|
hej jagär väldigt osäker på dethär med vattning, och jag vet att det är väldigt olika från växt till växt så de kanske kan va svårt å ge lite tips. men som exempel så har jag en gardenia och jag har ingen aning hur jag ska vattna den. ska man vänta tills jordytan torkat mellan varje vattning eller vattna den när jorden är lite mindre fuktig bara? den står förresten i knopp (fast av nån anledning så växer inte knopparna). tacksam för tips
Är man osäker, brukar jag rekomendera att man doppar hela krukan i en bytta eller hink med vatten. Vänta tills det slutar bubbla (kan ta ngn minut) lyft upp och låt den rinna av. Blommande blommor brukar gilla denna behandlingen en ggr/vecka.
Jag har ett tips som kan gälla de flesta krukväxter: Känn med fingret på jorden! Det är nästan omöjligt att SE när det är dags att vattna (om de inte slokar förstås) , men med fingret lär man så småningom känna sina växter och vet hur de vill ha det.
Ja som mojan säger känn med fingret men tryck gärna ner det ett par centimeter i jorden oxå
blomkronan
15-11-2008, 02:52
Jag har en fuktmätare. jag köpte den på blomsterlandet för 59:- har sett den på plantagen för 129:- ! Den är guld värd... jag stoppar ner den i krukan och den säger, torr-lagom-vått, då vet jag när det är dax... Har tyvärr ingen bild, men fråga på butiken, om du vill skaffa en...
Jag har också en fuktmätare och som blomkronan säger, den är guld värd. Innan jag köpte den tog jag en smal blomsterpinne som jag stack ner i jorden. ..Man både känner motståndet när det är fuktigt och dessutom ser man på pinnen om den kommer ut helt torr , eller om det har fastnat lite jord på den...det har fungerat länge för mig
CITAT (golo @ 14-11-2008, 17:58)  hej jagär väldigt osäker på dethär med vattning, och jag vet att det är väldigt olika från växt till växt så de kanske kan va svårt å ge lite tips. men som exempel så har jag en gardenia och jag har ingen aning hur jag ska vattna den. ska man vänta tills jordytan torkat mellan varje vattning eller vattna den när jorden är lite mindre fuktig bara? den står förresten i knopp (fast av nån anledning så växer inte knopparna). tacksam för tips  Hej, jag blir orolig för din gardenia. Den får INTE torka ut. Knopparna brukar åxå ta god tid på sej att växa o bli blommor. Jag har en skål med vatten brevid min gardenia för luftfuktighetens skull, vet inte om det hjälper men den blommar året om så jag vågar inte ta bort den. Den brukar åxå få stå ute en stund om det rengnar (om det är varmt nog) Lycka till.
CITAT (jahi @ 15-11-2008, 08:23)  Hej, jag blir orolig för din gardenia. Den får INTE torka ut. Knopparna brukar åxå ta god tid på sej att växa o bli blommor. Jag har en skål med vatten brevid min gardenia för luftfuktighetens skull, vet inte om det hjälper men den blommar året om så jag vågar inte ta bort den. Den brukar åxå få stå ute en stund om det rengnar (om det är varmt nog) Lycka till. hej joo jag låter den aldrig torka ut men jag är också rädd för att övervattna, så jag vet inte riktigt hurpass fuktig eller torr jorden ska kännas när det är dags för vattning :/
CITAT (golo @ 17-11-2008, 20:53)  hej joo jag låter den aldrig torka ut men jag är också rädd för att övervattna, så jag vet inte riktigt hurpass fuktig eller torr jorden ska kännas när det är dags för vattning :/ Min får aldrig bli torr. Jag vattnar när den börjar bli ofuktig  typ. De e ju bara att se till att den inte har nått vatten kvar på fatet efter nån halvtimme eller så, då e de ingen risk för övervattning.
CITAT (Pjater @ 15-11-2008, 01:51)  Ja som mojan säger känn med fingret men tryck gärna ner det ett par centimeter i jorden oxå Jag har fått tipset att känna under krukan. Antingen lyfter man ur hela växten ur krukan och tittar/känner på jorden, eller så skär man ett hål undertill så man får in ett finger. Det kan ofta vara kruttorrt upptill medan det är vått nertill, så att bara känna på översta jordlagret räcker inte. Då kan man riskera att övervattna fast man tror man gör rätt. Och de flesta krukväxter dör faktiskt av för mycket vatten! De allra flesta vill hinna torka upp emellan varven.
Tack för fråga: Att bestämma när du ska vattna det är svårt, men jag har princip regel, de är växter som GARDENER eller kaktus tycker inte att stanna vatten på fötter och de behöver lite vatten på grund att de har inte mycket avdunstningen, ge de lite vatten före jorden torkat. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
24-11-2008, 22:44
CITAT (HelenJ @ 24-11-2008, 14:39)  Jag har fått tipset att känna under krukan. Antingen lyfter man ur hela växten ur krukan och tittar/känner på jorden, eller så skär man ett hål undertill så man får in ett finger. Det kan ofta vara kruttorrt upptill medan det är vått nertill, så att bara känna på översta jordlagret räcker inte. Då kan man riskera att övervattna fast man tror man gör rätt. Och de flesta krukväxter dör faktiskt av för mycket vatten! De allra flesta vill hinna torka upp emellan varven. jag tror inte det är så bra att lyfta ur växten varje gång man ska vattna . jag har aldrig haft problem med att vattna växter kaktusar och suckulenter - vintern vill dom flesta vila svalt och stå helt torra , från våren och under sommaren vill dom ha näring en gång i veckan eller varannan och ändå mycket vatten . men dom ska torka upp innan man vattnar igen . och väldräneradjord . dom vill ha fuktigt nere vid rötterna men inte blött . gröna växter som har gröna skott och stora gröna blad eller känsliga växter - ska alltid vara fuktiga . och dom vattnar man när ytan torkar upp och näring varannan dag eller en gång i veckan . under vintern vill en del ha varmt och en del ha svalt . dom som vill ha svalt ska man vattna efter vinter temp är det +10c ska dom vattnas 10gånger . är dom inne i rumstemp hålls dom fuktiga . träd,buskar och klätter/kläng växter som är gamla och förvedade - ska under sommaren vattnas men låta torka upp och sedan vattnas igen . man märker det att ytan torkar ut och att man känner i jorden ( eller att växten visar det ) . på vintern samma som ovan eller helt torrt för en del . lök och knöl växter - vill ha mycket vatten under tillväxten ( hållas fuktiga hela tiden inte blöta ) vattnas när ytan torkar upp . vill under vintern oftast vila helt torrt . sump och vattenväxter - vill vara blöta under sommaren och fuktiga på vintern . detta är lite generella regler för några växter , men det jag nyss skrev funkar inte för alla men för dom vanligaste växterna oftast . man märker själv med åren hur det ska vara också .
Maria: Inte för att jag betvivlar din kompetens, den har jag bevittnat flertalet gånger så därom är det inget snack. Men med den bevattningsmetod du beskriver borde inte jorden "lakas ur" väldigt fort då? Kan tänka mig att det funkar väldigt bra för växter som vill stå näringsfattigt (tex orkidéer) men vanlig humushaltig jord borde väl lakas ur väldigt fort och bli väldigt näringsfattig?
Alexander-VG-zon3
25-11-2008, 12:04
Maria kan väl svara själv - men vill bara tillägga en sak , jag tycker det är en bra metod funkar utmärkt på hibiskusar, kamelia,nerium,citrus och azalea m.f.
och har du närings kulor i jorden så lakas det ju inte ur plus så kan du ha näring i vattnet som sugs upp . eller kan du vattna med näring efter du tat upp växten , detta alt är ju bra för då fördelas näringen bra och man bränner inte rötterna .
en sak när det inte funkar ä ju när växterna börjar nå en ålder och får stora rotsystem . jag hade ju inte velat doppa ett stort citrusträd med en 20liters kruka .
Även om näringskulorna(pinnarna) inte löses upp direkt borde ju "doppbevattning" innebära samma sak för dem som för den i jorden bundna näringen, dvs att de löses upp "onödigt fort" och sköljs bort. Åtminstone känns det så instinktivt. Återigen, min övertygelse (tills någon av er har övertygat mig om annat) är att denna typ av bevattning är lämplig för vissa växter, men bör nog inte ses som en generell metod. Både pga storlek, och urlakning men även jordens kondition. Jag kan även inbilla mig (med lite fantasi) att jorden skulle kunna skikta sig om den består av flera komponenter och får stå blött. Mineraler och sand (som ju är ett mineral) hamnar nertill, medan humushaltig jord upptill. Detta är jag dock väldigt osäker på, men fundera kring det kan man ju.
Alexander-VG-zon3
25-11-2008, 23:05
generellt över alla växter , vet jag inte . det får någon annan än jag diskuterar .
jag har märkt att det funkar på vissa men för alla vet jag inte .
kamelia och andra lite svårare växter är det bra att doppa dom en gång i veckan . annars gör jag som ''jag'' skrev ovan . och det funkar generellt för dom flesta . eller jag ska inte skriva generellt , för det funkar inte för ''alla'' växter hur jag vattnar men det funkar utmärkt på dom jag har .
CITAT (Kee @ 25-11-2008, 09:30)  Maria: Inte för att jag betvivlar din kompetens, den har jag bevittnat flertalet gånger så därom är det inget snack. Men med den bevattningsmetod du beskriver borde inte jorden "lakas ur" väldigt fort då? Kan tänka mig att det funkar väldigt bra för växter som vill stå näringsfattigt (tex orkidéer) men vanlig humushaltig jord borde väl lakas ur väldigt fort och bli väldigt näringsfattig? Låter man krukan vara i vattnet efter att det slutat bubbla, börja strukturen lösas upp ja, men jorden lakas inte ur på sina näringsämnen, de är ju bundna till aggregaten. Däremot lakar blomman ur jorden. Därför bör man plantera om blomman minst en ggr/år oavsett bevattningsteknik. Mitt råd i denna tråden gällde annars en blommande krukväxt. Blommande krukväxter vill i regel ha en ordentlig genomvattning utan att stå blöt. En bra metod då är just doppbevattningen. Sen finns "ebb och flod" bevattning. Man fyller ett fat, väntar en halvtimme och häller av överskottet. Sen finns det fuktmätare som talar om huruvida man ska vattna eller inte. Ingen av metoderna är generell för ALLA blommor. Olika blommor har olika krav! Det optimala är ändå att ta reda på exakt hur "just den" blomman vill ha det och sköta den därefter... om man har tid förstås....
Som jag skrev förut så använder jag mig av en fuktmätare, vilket har varit ett av mina bästa inköp.. Även om jag har den mätaren så brukar jag också använda mig av hinkmetoden ibland under sommaren. Men jag har inte så mycket vatten i hinken att krukan kommer under vattenytan, sen vattnar jag i krukan på vanligt sätt, och sen låter jag krukan stå och dra i ca 30 min. När jag vattnar brukar det bubbla ordentligt, speciellt när jorden är varit väldigt torr, vilket lätt kan hända på sommaren. En del jordar kan verka vara lite "feta", och det är ju då som vattnet bara rinner rakt igenom krukan, och jorden tar inte åt sig vattnet öht, och det är främst i såna jordar jag använder hinkmetoden, för det är det enda sättet jag har provat som fungerar när blomman behöver en riktig jordblöta. Efter det kan växten stå en lång tid utan att man behöver vattna den öht, så egentligen borde ju jorden bli mindre urlakad eftersom man sedan inte behöver vattna så ofta, för lite urlakad blir den ju vid varje vattning..
borde egentligen tillägga också: gödning i vattnet bör tillföras redan 8 veckor efter omplantering, eftersom växten då redan börjat laka ur näringsämnena ur jorden. så vore det optimalt, skulle vi plantera om våra krukväxter var 8:e vecka eller plantera dem direkt i MYCKET stora kärl, för att slippa urlakningen
TACK FÖR FRÅGA: Man kan inte använda hinkmetoden på grund att näring som finns i jorden går ut till vatten o efter kort tid ska bli jorden utan näring. H: Bassam
Bassam: om du läst tråden var det precis det jag argumenterade för!
Maria: Okej, å ena sidan säger du att den i jorden bundna näringen inte lakas ur av doppmetoden, men å andra sidan säger du att man bör tillföra näring redan efter åtta veckor då växten lakat ur näringen hos jorden. Vilket leder till slutsatsen att den näring som ev finns hos en jord "äldre" än åtta veckor är tillsatt, och denna har lätt för att lakas ur jorden.
Jag vidmakthåller ändå min åsikt. Jorden fungerar som en "buffertzon" där vatten och näringsämnen kan "lagras" tills dess att "växten behöver dem", låter man jorden torka ut kan den inte tillgodogöra sig något vatten, låter man den laka ut så kan växten inte tillgodogöra sig några näringsämnen. Detta sker när man har god dränering hos sin jord, då den vattenlösliga delen av näringen sköljs bort. All gödsel man tillsätter i form av pinnar, bollar eller vätska är ju vattenlöslig (annars kan inte växten ta upp dem), denna näring torde ju då lakas ur jorden, istället för att genom jordens buffrande förmåga portioneras ut i lagom takt till växtens rötter.
Kee, jag förstår precis vad du menar, men tror du att jorden blir urlakad för att man använder sig av hinkmetoden ett par gånger under somaren ? För åtminstonde i mitt fall så rör det sig inte om mer. Har du något tips o hur man kan ge en växt som har blivit snustorr med "fet" jord , en riktig rotblöta ? Problemet i det fallet är ju att vattnet bara rinner rakt igenom krukan..
Min gissning måste bli, nej det tror jag inte. Men återigen, det är bara gissningar och jag låter mig övertygas när det dyker upp ett argument jag kan köpa.
Mina rekomendationer bygger på de utbildningar jag genomgått. Fast i o för sig gäller kanske utbildningarna mer plantskola, växthusodling och mer kommersiell odling. Men principen borde ju vara densamma, vare sig man odlar i växthus eller på fönsterbrädan.
Tack för fråga: hej Kee, jag läste vad du skrev så jag håller med dig, men jag förstår inte de som jobbar med trädgård o vet inte hur vatten o näring röra sig mellan jord och vatten. H: Bassam
Egentligen tror jag att det är väldigt svårt att generalisera eftersom varje växt har egna behov. Jag har som en del av er vet, bytt ut väldigt många av dom vanliga krukorna mot självbevattnande. En av anledningarna är att jag tycker att just fuktigheten blir jämnare, men en del kommer jag inte byta eftersom dom har andra krav, typ kaktusa, fetbladiga och en del lökväxter..b la. Man får försöka se vad var och en behöver, just för att det är så mycket som kan påverka..fuktighet, värme, vind, sol etc etc och det är väl därför man bara kan ge ledtrådar, men inga direkta förordningar......
Alexander-VG-zon3
28-11-2008, 08:33
CITAT (lissa @ 28-11-2008, 02:12)  Egentligen tror jag att det är väldigt svårt att generalisera eftersom varje växt har egna behov. Jag har som en del av er vet, bytt ut väldigt många av dom vanliga krukorna mot självbevattnande. En av anledningarna är att jag tycker att just fuktigheten blir jämnare, men en del kommer jag inte byta eftersom dom har andra krav, typ kaktusa, fetbladiga och en del lökväxter..b la. Man får försöka se vad var och en behöver, just för att det är så mycket som kan påverka..fuktighet, värme, vind, sol etc etc och det är väl därför man bara kan ge ledtrådar, men inga direkta förordningar...... även kaktusar och suckulentrer trivs väldigt bra i krukor mëd vattenreservoar , överraskande så vill dessa växter ha mycket vatten under vår sommar och förhöst om det är varmt . till hösten och vintern är det bara att inte fylla på då dom ska stå torrt . det är faktikst bättre att dessa typer av växter är planterade i självvattnandekrukor då man kan ha väldränredajord i krukan som hålls torr så att dom ruttnar är minimal och växten bestämmer själv när den vill ha vatten .så som dom har det i naturen ! där rötterna söker sig ner till vatten i marken . men på ytan är det torrt .
Känns skönt ändå att vi börjar komma till en konklusion i ämnet.
Kanske att spridningen av fukten/vätan/vattnet blir jämnare med doppmetoden, men vid vanlig vattning har jag en bild om att vattnet genom diffusion ändå fördelar sig jämnt över jordvolymen.
Igår regnade det ordentligt här under flera timmar. Jag passade på att omplantera flera av kaktusarna/fetbladen, och dom som stod i yttrkrukor hade jorden ordentligt och jämnt "blöt" , och dom som inte hade varken ytterkrukor eller fat hade jorden "blöt" till hälften av krukorna, och resten var så gott som helt torr..Jag tänker att det nog var som om dom hade blivit vattnade på normalt vis.. När jag såg det så kändes det som att få ett svar på det vi har pratat om här, och jag kom än en gång fram till att om dom behöver en ordentlig rotblöta, då måste man nog åtminstonde ha ett djupt fat under krukan där vattnet kan få vara kvar ett bra tag för att jorden ska få ta den tid den behöver för att bli ordentligt "blöt"... Men än en gång...sån behandling är ju enbart när växten av en eller annan anledning har blivit ordentligt snustorr, för när man håller efter med normal vattning behövs ju inga "chockmetoder".. PS..idag har vi haft min temp +3 och max+ 10, och en isande vind, så det har blivit ordentligt kallt, och när det regnade i går kväll var det inte en grad varmare än i dag
Chamomille
29-11-2008, 02:03
CITAT (lissa @ 29-11-2008, 01:48)  PS..idag har vi haft min temp +3 och max+ 10, och en isande vind, så det har blivit ordentligt kallt, och när det regnade i går kväll var det inte en grad varmare än i dag  Brrr.... Här var det så vackert med massor av snö för ett par dagar sen. Det låg snö i träden och solen sken och det var ett par minusgrader... Sen på ett dygn smälte all snö bort.  Så nu är det grått och trist igen. Nu är det 4,5 grader ute. I morrn är det julmarknad, och då ska det vara snö...
Sussie F-Flower
29-11-2008, 02:08
CITAT (Chamomille @ 29-11-2008, 02:03)  Brrr.... Här var det så vackert med massor av snö för ett par dagar sen. Det låg snö i träden och solen sken och det var ett par minusgrader... Sen på ett dygn smälte all snö bort.  Så nu är det grått och trist igen. Nu är det 4,5 grader ute. I morrn är det julmarknad, och då ska det vara snö...Ja..., då ska det väl se ut så här...
Chamomille
29-11-2008, 02:11
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-11-2008, 02:08)  Ja..., då ska det väl se ut så här... Ja a  Mera snö åt folket! Och isande vindar och stormar  Jag vill ut och traska på isen. Vilken vacker bild, var är det? Rättare sagt vilka vackra bilder
Visst är det så det ska se ut..för även om det är jobbigt på många sätt och vis så hör det ju till att det ska vara vitt på marken,,,har du tagit kortet nu ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|