jorden. Hittills har syrenerna blivit bara kraftigare och mera rikblommande. Jag vet inte hur man ska se på dem att de fått för mycket aska? no.gif
Gunilla T
CITAT (Lasse Lucidor @ 18-11-2008, 20:26) *
Hej, förlåt, jag medande höja Ph så klart.
Kollade även i boken "Din trädgård", "Rosor för Nordiska trädgårdar, Ekologiska trädgårdar". De reckomenderar aska. Jag har inte hittat någonstans i mina trädgårdsböcker där det varnas för aska.

Hur många har inte fått aska i ögonen när man sopar i spisen, om det skulle vara frätande så skulle det väl kännas och man skulle nog läst och hört varningar om att det är frätande. Så det kan man nog också utesluta. Vid bränder så hamnar ju askan i jorden igen så det är väl det naturliga. /LASSE

Jag delar inte riktigt din uppfattning - alla starkt alkaliska lösningar är frätande. Av björkaska tillverkade man förut lut som man använde till tvätt. Asklut har en starkt blekande effekt och är även fettlösande så därför var askluten utomordentlig för tvätt av kläder.

Om du blandar aska och dubbel volym vatten för du en lösning med ett PH värde på ca 12 vilket är detsamma som klorin.

Men det är mängden som avgör, häll lite vatten i din tio liters hink med aska och mät PH värdet så ser du vad som händer.

Lite aska är säkert nyttig i våra trädgårdar, precis såsom henriks beskrev men ökad mängd ger inte ökat resultat. Oavsett organiska eller oorganiska gödselmedel skall allt användas med måtta. Någonstans finns en övre gräns där de förmodade nyttigheterna övergår till att skada. För mycket gödsel ger skador på växterna som då drabbas lättare av sjukdomar och skadedjur.

Fågelvägen - jag vet inte hur frätskador yttrar sig på växterna så om de verkar må bra har ni säkert inte överdoserat.

Däremot vet jag inte om ämnena i askan har en ackumulerande effekt, alltså om växten inte orkar absorbera allt och det då uppstår ett överskott som möjligen kan skada på sikt.

HelenJ
Det är viktigt vad det är för något man har eldat också. Om det är rent virke är det inga problem men om man eldat något som varit behandlat, t ex målat eller impregnerat, kommer askan att innehålla kadmium och andra tungmetaller och ska absolut inte användas i trädgården.

Enligt Philippe Plöninge kan man som mest kan sprida 0,3 - 0,4 kg aska / kvm. (Källa: hans bok "Den goda jorden"
Fågelvägen
Hej Helen! 300-400 g låter som ganska mycket mer än vad som nämnts tidigare i tråden. Askan är ju väldigt lätt om den är torr. Skriver Plöninge något om HUR OFTA man kan ge denhär mängden aska? Knappast varje år??
Gunilla T
Nej, tyvärr gör han inte det. Däremot säger han att om man tillför aska i komposten bör det inte vara mer än 2dl till 100 liter kompostmaterial.

Jag tillför aldrig något som höjer PH värdet i komposten eftersom kompostjorden är så värdefull till surjordsplanteringarna.

Han menar också att man bör veta varför man tillför ämnen som förändrar PH värdet. Man bör alltså göra en jordanalys samt mätning av pH värde.

"Att helt strunta i kalkningen eller tvärtom varje år slentrianmässigt kalka jorden leder ofelbart till att pH värdet slutligen hamnar utanför idealet som ligger mellan 5,8 och 7,0. I en jord med ett pH värde över 7.0 kan det uppstå mangan- och järnbrist, eftersom växterna inte kan tillgodogöra sig dessa ämnen samtidigt som upptagning av de flesta näringsämnena försämras"
"Den goda jorden" Philippe Plöninge

Det är pH värdet i vår odlingsjord som styr mycket av hur våra växter mår. Tillför man regelbundet stallgödsel så uppstår sällan kalkbrist.

Om pH värdet understiger 3,0 eller överstiger 8,0 blir växtmiljön skadlig och giftig.
Eva i Västerås
Jag har lärt mig att om man tillför jorden rejält med kompost och annat organiskt material håller sig pH på ett bra värde.
Runt 7, sådär.
Maskarna sönderdelar jordens mineraler i sina små söta magar, och utsöndrar något vad det nu var som balanserar pH.
Lasse Lucidor
Hej, Gunilla.

Tror inte det är så enkelt att allt basiskt är så frätande, t ex Klassisk såpa, d v s förtvålade fettsyror har förhöjt pH som ofta ligger vid ca 11 eller strax över. Säkert är det litet frätande då det torkar ut huden lite men inte frätande i den omfattningen. Svider i ögonen som annan tvål
Dessutom borde ju kalk som man strör ut i landet vara mycket frätande då pH värdet bör vara väldigt högt (hittar inga uppgifter om pH på Kalksten)..

Och visst kan man tilverka lut från aska och terpentin från tallolja o s v men urprodukten behöver inte vara farlig..

Aska reckomenderas ofta i ekologisk odling att pudra över växter mot bl a jordloppor.
Jag har pudrat växterna ofta mitt i sommaren, det blir inga frätskador. Även om det regnar på..

I boken Rosor För nordiska trädgårdar reckomenderas 0.5-2 liter aska per m2..Det låter litet väl tilltaget men jag tror inte den mest kunniga på rosor skriver recept som tar död på rosorna.

...man skall inte behöva vara rädd att strö i landet. /LASSE
Gunilla T
Hej Lasse,

nu börjar vi vara inne på ganska komplicerad kemi. Jag är ingen kemiingenjör men min son är det så jag var tvungen att fråga honom..

Man kan inte direkt jämföra kalk och björkaska - kalk är buffrande och mycket mildare än aska.

Björkaska däremot innehåller starka baser och blir därför frätande..

Alla gör ju som dom vill i sin trädgård men jag tycker Plöninges råd om att man bör analysera sin jord och ha ett bestämt syfte med varför man går in och höjer pH värdet är sunt. Det har också betydelse vilken jordart man har.

Jag odlar ekologiskt och har aldrig kalkat eller använt mig av aska i trädgården. Jag gödslar med stallgödsel varje år och det bör hålla pH värdet inom goda marginaler.

Men detdär med att sätta aska i komposten är inte så klokt, överdosering skadar maskarna och annat levande som är nödvändigt vid kompostering.
Heda
Vi gör lite olika med våran aska. Sprider endel lite här och var i buskage och dyl. Tror att första tecknet är ljusa fläckar och ränder på blad, detta pga järnbrist. Jorden blir för basisk och växterna kan inte ta upp tillräckligt med järn.

Nu gör jag istället som min far. Häller all aska på samma ställe. Efter ett par år blir det otroligt näringsrik jord. Man kan väl säga att jag har en ask kompost. Häller lite annat där också, mest för att hålla askan på plats. Först växer inget, sen växter inget och sedan växer en massa näringsälskande ogräs. Då kör min pappa ut högen i trädgården i lagom portioner där näring behövs. Han har sin hög som en limpa, med färdig jord i ena änden, sen i mitten, sen i andra änden...

Det blir ju som en gödselhög ungefär, där färskt gödsel är för starkt men när den blir "lagom" växer nässlor och annat.

//Heda
inglan
Så bra tips att göra kompost av askan, för oss har den hamnat lite varstans. Tog livet av mossa i gräsmattan med aska, väldigt effektivt! Visst gräset dog nästan också, men det tog ju sig fort igen.

hälsningar Inglan
Bassam
Tack för frågan

man ska inte tillägger aska på jorden före att man vet hur mycket PH har sin jord .

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon