|
Full version: Orkidéfeber
Monarda
15-11-2008, 14:38
Drabbades av häftig orkidéfeber när jag besökte en utställning idag. Här är några av nyförvärven: Phragmipedium - Sedeni PB150606.JPG En hybrid av Venussko PB150601.JPG Och sist och mest spännande en Vanilla Planifolia. Fick det goda rådet att låta den klättra på grenar av ormhassel så nu ska jag försöka mig på ett hängande arrangemang. PB150608.JPG
skogstroll
15-11-2008, 14:56
det är lätt att få orkidéfeber den här tiden på året (också)  jag ska satsa på att ha en i varje fönster ca 10 st. Jag hade en odling förut men det var lite krävande om man säger  har insett att om man ska ha "fönsterorkidéer" så gäller det att sätta rätt orkidé på rätt ställe. Mitt "sämsta" och mörkaste norrfönster trivs de bäst i...
Hej Skogstroll
Jag antar att du inte menar Brudorchidée nu ? Dom vill ju ha ljus ?
Mvh Tepa
skogstroll
15-11-2008, 15:12
jo faktiskt så tycker jag att just brudorkidéer verkar vilja ha inte så ljust, och inte för varmt. Cattleya, Cymbidium etc är mycket ljuskrävande. Mina phalaenopsis (brudorkideer) trivs bäst i ett fönster på jobbet mot en mörk bakgata eller i mitt norrfönster hemma konstigt nog
Du sa det, Skogstroll ! Jag ska genast flytta mina Brudisar från köksfönstret i nordost med blomlampa till matsalsfönstret i nordost utan blomlampa. Jag har väntat i snart ett år på att mina brudorchidéer ska börja blomma om. Har hört att de är ljuskrävande. Jag har gett köldknäppar, vattnat som sig bör, nedsänka i hink med orchidée näring en gång per månad, utan näring en gång per månad. Jag har skaffat glasytterkrukor, jag har bönat och bett, men inget hjälper...
Häln Tepa
blomkronan
15-11-2008, 18:46
CITAT (Monarda @ 15-11-2008, 14:38)  En hybrid av Venussko PB150601.JPG Och sist och mest spännande en Vanilla Planifolia. Fick det goda rådet att låta den klättra på grenar av ormhassel så nu ska jag försöka mig på ett hängande arrangemang. Lånar tråden lite... istället för att starta ny... Jag har en liknande... jag har aldrig haft en tidigare. Jag köpte den på "rea hyllan" för den hade blommat ut... Jag har bara haft den i 2 veckor... och den har fått en ny blommknopp???!!  redan... [attachment=27299:DSC00399.JPG] [attachment=27300:DSC00400.JPG] Är det någon som vet vilken grupp den tillhör? den är planterad i vanlig kruka inte genomskinlig! Lappen på krukan säger "orgidé"
CITAT (tepa @ 15-11-2008, 15:08)  Hej Skogstroll
Jag antar att du inte menar Brudorchidée nu ? Dom vill ju ha ljus ?
Mvh Tepa Jo det stämmer. Brudorkidéer vill ha det ljust, men INTE solljus! Så faktum är att norrfönster lämpar sig (konstigt nog) bäst. Mina som står i norr, slutar nästan aldrig att blomma. De skickar nya stjälkar och nya skott på gamla stjälkar. Och jag har inte ens element under det fönstret! I de andra fönstrena blommar de över på ett kick och vill inte komma igen.
Monarda
15-11-2008, 19:23
Jag har en liknande... jag har aldrig haft en tidigare. Jag köpte den på "rea hyllan" för den hade blommat ut... Jag har bara haft den i 2 veckor... och den har fått en ny blommknopp???!!  redan... [attachment=27299:DSC00399.JPG] [attachment=27300:DSC00400.JPG] Är det någon som vet vilken grupp den tillhör? den är planterad i vanlig kruka inte genomskinlig! Lappen på krukan säger "orgidé"  [/quote] Så spännande! Det skulle ju kunna vara någon slags venussko.  Du får visa igen när den slagit ut.
Sussie F-Flower
15-11-2008, 19:32
CITAT (blomkronan @ 15-11-2008, 18:46)  Lånar tråden lite... istället för att starta ny... Jag har en liknande... jag har aldrig haft en tidigare. Jag köpte den på "rea hyllan" för den hade blommat ut... Jag har bara haft den i 2 veckor... och den har fått en ny blommknopp???!!  redan... [attachment=27299:DSC00399.JPG] [attachment=27300:DSC00400.JPG] Är det någon som vet vilken grupp den tillhör? den är planterad i vanlig kruka inte genomskinlig! Lappen på krukan säger "orgidé"  Den tillhör väl Paphiopedilum-släktet? Men vilken sort är väl svårt att säga...? Jag kan inte i alla fall. Snacka om turgumma du är då! Hitta en sån på "reahyllan"...
Sussie F-Flower
15-11-2008, 19:45
Grattis till dina köp Monarda! Vad fina dom var och vad kul att få ha en alldeles egen ÄKTA vaniljplanta! Den första, Phragmipediumen, tillhör den Oncidiumsläktet eller vad tillhör den?
Monarda--> jag tror som sussi att din orkidé hör till paphiopedilum. Mer kan jag inte säga för jag vet inte så mycket om dem (för jag tycker dom är lite fula  ). Jag fick också precis en Vanilla planta av en bekant (som har typ 300 orkidéer hemma hos sig  ). Den är dock ganska liten men växer som en tok!! Men det lär väl ta en tid innan den blir 3-4meter stor som den ska va för att kunna börja blomma... Sussi--> Phragmipedium är ett helt eget släkte.
MariaS, du skrev att du inte ens har element under dina Orchidéer ? Betyder det att dom skulle vilja ha det ? Det gäller brudisar nu, verkar vara lite olika för olika Orchidée-arter. Mina står i URSÄKTA !!! jag hade skrivit nordost, men jag menade nordväst, utan tillskottsbelysníng. Har ett värmeelement under, men det är inte på, vågar inte det, hört att nästan inga växter alls vill ha undervärme. På sommarn är det nog kvällssol där, gillar dom inte ens kvällssol?
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 16-11-2008, 12:15)  MariaS, du skrev att du inte ens har element under dina Orchidéer ? Betyder det att dom skulle vilja ha det ? Det gäller brudisar nu, verkar vara lite olika för olika Orchidée-arter. Mina står i URSÄKTA !!! jag hade skrivit nordost, men jag menade nordväst, utan tillskottsbelysníng. Har ett värmeelement under, men det är inte på, vågar inte det, hört att nästan inga växter alls vill ha undervärme. På sommarn är det nog kvällssol där, gillar dom inte ens kvällssol?
Hälsn Tepa Om man har en phallis i glaskruka, bör man inte ha undervärme, eftersom glaset leder värmen. Phallisarna gillar inte direkt sol, dvs att söderfönster är inget vidare bra, då solen bränner på dagen. Kvällssolen bränner inte. Klart att de vill ha värme, men mera lagom = mellan +15 - +25 grader.
Monarda
16-11-2008, 14:05
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-11-2008, 19:45)  Grattis till dina köp Monarda! Vad fina dom var och vad kul att få ha en alldeles egen ÄKTA vaniljplanta! Den första, Phragmipediumen, tillhör den Oncidiumsläktet eller vad tillhör den? Nu har jag kollat i min bok och där står att Phragmipendium tillhör släktet toffelorkidéer allstå samma som venusskorna. I motsats till andra orkidéer vill den här stå med fötterna i vatten. Låter vågat, tycker jag men man får väl lita på experterna.
Monarda
16-11-2008, 14:12
Nu blir det spännande att ser hur det här fungerar. Ska komplettera ormhasselkvistarna med vitmossa så luftrötterna får fäste. Det vore ju en dröm att få se den blomma! PB160615.JPG
Sussie F-Flower
16-11-2008, 14:15
CITAT (Monarda @ 16-11-2008, 14:05)  Nu har jag kollat i min bok och där står att Phragmipendium tillhör släktet toffelorkidéer allstå samma som venusskorna. I motsats till andra orkidéer vill den här stå med fötterna i vatten. Låter vågat, tycker jag men man får väl lita på experterna. Jahaa.. Tack för den infon! Vad spännande! Det är ju knopp på den så då får du lägga ut bild när den har slagit ut också, visst då? Klart man ska lita på experterna...!  CITAT (Monarda @ 16-11-2008, 14:12)  Nu blir det spännande att ser hur det här fungerar. Ska komplettera ormhasselkvistarna med vitmossa så luftrötterna får fäste. Det vore ju en dröm att få se den blomma! PB160615.JPG Åhhh, Vad fint det blev!!! Jättetjusigt!!!!
Monarda
16-11-2008, 15:35
Tack, Sussie!  Det var snällt av dig. Glömde att säga att Phragmipedium heter mandarinorkidé på svenska. Bild kommer så fort den slår ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|