Söttok06
13-11-2008, 14:40
Har sparat DN och SVD. Tänkte om det är försent att täcka ogräsjorden med dessa tidningar och låta ligga till våren. Vinner jag något på det? Eller ska jag låta allt vara som det är och börja med nya tag till våren i stället.
Kan jag gräva runt i jorden och vända den fortfarande eller har det blivit tjäle i marken i Stockholmstrakten? Har inte varit på min odlingslott på 3-4 veckor.
Hej,
jag lärde mig här på sidorna att en hel del ogräs - t ex många gräs - inte behöver mer än 5 grader för att växa och gro. Och fem grader är det ju ofta under vinterhalvåret numera i syd- och mellansverige. Så att täcka tjänar du säkert lite på. Men jag skulle inte satsa på tidningar utan på organiskt material i tjocka lager, då får du förbättrad (och mer) jord också. Halm, löv, kompost, gräsklipp ... vad du nu kan komma över. Och lagret ska helst vara tjockt för att funka - minst 10 - 15 cm, så att tjälen aldrig går i jorden, utan maskarna fortsätter att jobba också under vintern.
Eller tidningar - vistt går det också, men du har inte lika stora fördelar av det tror jag.
Eva i Höga
14-11-2008, 08:58
Du kan lägga tidningar under det organiska materialet så tar sig inte ogräset upp. Vill du plantera i detta till våren/sommaren gör du ett hål i tidningarna och sätter ner plantan.
Fågelvägen
14-11-2008, 11:14
Tidningar fungerar verkligen bra, gärna ett lager på minst 1 cm! Ingen tjäle i Stockholmstrakten - här växer ogräset hur muntert som helst.