Full version: Majs
Oasen
Hejsan!

Jag har planer på att odla majs i sommar. Jag har aldirg gjort det förut och undrar om någon har några bra tips på saker som man skall tänka på? Jag har läst om att man skall plantera dem i en ruta för att hindra att de blåser omkull...

//Oasen
Åsa, mälardalen zon 2
De blåser inte omkull om man nu inte har förkultiverat dem för länge så de blivit rangliga och klena, orsaken till varför man planterar dem i grupp istället för på rad är att de vindpollineras. Man kan direktså majs upp till mälardalen, man bör vänta med sådden till jorden har en temp på runt +15C.

Ska man förkultivera majsplantor gör man det 4-6v innan utplantering och med tanke på att majs är så köldkänslig brukar man inte kunna börja med förkultiveringen förren i början av maj.

Försök hitta en riktigt söt sort som passar för svensk odling så brukar det bli goda majskolvar.
Oasen
Hej Åsa!

Jag bor i Mälardalen så då kan jag lika gärna så ute direkt med andra ord? Vilket är dock att rekomendera - förodla inne eller plantera ute på en gång? När är jorden runt +15 grader - miten av juni? Blev många följdfrågor där. =)

//Oasen
Åsa, mälardalen zon 2
Runt slutet av maj-början av juni brukar det vara tillräckligt varmt att direktså. Det finns en risk med att direktså i mälardalen och det är att ifall det blir en riktigt dålig sommar som vi hade nu i år är det inte helt säkert att man hinner få¨mogna majskolvar. Vi direktsår fältet på jobbet och iår blev det inga mogna majskolvar, men vi brukar hinna få majskolvar jag har jobbat där i nästan 6år och det här var första gången det inte blev något.

Man kan dock göra både och, direktså lite fröer + förkultivera en del plantor.
KURT
Förövrigt är det ju mycket intressant att se hur enormt beroende det Amerikanska samhället är av just Majs. I veckan publicerade forskare en artikel i Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) och visade med isotopmätningar att majs ingår i princip all mat i USA.

http://vetenskapsnytt.blogspot.com/
http://dx.doi.org/10.1073/pnas.0809870105
Oasen
Sommaren som var var ju onekligen synnerligen sval så vi får hoppas att det blir bättre nästa år! Då skall jag ge mig på ett tappert försök. Tack för tipsen! =)

Ja, i USA äter de ju onekligen en hel del majs. Det är väl därfrån som vi blir lite inspererade att ge oss på ett försök. =) Jag tycker att de är ruskigt god att grilla!

//Oasen

Jennyn
Mmmmnä, jag väntar nog med att odla egen majs igen. De tar upp stor yta och blir inte särskilt bra pollinerade om man inte har MÅNGA plantor i grupp. Självplock är bättre. Affären är värdelöst eftersom sockret i majsen omvandlas snabbt till stärkelse vid lagring. Alltså. Plocka, koka och ät direkt, eller frys.

Hälsar Jennyn
Nauti
Jag har redan satt majs, i går planterade jag om dem för att de hade växt ur krukan smile.gif Fast då har jag ju börjat förkultivera allting långt innan man "borde" också tongue.gif
Fru DC
Vissa sorter sätter många sidoskott nerifrån basen, bryt bort dessa så blir det mer näring till första och andra kolven. Vill man så kan man också hjälpa till med pollineringen genom att bryta av en hanblomma och skaka pollen över honblommorna.
Håller med Jennyn om att majs skall plockas direkt till grytan. Är alltid lite fest varje år när fösta majskolvarna får skördas här hemma. Smaskens!
DragonLady
Vilken sort är godast?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon