Full version: Identifieringshjälp
Chamomille
Vad är detta?
[attachment=27186:Ok_nd_glaspryl.jpg]
Någon gång måste jag ju kanske ha vetat vad det är eftersom jag har köpt (eller fått) flera stycken i olika storlekar.
Någon som vet unsure.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 13-11-2008, 14:26) *
Vad är detta?
[attachment=27186:Ok_nd_glaspryl.jpg]
Någon gång måste jag ju kanske ha vetat vad det är eftersom jag har köpt (eller fått) flera stycken i olika storlekar.
Någon som vet unsure.gif

-Åhh, en bild!!! -En bild!!!!! -Jag ser...! giggle.gif

Första tanken lutade åt en del av en amningspump... men det borde det väl inte vara om du har flera stycken...?
Vore väl onödigt?
Har ingen susning om vad det vara, tyvärr...
Hoppas någon annan vet! Ska dom inte hänga i något stativ kanske? Med värmeljus i????
Irene_L
Jag får tankar på en sån där som man använde förr i tiden...som man värmde och sen satte på huden..för att få ut det onda.
Alba
Jag tror att Irene har rätt.

Om du googlar på koppning ska du se flera liknande glaskålar eller vad man kallar dem.

Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-11-2008, 14:38) *
-Åhh, en bild!!! -En bild!!!!! -Jag ser...! giggle.gif

Första tanken lutade åt en del av en amningspump... men det borde det väl inte vara om du har flera stycken...?
Vore väl onödigt?
Har ingen susning om vad det vara, tyvärr...
Hoppas någon annan vet! Ska dom inte hänga i något stativ kanske? Med värmeljus i????

Jaså du såg nu w00t.gif Lustigt.
Amningspump giggle.gif Nää... Den är i glas. Hur skulle det fungera unsure.gif
Tänkte också på att ha ljus i, men, den är rund i botten och har en för liten öppning... I alla fall den här. Jag har större.

Koppning, jag undrar det ja, eftersom den är helt i glas g.gif

edit: borde ju ha skrivit det från början blush.gif (att den är av glas...)
Eva i Höga
Nu blev jag jättenyfiken, hoppas nån vet! Du kanske har den på fel håll? Är det öppning i botten? Då kanske det är en sån där behållare man fyller med vatten och sätter en blomma i och trycker ner allt i jorden. När man gör en grupp t ex.
Chamomille
CITAT (Eva i Höga @ 13-11-2008, 16:35) *
Nu blev jag jättenyfiken, hoppas nån vet! Du kanske har den på fel håll? Är det öppning i botten? Då kanske det är en sån där behållare man fyller med vatten och sätter en blomma i och trycker ner allt i jorden. När man gör en grupp t ex.

Jamen, det kan det ju vara förstås biggrin.gif Den står med öppningen ner yes.gif Om inte annat så var det en mycket bra ide!
Alba
Men de koppningsgrejer jag tänker på....de var av glas.
Chamomille
CITAT (Alba @ 13-11-2008, 17:49) *
Men de koppningsgrejer jag tänker på....de var av glas.

Jamen, hur få vacuum i glaset om det bara är glas och ingen liten pump?
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 13-11-2008, 17:54) *

Man värmer dem och då utvidgas luften. När de sen kyls av bildas ett undertryck.
Eva-Helene

JO, glaset värms upp och då utvidgas luften, när man sedan lägger glaset med öppningen mot huden och det kallnar så sugs det fast.

Ojdå, Aqva var snabbare giggle.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 13-11-2008, 18:13) *
Man värmer dem och då utvidgas luften. När de sen kyls av bildas ett undertryck.

Det är ju klart, fast jag tror inte det dungerar praktiskt. Känns som att de skulle lossna.
De stora är ca 10-12 cm i öppningen och 30 cm höga. Men jag är ingen expert biggrin.gif
Alba

Jag tror att man värmde glaskoppen med något så att den blev varm inuti och när sedan värmen kyls av bildas ett vaukm och då sitter koppen fast.

Tillägg:
Nu hittade jag en länk om detta. Här står det om uppvärmningen.
Koppning
Sussie F-Flower

Min morfar kunde koppa. Man tänder en liten ljusstump,ca 2 cm.Sedan håller man ljuset över den cm2-yta som den ena koppen ska sitta på, man låter ett par droppar av smält stearin droppa ner på huden. Sedan sätter/ställer man fast ljuset på dropparna innan dom stelnat och på med koppen och håller fast den tills ljuset slocknat.
Förr i tiden fanns väl inte plast och gummi så då fick man göra slut på syret på annan väg.

Ljuset slutar brinna när syret är slut i koppen och då har huden sugits in så pass i koppen att det inte lossnar. Mamma visade oss syskon när vi var i tonåren och vi provade på varandra. Man får nästan vålda för att få lös den. Vi höll på mycket med sånt där "gammalt" då.
Sussie F-Flower
Här hittade jag lite bilder att se på fast dom använder brinnande bomullstussar, står det.
Spännande va?

http://ismyloveintupelo.blogspot.com/2008/...h-koppning.html
Chamomille
Intressant info ni hittat. Jag hade aldrig hört talas om detta förrän idag.
biggrin.gif

Fast jag undrar fortfarande hur mina 30-cm höga glaskoppar ska sitta kvar.... wink.gif
Anma
CITAT (Chamomille @ 13-11-2008, 19:17) *
Intressant info ni hittat. Jag hade aldrig hört talas om detta förrän idag.
biggrin.gif
Fast jag undrar fortfarande hur mina 30-cm höga glaskoppar ska sitta kvar.... wink.gif

Du kanske är en koppare utan att veta det? wink.gif
Chamomille
CITAT (Anma @ 13-11-2008, 20:07) *
Du kanske är en koppare utan att veta det? wink.gif

g.gif g.gif Jaaa.... Jag får väl kolla upp det.... crazy.gif

Det jag har tänkt att använda de som är i alla fall amplar att hänga lite här och där, med blommor eller nåt annat vackert i yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon