Full version: Mitt lilla gulle...
tepa
Hej

Mitt lilla gulle kom hem med detta idag. Dvs maken, han hade varit på en mässa och de hade haft en tävling, han vann detta... Gissa om jag blev glad ? Vad ska jag göra med mitt lilla gulle, dvs hyacinten, låta den vara som den är eller plantera i större kruka ? Värst vad den är liten, ser ut att få trångt.

Mvh Tepa
Lady Hamilton
Ja den var söt blush.gif Jag skulle låta den vara som den är men försökt att placera den ljust men lite svalare för att kunna få njuta så länge som möjligt av plantan.
Grå
Ja, jag har för mig att hyacinter vill stå trångt, om de ens vill stå i jord överhuvudtaget (hyacintvaser).
Jag älskar hyacinter - ingen jul utan hyacint- och terpentindoft, men gör alltid misstaget att både vattna för mycket och ställa dem för varmt så att de ranglar iväg och blommar över på en gång.
Lycka till med din lilla!
tepa
Hej och tack, Lady H och Grå. Jag ställde bara lilla gullet på köksbordet när jag skulle fota. Annars tänkte jag ha den i köksfönstret. Tänker nog sätta den i en lite mer dekorativ kruka, få se vad jag hittar i diskbänksskåpet...

Bättre så ?

Mvh Tepa
tepa
Hej

Min lilla Hyacint fick en kompis ! Idag kom maken hem med en till. Dom är så söta. Jag snålar med värmen där i köket, så de ska hålla lite längre.

Mvh Tepa
Lady Hamilton
Ja de ser fina ut där de står yes.gif Men HUR? får han tag i Hyacinter nu? ja den första vann han ju men den andren då? g.gif eller vinner din make varje dag? laugh.gif
tepa
Hej

Brukar inte Hyacinter säljas denna årstiden ? Han var alltså på mässa, firman där han jobbar, alltså. Två dagar. Han hade inte vunnit den, jag missförstod, man fick en sån där liten Hyacint om man svarade på några frågor hos en annan mässdeltagare, den som vann fick nog något mera.

Hälsn Tepa
Sofiia
jag älskar också hyacinter, eller ja åtminstone doften av dem wub.gif , det blir ingen jul utan hyacint doft inte!

[/size]men jag kan inte alls sköta dem, de blir alltid rangliga hemma hos mig[size="1"]

giggle.gif
tepa
Hej Sofiia

Det blir dom nog hos mig också, men dom vill ju ha svalt. I år ska jag sätta dom så svalt det går sen när dom blommar, iaf till natten, i en ouppvärmd matsal.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Hur mycket ska jag vattna på mina små Hyacinter ? Lökarna är så stora där i sina små plastkrukor, den ena har knappt någon jord mellan löken och krukan. Var ska jag vattna ? Hur mycket och hur ofta ? Hjälp mig.
Tack.

Hälsn Tepa
Lady Hamilton
Vattna "lagomt" d v s efter tempertur Kan du vattna under i från? ex.vis hälla ner lite vatten mellan krukkanten och själva plantan?

Om du nu har dem planterade i de krukor som du visar på bilden så är ju det inget problem eller hur?
tepa
Hej

Tack, Laddy H. Jo, dom är planterade så att dom små plastkrukorna är inne i de större krukorna. Fin idé det där med att vattna underifrån. Att jag inte tänkte på det !

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Såhär såg mina gullehyacinter ut för en vecka sen respektive igår. Båda blev alltså rosa.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
om du vill kan du plantera om den i ny jord , dock är det inte nödvändigt då den redan har knopp och det är det den ska göra blomma och inte växa . sedan brukar man slänga dom eller planterar ut dom i trädgården .

jag placerar ut mina om det är milt då håller dom längre . är det frost tar jag in dom och sätter dom ljust och svalt .
tepa
Hej Flaxss

Aldrig i livet att jag slänger dom. Skulle vilja övervintra dom som med Amaryllisen, gör man lika ? Har för mig att man kan plantera ut dom i landet och låta vara år efter år, men blommorna blir ju inte lika täta då. Skulle vilja spara som Amaryllisen och ha den som inneväxt. Går det ? Och blir blommorna tätare om man har den som inneväxt ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Min ena lilla hyacint har fått en stjälk till !

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon