Krolliljan
13-11-2008, 19:04
Skulle vilja flytta ett blodplommonträd jag planterade i våras. Det har etablerat sig fint. Går det att flytta det nu?
Aqvakul
13-11-2008, 19:14
Personligen hade jag kanske valt att flytta det för några veckor sen. Men i zon 1 bör det inte vara några problem nu i mitten på november. Måhända bör du dock avvakta omdömen av expertisen, typ Cilla.
tack för fråga:
vill du flytta träd är det bäst att göra det nu under NOVEMBER. Det är bäst att förbereda flytten genom att kapa rötterna över en meter från den faktiska stammen ett år i förväg. Trädet skjuter då en massa nya rotskott som lägger grunden till det nya rotsystemet.
H:Bassam
Bor du i zon 1 så går det bra att flytta det nu. Det skulle jag gjort. Bättre nu än till våren.
Men Sverige är vidsträckt. Längre upp i landet är det kanske bäst att vänta till tidig vår.
Krolliljan
13-11-2008, 21:22

Då blir det till att gräva i helgen.
Big Gardener
14-11-2008, 16:54
Det finns massor av trådar i ämnet. Sök gärna.
Men här kommer ett kort svar. Träd mår bäst av att flyttas när de är i som djupast vila, vilket oftast inträffar i djupaste vintern. Då kan det dock finnas praktiska problem med att flytta dem, som tjäle. Tjälen är i sig inga problem för växten utan mer för utförarens rygg. Övrig tid går träd också att flytta, men ju "vaknare" trädet är desto mer vatten förbrukar de och då behöver man också stödbevattna. En bra tumregel är att vänta till efter bladfallet.
Tidpunkten är dock inte det viktigaste för ett lyckat resultat. Det viktigaste är att rötterna och rotsystemet blir så opåverkade som möjligt. Försök få med så mycket av rotsystemet och så intakt som möjligt. Utstickande rötter kapar man försiktigt med en mycket ren och vass kniv eller sekatör. Man bör inte "vika" befintliga rötter för att få ned dem i en ny planteringsbädd.
Se också till att stötta trädet med en stödpinne så att det inte riskerar att falla på den nya platsen. Vattna också gärna lite extra nästa växtsäsong.
Krolliljan
28-04-2009, 07:58
Ja nu blev det så att trädet flyttades i februari mellan några dagar av snö.
Men det har klarat sig .
[attachment=33955:IMG_0001_487.JPG]
[attachment=33956:IMG_0001_485.JPG]
Grattis! Vad kul att det klarade sig.
Jag flyttade faktiskt en etablerad buske av blodplommon. Men jag beskar den radikalt i samband med flytten som gjordes under viloperioden och det gick alldeles utmärkt.
Huggorm
28-04-2009, 09:06
Nja, än är det väll för tidigt att säga om den klarat sig? Men det ser onekligen bra ut
Men vad jag förstod så hade den inte varit planterad mer än ett år innan flytten. Det gör att det nog inte är några problem med överlevnaden. Om bilden är tagen nu så ser den fin ut. Det gäller bara att komma ihåg att vattna...
Krolliljan
28-04-2009, 18:06
Japp den stod inte ens ett år där den stod innan. Jag flyttade den när den vilade och nu har den i alla fall kommit så här långt. Jag ska vattna och vattna.
Aqvakul
28-04-2009, 18:09
Härligt när det funkar!
Tack för frågan
Om man flyttar träd under vila perioden , man behöver inte tänker mycket på vattning o tvärtom om man flytter under våren. på grund att sugsrötter ligger på ut sidan av rötter så de är kanske borta under flyttning.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.