Full version: Vad är detta?
Eva i Höga
Kan inte komma på vem jag fått den av och vad det kan vara. Har inte blommat någon gång. Bladen är lite ludna både på ovansidan och undersidan. Är det någon som känner igen denna?
tepa
Kaukasisk Förgetmigej ? Eller nånslags Lungört ?

Tepa
mojan
Tycker jag känner igen bladen. Kan det var någon typ av stånds? Har gula blommor, finns lite olika.
Sussie F-Flower
De påminner om de där lila jag har, som jag aldrig kommer ihåg vad dom heter....

Bifogar bild. Det är dom som är till höger i bild. -Är det såna, tro?
Eva i Höga
Nej Sussie, så ser inte bladen ut (men det var en vacker bild!).
Har inte fått några blommor så jag vet inte hur de ser ut. Tror inte på förgätmigej, lungört måste jag söka runt på lite, kanske det kan vara en lungört för den breder ut sig. Men jag får ju inga blommor....
Eva i Höga
Har kollat nu, inte stånds och inte lungört. Vill ha fler tips!
igl
något verbascum, kungsljus?
mvh
inger
Lars-Olof Arvids
Jag tycker ändå att den är väldigt lik praktbetonika (Sussies bild). Om det inte är den så kanske det är någon annan Stachys-art, t ex humlesuga?

Olle
Eva i Höga
Kanske verbascum eftersom bladen är ludna. Men känner mig fortfarande tveksam eftersom jag inte fått några blommor. Med Odlas hjälp ska jag nog lösa detta.
Eva i Höga
Nej Olle, den på Sussies bild är det inte. Och inte humlesuga. När vi träffas nästa gång ska du få ett blad av mig om inte min gåta är löst till dess.
Lars-Olof Arvids
Nästa gång blir väl nu på torsdag? Vi får se om jag klarar det då, annars kanske någon annan i trädgårdsföreningen gör det.

Olle
Helen i Piteå Zon 5
Någon sorts Telekia eller Inula?
Eva i Höga
Olle, bra att vi ses på torsdag, då ska jag sätta dig på prov!

Helen, det var inget av dina förslag heller. Kan detta vara så märkvärdigt? Jag vill ha fler förslag!
Helen i Piteå Zon 5
Hur stora är bladen?
Eva 33c
Precis som Helen undrar jag hur stora bladen är.
Och hur länge har du haft plantan utan att den blommat?
Min första tanke var någon form av arctium , kardborre. Men de är alla tvååriga. Fast hos mig händer det att plantorna tar mer än ett år på sig innan de blommar. Fast har du haft den länge är detta nog helt fel förslag.
bildsökning på arctium
Eva i Höga
De störtsta är ca 30 cm på längden och lite mindre på bredden. Det ser ut som den växer fortfarande fast det är höst, den har inte vissnat ner ett dugg.
MariaS
min första tanke är Telekia speciosa/strålöga. Kan ta några år på sig innan den blommar.

Sen finns det varianter på Rodgersia, med såna blad. De blommar i så fall inte, utan har bara stora dekorativa blad.
ibbjarneby
jag föreslår sockblomma(ca 40 cm. hög med lite träigt skaft) blommar röd eller vit MHV.bittan
Lotte Hansen
Hej

Jeg synes det ligner en Phlomis - på dansk løvemanke eller løvehale.den får gule blomster og en flot frøstand.

Venlig hilsen Lotte
Fågelvägen
Det finns många sorters sockblomma (Epimedium) men åtminstone alla jag sett har släta, lite läderartade asymmetriska och tredelade blad. Inget ludd!
Och kanterna på Telekias blad har annan form.
Nog liknar det kardborre ganska mycket, men det har du Eva knappast fått av någon.
Så grubblet fortsätter confused.gif
Eva i Höga
Ja Eva, nu börjar det likna nåt. Tror att det är någon form av kardborre, bladen ser sådana ut, kan bara inte bestämma mig vilken det är. Har ingen aning om vem jag har fått den av, har inga kardborrar i närheten heller. Men fröna kan ju komma långt ifrån eftersom de sätter sig fast.
Plantan dök upp i våras i rabatten så det kan ju tänkas att det blir blomma nästa år. Ser med spänning fram emot det så jan kan bestämma vilken det är.
Eva i Höga
Har tittat runt på Phlomis också för det fick jag frön av för flera år sedan men de kom aldrig upp. Trodde kanske att det var den men bladen stämmer inte. Tror fortfarande på kardborre.

Tack alla snälla för all hjälp! Underbart att Odla finns, här får man så mycket hjälp!
Eva 33c
CITAT (Fågelvägen @ 15-11-2008, 13:22) *
Nog liknar det kardborre ganska mycket, men det har du Eva knappast fått av någon.

Fast visst kan man få en kardborre av någon, både avsiktligt och oavsiktlig smile.gif Jelitto säljer frön till den stora, arctium lappa, så visst är detta en växt man kan så avsiktligt.
Jag tycker kardborren är jättevacker. Den jag har i min trädgård är självsådd och har inte gjort klart för mig exakt vilken art det är. "Stor" eller "ullig" gissar jag. Den är trevlig som alla tvååringar eftersom den dyker upp lite här och var. Tycker jag i allafall.
[attachment=27279:Arctium.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
Nog finns det roliga och odlingsvärda kardborrar smile.gif
Arctium tomentosum - Ullkardborre... så här ser dom bladen ut
http://www.odla.nu/album/data/helen/5490_p59908.jpg
Eva i Höga
Jag tror faktiskt det är en kardborre jag har och det är jag inte ledsen för, de är vackra. På torsdag ska jag visa upp bladen för Olle och övriga i föreningen så då får jag säkert svar.
Heda
Hur vart det på mötet? Är det en kardborre?

//Heda
Eva i Höga
Imorgon är mötet så då förväntar jag mig ett svar och meddelar här.
Rosmarin
Hej Eva!

Jag tycker att bilden av dina blad liknar en växt jag har i min trädgård väldigt mycket. min är en Phlomis fruticosa, Lejonsvans heter den visst på svenska. "Sauge de Jerusalem" på franska.

Jaha, hm jag såg nu att ni redan varit inne på detta, men mina blad ser ut så... confused.gif
Eva i Höga
Jag skulle ju ta med mig bladen på mötet igår kväll men de låg kvar hemma på diskbänken! duh.gif Så nu vet jag fortfarande inte vad det är för växt, men jag tror ju på kardborre.
Olle, det var ett trevligt möte och du var med på några filmer och många fotografier. Hoppas du hade trevligt på ditt möte.
Lars-Olof Arvids
Vad roligt att ni hade ett så trevligt möte! Det är verkligen synd att man inte kan vara med överallt när höjdpunkterna krockar. Men vi hade väldigt trevligt hemma hos saltvattensakvaristen också. Vilka läckra fiskar och koraller! Och så är han väldigt kunnig och bra på att förklara hur ett sådant akvarium fungerar. Jag var faktiskt tidigt inne på att din växt kunde vara en kardborre, men trodde knappast att du kunde ha fått en sådan eftersom den gav associationer till ogräs. Men man ska aldrig säga aldrig, för visst kan det finnas kardborrar som är värda att odla!

Olle
Ulf Eliasson
Tror det är en gul lejonsvans (Phlomis russeliana). Jag har den själv och bladen är på pricken lika.

Rob's plants - Phlomis russeliana
Platinum
Påminner en del om lammöra tycker jag.
Ulf Eliasson
Jo det är sant att den påminner om lammöra men bladen har annan form, lammöra har mer eller mindre lansettlika blad medan den gula ljeonsvansen har omvänd äggrunda blad med hjärtlik bas. Gul lejonsvan är på det hela taget en mycket större växt och när den blommar är det ingen tvekan om arttillhörighet.

Lammöra

Gul lejonsvans
Betty
Håller med om att växten är ganska lik en Phlomis av något slag, frågan är bara vilken..? Den gula lejonsvansen, Phlomis russeliana, blir väl bortåt meterhög om jag förstått rätt? Själv har jag en vit lejonsvans, köpt av Larz Danielsson för ett par år sedan, som Phlomis sp. (frö från en Kinaexpedition). Den är låg, breder ut sig i sidled med småplantor - typ marktäckare. Jag har planterat den i den lätta skuggan under några rosor. Blommar på sensommaren här hos mig uppe i zon 6. Blommorna är helt fantastiska i närbild!
[attachment=29232:Kopia_av...8_04_022.jpg]

Inte bara bladen som är ludna, blommorna är också en riktigt hårig historia. Klicka på bilden!
[attachment=29233:phlomisblomma.jpg]
Eva i Höga
Önskar nästan att det är en vit lejonsvans jag har för den var väldigt söt, men håller fortfarande fast vid att det måste vara kardborre, får se till sommaren om det blir något mer än blad.
Ulf Eliasson
... den som väntar får se. Kardborrarnas blad är stora, bladskivorna blir 15-80 cm långa och nästan lika breda. Drar du av ett blad brukar stjälken innehålla långa sega trådar..... Blomstjälken är trind.

Lejonsvansarna, och alla andra arter i samma familj har fyrkantiga stjälkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon