|
Hur göra med färska dadlar,går det att sätta deras kärnor,och i så fall hur och när.
Alexander-VG-zon3
14-11-2008, 12:37
tvätta kärnorna rena och så dom varmt och soligt , håll sådden fuktig men inte blöt . placera kärnorna på sidan , alltså du ska inte lägga dom ner . dom brukar ha 90-99% grobarhet och gro snabbt . du kan så dom nu .
Sussie F-Flower
14-11-2008, 20:27
CITAT (flaxss @ 14-11-2008, 12:37)  placera kärnorna på sidan , alltså du ska inte lägga dom ner . Hur menar du då Linus...? Jag sådde dadelkärnor den sista oktober och jag lade kärnorna ner i krukan. Menar du att dom ska stå på höjden...? Men hur kan det bli "på sidan" i så fall???
Alexander-VG-zon3
14-11-2008, 20:35
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-11-2008, 20:27)  Hur menar du då Linus...? Jag sådde dadelkärnor den sista oktober och jag lade kärnorna ner i krukan. Menar du att dom ska stå på höjden...? Men hur kan det bli "på sidan" i så fall???  bara jag som snurrar till det , tänkte nåt annat och skrev fel . dom ska stå på höjden , plantan blir bättre så tycker jag . annars så söker roten sig neråt på ett eller annat vis .
Sussie F-Flower
14-11-2008, 20:45
CITAT (flaxss @ 14-11-2008, 20:35)  bara jag som snurrar till det , tänkte nåt annat och skrev fel .
dom ska stå på höjden , plantan blir bättre så tycker jag . annars så söker roten sig neråt på ett eller annat vis . Ok! Tack för ditt svar! Tar dom sig så tar dom sig... Så tänkte jag... (köpte ett halvt kilo och åt så jag nästan fick dia...  ) Det är ju inte de allra bästa förhållanden den här årstiden. Kallt och jäkligt i fönstren, det drar så tårarna rinner...  , lite soltimmar och alldeles för varmt innifrån köket med en halvtomhalvt glödhet kamin som står så varm och skön... Som sagt: tar dom sig så gör dom.
Alexander-VG-zon3
14-11-2008, 22:39
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-11-2008, 20:45)  Ok! Tack för ditt svar! Tar dom sig så tar dom sig... Så tänkte jag... (köpte ett halvt kilo och åt så jag nästan fick dia...  ) Det är ju inte de allra bästa förhållanden den här årstiden. Kallt och jäkligt i fönstren, det drar så tårarna rinner...  , lite soltimmar och alldeles för varmt innifrån köket med en halvtomhalvt glödhet kamin som står så varm och skön... Som sagt: tar dom sig så gör dom.  misströsta inte ! dadlar gror i en temp som ligger på +25c +30c . och är inte ljus groende . alltså sätt sådderna där det är som varmast . när dom tittar upp är det bara att placera dom i fönstret . dom klarar att stå i fönstret utan extra ljus nu . dadlar är väldigt tåliga . när våren kommer så placera ut dom ute(inte utsätta dom för frost) eller sätt dom i ett söderfönster ( skugga rötterna ) snart kommer du se tillväxt . och en annan sak dadlar ska sås från okt-nov till senast nov-feb . då dom behöver lång tid att gro och behöver växa direkt . så du gör helt rätt i att så dom nu . och jag har sått över 100dadel kärnor och vet hur dom ska sås .
Sussie F-Flower
15-11-2008, 00:16
Nu har jag ställt dom lite närmare kaminen men jag skulle tippa på att det är ca 35 grader där. Ska lägga dit termometern och kolla... Tar dom skada om det blir FÖR varmt? Var går gränsen egentligen...? Ungefär..?
Jag menar, där dadlarna växer vilt måste det väl kunna bli 45-50 grader också..., eller...? (fast inte i jorden/marken kanske....?)
Alexander-VG-zon3
15-11-2008, 00:28
det är inte bra om det är för varmt , då blir det tvärtom . en 25c 30c är lagom inte mer eller mindre . håll dom fuktiga !
där dom växer vilt kan det blir +45c +50c i skuggan ! . men jorden är ju svalare plus har dom pålrötter(ca 30-50m ner ) långt ner i jorden så dom hämtar vatten ifrån grundvattnet eller andra källor . och i naturen är det inte många som gror .
Tackar för alla tips och goda råd Christer
Sussie F-Flower
03-01-2009, 00:48
Nu lånar jag din tråd Christer... Hoppas det är ok. Jag vattnade alla mina olika kärnor som jag sådde i okt. och nov. för en liten stund sedan. Inget har kommit upp ännu... (jo, förresten, avocadorna har kommit, allihopa...) Vattnade en liten liten kruka som det stog "Fikon" på. Hajade till och trodde att det hade kommit maskar i krukan för det killade så konstigt på fingrarna... Tittade under krukan och då var det rötter där, från två olika håll. Ganska kraftiga och de fyllde två av bottenhålen fullt ut. Då tänkte jag att jag måste väl "pilla" lite  och se varför ingen grodd syntes till upptill...? Pillade bort ca 2 cm jord. Då upptäckte jag att det var 2 st dadelkärnor som LÅG (inte stod) i den lilla krukan. Blandade väl ihop lapparna som jag skrev när jag sådde. Hur gör jag nu? Ska jag försöka att ta upp kärnorna en och en, och sätta dom i varsin kruka. Tänkte att dom kanske vill ha höga krukor som mangon, om dadlarna också har pålrötter...? Fast det har inte kommit upp någon grodd på ovansidan jorden... Känner mej helt förvirrad vad som är bäst... Om jag lämnar kärnorna som dom är i den lilla krukan, så är jag rädd att rötterna drar iväg och växer så mycket att de kan bli skadade vid senare omplantering... Förmodligen har jag väl satt dom för djupt, ca 2 cm ifrån krukbotten har jag nyss konstaterat... Hur skulle NI göra...? Hur stor/hög kruka kan vara lämpligt?
Har tyvärr inget svar eller råd att ge dej Sussie, men spännade är det! Håll oss uppdaterade om vad som händer!
Alexander-VG-zon3
03-01-2009, 13:37
dom har ju garanterat grott. dom sänder ju först ut pålroten. jag sår mina vid ytan (hälften i jorden och hälften ovan). och du kan plantera om dom i större krukor nu, du kan ju klippa upp krukan så skadar du inte rötterna.
plantera dom i en stabil men högkruka med dräneringshål och så ett leca lager på botten och småleca/grus i jorden. placera ljust och soligt.
Sussie F-Flower
03-01-2009, 13:58
CITAT (flaxss @ 03-01-2009, 13:37)  dom har ju garanterat grott. dom sänder ju först ut pålroten. jag sår mina vid ytan (hälften i jorden och hälften ovan). och du kan plantera om dom i större krukor nu, du kan ju klippa upp krukan så skadar du inte rötterna.
plantera dom i en stabil men högkruka med dräneringshål och så ett leca lager på botten och småleca/grus i jorden. placera ljust och soligt. Tack! Då ska jag göra det! Kommer det att ta lång tid, innan det syns något uppåt i krukan, tro?
Alexander-VG-zon3
03-01-2009, 14:03
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-01-2009, 13:58)  Tack! Då ska jag göra det! Kommer det att ta lång tid, innan det syns något uppåt i krukan, tro? nej det tror jag inte. mata på med sol och värme så tittar det snart upp.
Sussie F-Flower
23-01-2009, 21:05
Jippie!!!! Dom har kommit upp!!! Mina allra första egensådda dadelkärnor!!! Såg för några dagar sedan att de hade grott sig, ovan jordytan! Den ena är ca 3 cm, den andra 5 cm. Jag planterade om den 3/1. Åhh, vilket piller-piller det var. Nu ser jag att den ena roten gått igenom även denna kruka som är 12cm hög. Ska man måsta ha en enmeters hög kruka till dom här när dom blir större...? Har inte så ljusa fönster ännu men jag hoppas att de ska överleva ändå. Nu blir det ju ljusare och ljusare.... Är dom väldigt känsliga tro. Måste/bör jag fixa Xtralampa? Bild 1: vid omplantering den 3/1. Ingen grodd uppåt. Bara rotgrodd. (säger man så?) Bild 2: idag. 2)
WingDing
23-01-2009, 21:43
Jag sådde 5st nu har 2 st kommigt upp. Ca 20cm höga. Ca 2mån sedan sådd.
Sorry ingen kamera.
Mvh Fredrik
Sussie F-Flower
23-01-2009, 21:53
CITAT (WingDing @ 23-01-2009, 21:43)  Jag sådde 5st nu har 2 st kommigt upp. Ca 20cm höga. Ca 2mån sedan sådd.
Sorry ingen kamera.
Mvh Fredrik Ojojoj!!! Det var snabbt, må jag säga! Har du haft xtraljus till dina?
Har ätit tre dadlar (gäller att vara försiktig  ) som nu ligger på tork. Ska så dem imorgon, detta verkar spännande. I sommar ska jag sitta i skuggan av min egen dadelpalm och äta dadlar från trädet. Eller?
Alexander-VG-zon3
23-01-2009, 22:23
CITAT (WingDing @ 23-01-2009, 21:43)  Jag sådde 5st nu har 2 st kommigt upp. Ca 20cm höga. Ca 2mån sedan sådd.
Sorry ingen kamera.
Mvh Fredrik och jag som fått upp efter redan 2veckor. CITAT (Sussie F-Flower @ 23-01-2009, 21:05)  Har inte så ljusa fönster ännu men jag hoppas att de ska överleva ändå. Nu blir det ju ljusare och ljusare.... Är dom väldigt känsliga tro. Måste/bör jag fixa Xtralampa? dom är väldigt tåliga, och behöver inte extra ljus. men för hög tillväxt så ljust och så varmt som möjligt
Sussie F-Flower
23-01-2009, 22:29
CITAT (mojan @ 23-01-2009, 22:10)  Har ätit tre dadlar (gäller att vara försiktig  ) som nu ligger på tork. Ska så dem imorgon, detta verkar spännande. I sommar ska jag sitta i skuggan av min egen dadelpalm och äta dadlar från trädet. Eller?   Jojo!!! Jag skulle bra gärna vilja se det jag... Har du något bra "dundermedel" till gödning att rekommendera kanske? Tips mottages tacksamt! Mina har då tagit en väldigt lång tid på sig. Jag sådde kärnorna den 31/10. Har inte haft någon lampa till dom. Flaxss tipsade om värme så jag flyttade mina närmare kaminen (mörkare) men jag tror att det gjorde susen. Får väl rikta in mig på ljuset NU då, i stället. Om du är osäker hur du ska lägga dom så titta på bilderna som jag lade in för någon timme sedan. Där syns det, om man förstorar bilden, att dom ska ligga på "mage". Jag hade lagt den ena på "mage", den andra på "rygg" för jag visste inte hur det skulle vara. På bilden så syns det att rotgrodden utgår ifrån "magen". Håller tummarna för dig att du får svalka dig under palmen till sommaren...!!!
Okej, mage var det. Tycker du verkar lite negativ...
janajulia
25-01-2009, 15:55
Fin dadeltråd ni har här! Jag sniker in en egen fråga...
...har några dadelkärnor liggande, som legat torra sedan oktober-november i höstas, går de att så? Eller måste det göras på en gång? Vill väldigt gärna ha en dadelpalm jag också.
Sussie F-Flower
25-01-2009, 16:11
CITAT (janajulia @ 25-01-2009, 15:55)  Fin dadeltråd ni har här! Jag sniker in en egen fråga...
...har några dadelkärnor liggande, som legat torra sedan oktober-november i höstas, går de att så? Eller måste det göras på en gång? Vill väldigt gärna ha en dadelpalm jag också. Hej jana! Mina kärnor låg bara någon dag innan dom åkte i krukan. Vet ej om dom kan ligga flera månader innan dom planteras. Jag tycker att jag har uppfattat det som att nästan alla sorters kärnor är bäst att plantera medans dom är färska, då grodbarheten oftast blir som bäst då. Rätta mig, om ni andra tycker annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|