är det nån som har erfarenhet/hört att man kan strö en tunn sträng med krut invid husgrundet utomhus för att slippa mössen. De ska avsky lukten och det ska bli mössfritt. Säkert inte hälso-rekommenderat det kan jag förstå..... men avskyr hanteringen av levande/döda möss. Det ska vara mössens år i år. Det var inte av kyla/snö mössen ville in, de ville ha torrt om fötterna mössen (och det bara regnar ju hos mig :-( som överallt annanstans....)och råttgift kan jag inte tänka mig pga av alla grannars katter även om inte katterna äter mössen efter deras giftintag.... för de gör de väl inte ?Krutet ska resultera att det bli en lukt i jorden som de avskyr. Vilka åsikter har ni runt krutet - tack snälla för era synpunkter. Skulle ni kunna tänka er att göra det, tänker på om man vill vädra ofta...... tror ni det har nån betydelse ur hälsosynpunkt. Hur hör ni andra gör eller vad tycker ni verkar bra i bekämpningssyfte ?
Piccante
14-11-2008, 22:16
Krut är inte ohälsosamt så länge man inte äter det eller tänder eld på det. vanligt svartkrut som man gjorde själv när man var liten fast man inte fick innehåller kol, svavel och en kemikalie man kan köpa i varje mataffär.
*Stintan*
14-11-2008, 22:35
Och jag som trodde det var någon som inte gillade att man har mössa på huvet
Efter att ha prövat diverse huskurer mot möss - samtliga utan resultat - skulle jag säga att om krut hade varit så bra som du har hört, då skulle varenda kotte göra så. Och det gör de ju inte. Musfällor är det enda som funkar enligt min ovetenskapliga men fleråriga praktik.
Krut är dessutom så vattenkänsligt att man skulle behöva fylla på fler ggr/dag även om det bara är fuktigt ute!
Svartkrut är väl kol, svavel och kaliumnitrat, och vare sig kolet eller kaliumnitraten torde ha någon effekt - så om metoden alls fungerar är det pga svavlet.
Chamomille
21-11-2008, 12:04
CITAT (*Stintan* @ 14-11-2008, 22:35)

Och jag som trodde det var någon som inte gillade att man har mössa på huvet

[attachment=27531:skamsen.gif]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.