Jan Lindgren
15-11-2008, 16:47
Hej!
Jag har idag beställt en ros som heter PiRo 3, på tyska heter den Vitaminrose. Den ska tydligen var taggfri och ha stora nypon.
Är det någon av er experter som kan berätta lite mer för mig? Jag ska testa den för att se om man kan odla nypon lite halvkommersiiellt.
MVH
Jan Lindgren
Ezereht
15-11-2008, 18:42
Den fanns på helpmefind där det stod den är rosa och från 1960, framtagen i Tyskland. Korsning av Rosa dumalis bechst x Rosa pendulina var salaevensis, blir 2m, buske med rosa enkla blommor. Står inget om att den är taggfri men amerkansk zon 6b är väl kanske svensk zon 3-4.
Vitamin C innehåll om 1150 mg per 100g frukt.
PiRo 3Här har du länken, vet inget om rosen. Ska du odla den för att få många nypon ?
Jan Lindgren
15-11-2008, 18:55
Hej!
Jag håller på och gör en demoodling med ätliga frukter och bär. Då måste det finnas någon nyponros också. Visar det sig att den är bra så får jag föröka upp den så att jag kan sätta ett hundratal.
MVH
Jan Lindgren
Köper du rosorna från Tyskland/Kordes ? Till våren eller har du redan planterat ?
För länge sedan i min ungdom plockade vi nypon från Rosa dumalis och även andra nyponbuskar och gjorde nyponsoppa på höstarna men det var ganska mycket jobb men så otroligt gott mot den sötsliskiga nyponsoppan man säljer.
Jan Lindgren
15-11-2008, 19:11
Hej!
Jag är inte särskilt avancerad. Jag gjorde en beställning på www.garden-shopping.de. Jag letade bara efter ätliga saker så jag vet inte ens om de har rosor. Den här rosen fanns med på listan över blandade ätliga bär och frukter och då kunde jag inte motstå den. En taggfri ros med stora nyttiga nypon låter väldigt bra för mig. Jag tycker att rosodlarna borde satsa på taggfria rosor så att jag också skulle kunna tänka mig dem.
Har du andra förslag på rosor som odlas för nyponskörd så är jag intresserad.
MVH
Jan Lindgren
Låna boken " Rosor för nordiska trädgårdar " del 2 av Lars - Åke Gustavsson där finns ett kapitel om " Rosor med talrika och säregna nypon " med en massa sorter, och ett kapitel om vad nypon kan användas till.
Vresrosor har stora köttiga nypon som är väl mera lönsamt till plockning men taggfri är de inte.Här plockar fåglarna de.
Lite spännande med Piro 3 har inte hört talas om den.
[attachment=27401:PICT0014_1.JPG]
Jan Lindgren
18-11-2008, 12:43
Hej!
Jag har funderat på vresrosor också. När jag var ute vid havet plockade jag 20 liter som ett test. Det blev fin nyponpure`. Det gäller också att hitta bra försäljningsargument när man ska lura konsumenter. Extremt hög c-vitaminhalt låter bra.
MVH
Jan Lindgren
Ezereht
18-11-2008, 14:55
Jag blev jätte-entusiastisk när jag läste om Piro3, så jag är definitivt en lurad konsument. Tror också det säljer bättre om man har något litet "trick". Taggfri låter också trevligt, om den nu är det. Du får olda Jan och berätta sen hur det blev
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.