Full version: Himlen kan vänta
badabing
Hur många är det som följer SVT2's gripande dokumentärserie Himlen kan vänta? Idag sänder de andra avsnittet, klockan 2130. Detta är serier som denna som får en av vilja bli en bättre människa.
KURT
Lena Andersson skriver en bra krönika, och gör relevanta jämförelser i SvD.
Nostalgia
Har tyvärr missat denna serie så jag får väl starta med att se del två ikväll, verkar helt klart sevärd smile.gif

Det var bra med länken som KURT lagt in, tack för den tummenupp.gif
Irene_L
Jag kommer titta även ikväll. Jag såg programmet förra veckan och det är en stark dokumentärserie som verkligen berör!!!!
Netha
Har inte sett, men kanske ser jag om de finns på nätet...
är ju i samma situation och då känns det liksom lite för nära. g.gif tongue.gif (feg blush.gif )
aanderss
jag ser de programmet.
Nostalgia
Ser redan fram emot nästa avsnitt tummenupp.gif
LasseB
Det var en osedvanligt enögd, men väldigt väldigt svensk, syn Lena Andersson har på kultur religion och döden

"Skillnaden mellan att leva och att vara död är lite för stor för att man ska kunna göra döden till en glädje och en fest. Det kan man bara i kulturer som är så starkt genomsyrade av religion att förnuftet har domnat bort och folket har lurats tro att ­döden inte är slutet utan början"

Sug på den du
Chamomille
Är det någon som har en åsikt om serien kanske?
KURT
CITAT (LasseB @ 14-11-2008, 10:55) *
Det var en osedvanligt enögd, men väldigt väldigt svensk, syn Lena Andersson har på kultur religion och döden

"Skillnaden mellan att leva och att vara död är lite för stor för att man ska kunna göra döden till en glädje och en fest. Det kan man bara i kulturer som är så starkt genomsyrade av religion att förnuftet har domnat bort och folket har lurats tro att ­döden inte är slutet utan början"

Sug på den du

Ja, Lena Andersson gör ju verkligen att bra arbete, hon har ju b l a fått Hedeniuspriset, för sitt breda författarskap.
LasseB
Ja men Hedeniuspriset delas ju ut av Humanisterna vilket är liktydigt med ateister inte undra på att hon anser att alla troende är lurade

Skulle du tycka att en författare som fått pris av SD är en bra författare? Knappast såvida du inte själv är SD anhängare.

Undrar föresten varför så många sprang till kyrkan när det brann i Göteborg för tio år sena, när sunamin spolade bort svenska turister och när Estonia gick till botten men mellan dess tillfällen spottade på samma kyrka och tyckte att dom som går dit är lurade idioter

Ödmjukhet inför andras själsliga och andliga liv är betydligt bättre
Nostalgia
CITAT (LasseB @ 14-11-2008, 09:55) *

Sug på den du

Med mitt inägg om att jag tyckte att länken KURT lagt in var bra så menade jag att man fick en inblick i vad serien handlade om för det skrev inte TS något om bara att det var en gripande dokumentär.
Lena Anderssons syn på det hela får hon stå för själv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon