Erik Olsson
Mitt eget förslag.

1. Google
2. Coca Cola
3. Microsoft
4. IKEA
5. Porsche

Vilka har jag glömt... wink.gif
Chamomille
Neastle
Annas Pepparkakor ( wink.gif )
Ericsson
Svenska kvinnor....
Bee
Jag tror det är

1. Coca Cola
2. Microsoft
3. Nike
4. Google
5. Ikea

Har läst om det här någonstans för länge sen men saker ändras ju smile.gif
Är tex inte säker på om Google förtjänar en 4:a.
Aqvakul
En undersökning i april 2007 gav följande lista:

1 Google
2 General Electric
3 Microsoft
4 Coca-Cola
5 China Mobile
6 Marlboro
7 Wal-Mart
8 Citi
9 IBM
10 Toyota

Source: Millward Brown

Man kan ju ifrågasätta om detta öht går att mäta. Det faktum att varumärken är viktiga i konkurrensen med kunderna visade inte minst hur varumärket "Absolut vodka" hissade upp priset på V&S till över 50 miljarder.
Piccante
Jag tycker det är märkligt att mäta ett varumärkes "värde" utifrån hur känt det är. borde man inte mäta hur känt det är + hur förtroendeingivande det uppfattas och vilken kvalitet det står för?

Coca-Cola exploaterar rent vatten i u-länder för att göra billig läsk, Nestlé har varit inblandat i hur många livsmedelsskandaler som helst (melaninmjölk senast) och Marlboro är ju knappast en hälsoprodukt och tobaksindustrin brukar pumpa in pengar till lobbyister för att ljuga om hälsorisker.

Jag saknar Mcdonalds på listan?
Chamomille
Fusk. Jag hittade på själv.

Gita
Det där är intressant och det växlar hela tiden. För ca ett halvår sedan var ju ICA Sveriges kändaste varumärke i en inte särskild positiv aspekt, utan p.g.a. köttfärsskandalen. Globalt sett tror jag att det är Coca cola, Google och Microsoft. Vilket som är nummer ett växlar hela tiden
Gita
Gita
CITAT (Markus_H @ 14-11-2008, 13:42) *
Jag tycker det är märkligt att mäta ett varumärkes "värde" utifrån hur känt det är. borde man inte mäta hur känt det är + hur förtroendeingivande det uppfattas och vilken kvalitet det står för?

Jo visst kan man mäta efter förtroende, men då blir det en annan fråga. Man kan också mäta efter hur mycket pengar ett visst varumärke är värt. Det är inte så att det mest kända är värt mest , utan då blir hur förtoendeingivande i kombination hur känt varumärket är som sätter värdet
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon