Full version: Äntligen gräs!
Tommy
Så ska det äntligen bli gräs i stället för mossa!! Får hjälp av en grävmaskin att fixa lite på tomten, dikar, fyller, planar ut och lite sånt.

Nu har jag bestämt att han får skala av hela rasket!! Ny matjord och grässådd i vår. biggrin.gif

Jag hade tänkt vänta med matjorden till i vår oxå - eller borde jag lägga ut den redan nu? Några förslag?

Hoppas på snö så att det inte ser så fult ut hela vintern...
Ronny
Har tjälen satt sig så bör du vänta till våren annars är det bara att köra på nu.
helull
Halloj!

Inte för att jag brukar bekänna mig till GLÄDJEDÖDARNAS skara, men just nu hör jag nog dit när jag säger:

Akta så inte grävmaskinen packar jorden för mycket!!! En packad jord dränerar dåligt och då trivs inte gräset, bara mossan... sad.gif

Speciellt nu på hösten efter mycket regnande är speciellt lerjordar MYCKET känsliga för markpackning. Då vore det i så fall bättre att vänta med att köra tills det är ordentlig tjäle...

För att bli av med befintlig markpackning kan man första året (alltså innan man sår gräs) så djuprotade skönheter som solros, cikoria eller gul sötväppling. Inget är som växtkraft biggrin.gif

(lite positivt blev det i alla fall i slutet av mitt inlägg, så totalt förlorad till neggande är jag nog inte trots allt tongue.gif )
Cilla
Jag kan bara hålla med Helull. Låt växterna göra jobbet, inte grävmaskinen. Ser alltför många exempel på att grävmaskiner gjort helsnabba jobb, som tar tiotals år att reparera sedan. Ser bra ut på ytan första året, sedan kommer problemen.

Cilla
Tommy
Det blir naturligtvis lite tillkört av maskinerna men jag har en redan nu tung lerjord att jobba med, så återställningsarbetet blir nog inte så mycket värre. Dessutom blir det ett hyfsat tjockt lager matjord ovanpå i vår, så jag tänkte att det skulle ordna sig - eller?

Ur ogrässynpunkt hoppas jag att det är bra att göra jobbet nu, eller jag kanske är ute och cyklar där oxå? blink.gif

Hur skall jag förresten kunna så solrosor på hela gräsmattan? Den är på cirka 1500 m2 ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon