Full version: Inhandla torvblock
ingmet
Mina rododendron håller på att få ett nytt liv. All gammal lerjord, tyvärr mer blå i färgen än brun, håller på att förflyttas till annan hörna av tomten. Min tanke är att bygga upp rododendronplanteringen med ett eller två lager torvblock och inuti fylla upp med torvmull, sand och ny fluffig jord. Nu uppstår dock frågan - var finner man prisvärda torvblock i Stockholmsregionen. Bor själv på norra sidan. Någon med erfarenhet av detta som kan ge tips? Ett lager runt är ca 22 meter så det är ganska många block som ska till (Med facit i hand så blev det ca 60 block:).blink:
Cilla
Jag köpte dryga 80 st på Ella Trädgård i Täby som var billigast då. Det finns sågade och osågade - de senare är större och lite rundare i kanterna men ofta billigare. Beräkna innan ungefär hur många du vill ha och fråga om de kan ge ett bra pris. Köper man många är det ett klart prutläge.

Se till att rhododendronen inte hamnar under den nivå de står idag, de gillar inte att få jord på ovanjordiska delar.

Mina ohyvlade torvblock börjar det nu att växa i - vacker mossa och en massa roliga småväxter. Nästa år hoppas jag att de ska försvinna bakom den låga, surjordsälskande grönskan.
Virgo
Sen lånar du Cilla´s SAAB och lägger de 80 sad.gif wacko.gif (var det så många?) i baksätet o kör hem. tongue.gif
Hannele
Jag köpte 1½ bal för ca tusen kronor, hemkört.
Såg att COOP hade torvblock.
Cilla
CITAT (Virgo @ 16-09-2003, 22:35)
Sen lånar du Cilla´s SAAB och lägger de 80 sad.gif wacko.gif (var det så många?) i baksätet o kör hem. tongue.gif

biggrin.gif Just det ja, med en SAAB med nedfällda baksäten klarar man de flesta transporter. Har den dessutom takräcke och dragkrok är den lika bra osm en tung lastbil...

Men det som inte framgick av diskussionen vi hade för en tid sedan om hur många torvblock man kan lasta i en SAAB, det är hur många man kan lasta i en Ryds 340. Som är en liten plasteka alltså.
uno
Om man vill minska kostnaden, köper man osågade block och delar dem på längden. Så gjorde jag med befintliga block när jag skulle förlänga torvblocksrabatten. Lika höga, lika långa men tunnare.
ingmet
Tack för era svar. Jag ska tillägna kvällen att räkna åtgång och sedan sätta mig med telefon och ringa runt bl.a Coop, Ella och även Rimbo Jord.
Extra tack till Cilla som gav mig bonussvar gällande ev. omplantering av befintliga rododendron, för den frågan tänkte jag ställa sen. Detta innebär att jag får motionera ryggen lite extra.. tur i oturen att några inte vuxit så mycket. Om någon vecka eller två är jag torvblocksuppdaterad och lägger ut mina nya kunskaper här på odla.nu. //ingmet
Cilla
tongue.gif Jag vill gärna bli "torvblocksuppdaterad" vad gäller priser i Stockholms omnejd. Meddela gärna vad du kommer fram till!
Funderar på att bygga ut mina torvblockspooler i vinter.
ingmet
I kvällens ljumma vindar lyckades jag mäta min nya rododendron hörna.. omkretsen blev 27 meter.. inte undra på att mina muskler var utmattade när jag grävt bort grässvålen med tillhörande decimeter jord under. På lördag blir nästa utmaning.. då ska några decimeter blålera bort. Väntar ivrigt på de svar mina rundringningar ske ge... blink.gif
ingmet
Har nu suttit och sökt febrilt på Internet efter torv och torvblock och hittade en sida (engelsk) som jag tidigare läst om någonstans i forumet.
Någon hänvisade till en bok där författaren skrivit om surjord och rododendron, boken hade tyvärr utgått..
Här är iallafall länken: http://www.thealpinegarden.com/newpeatgrdn.htm
ingmet
Torvblockspriser v. 38/03 !!

Efter en rundringning i Stockholms norra delar framkom följande:

På följande ställen fick jag svar:

1)Rimbo Jord
2)Ella Trädgård
3)Plantagen, Bergianska
4)Coop Forum, Arninge
5)Åkersberga Växtförsäljning
6)Slottsträdgården Ulriksdal

1) Har ej torvblock, säljer endast torvmull för transport av lastbil eller eget medhavt släp(sistnämnda ca 250kr)

2) Hade f.n endast osågade för 35 kr/st.

3) Hade i fredags end 2 pallar osågade för 39,50kr/st

4) Hade i fredags end 1 pall osågade kvar (ca 54) för 39kr/st

5) Mest, bäst och (billigast)!! för mig.. (närmast).
Sågade 39kr/st (10st för 350kr), osågade 35kr/st (10 st för 290kr)
Rododendronjord 3st för 135kr. Naturell torv 150l för 69kr.

6) Hade inte så många hemma men kunde beställa hem för lev. på torsdagar. Osågade 38kr/st.

Sågade= 40x25x17
Osågade= 45x27x22

Hos samtliga finns säkert möjligheten att förhandla vid stora mängder. Endast Slottsträdgården nämnde detta självmant. Ska man anlägga t.ex en surjordsplantering behövs även torvmull och plantjord/rododendronjord. Passa på att handla detta samtidigt för att göra ett ännu bättre pris. Ha alla mängder klara innan och gå/ring direkt till "kassan" och förhandla först.
tongue.gif
Cilla
Bra utredning detta, tack! Kul att Slottsträdgården kom bra till också, för dem är det roligt att besöka.
ingmet
Nu är den klar!!

Jag byggde ett lager vilket blev dryga 50 block. Ett antal timmar har det gått åt. Tyngst var att för hand förflytta all blålera. Totalt har det gått åt 3 bilsläp med ny jord och 4 st 150 liters torvmull samt 4 st 50 liters säckar med rododendronjord. Alla 5 rododendron har lyfts upp och planterats om ca 4 dm högre. Vi behövde vara två för att orka de 2 största.
Nya kompisar, 2 st guldazaleor och 10 lavendlar har också fått plats. Dessutom har jag planterat massa med lökar som jag hoppas kommer att trivas i den nya jorden. Jag är mer än nöjd och hoppas nu att allt överlever vintern. rolleyes.gif /Ingmet
Ingrid på Västkusten
Öhh lavendel i surjord? De gillar annars kalkhaltig jord....

Hälsar Ingrid
ingmet
Jo, jag vet. Det är en chansning.. Men jag har med åren lärt mig att chansningarna går betydligt bättre hem än råden i alla trädgårdsböcker. Jag har satt lavendeln utmed framkanten och bäddat in dom i "vanlig jord" dock utan tillsats av extra kalk. Eftersom planteringen är "relativt stor" är det en bit bort från rododendronbuskarna som jag bäddat in rododendronjord med mycket torvinblandning. Något säger mig att förutsättning är bättre för lavendlarna med porös och väldrenerad jord än blålera som erbjuds på andra håll i trädgården. Om dom överlever vintern tänkte jag ev. ge mig på att teskedsmata lavendlarna med just lite kalk trots att de sitter i samma plantering som surjordare.
Nästa sommar får visa hur det gått..!! wink.gif blink.gif
Ingrid på Västkusten
Ja det låter som en god och välplanerad chansning tycker jag :-))))

Som säkert går hem!

Hälsar Ingrid
Lena N
CITAT (ingmet @ 16-10-2003, 09:16)
Nu är den klar!!

Jag är mer än nöjd och hoppas nu att allt överlever vintern.  rolleyes.gif  /Ingmet

Skulle väldigt gärna vilja se en bild på din nya torvrabatt. wub.gif Men ser att du inte har något album.

Jag har planer på något liknande (någon gång i framtiden). Kanske någon annan här har några inspirerande bilder på en torvrabatt. Mina planer är ännu så diffusa så jag behöver inspiration för att veta hur jag vill ha det. blink.gif
ingmet
Jag funderar på att skaffa mig ett album.. måste bara lära mig hur. Då kommer jag att lägga in torvblocksplanteringen.. för jag har tagit bilder innan, under och efter med digitalkameran. Kika här då och då med start inom ngn månad så dyker det nog upp. /ingmet rolleyes.gif
ingmet
Väckte upp en gammal tråd då det finns en aktuell fråga om torvblockspriser. Tänk vad tiden går fort.. det var hösten 2003 jag slet som ett djur.. Jag kan dock skörda mitt arbete nu, både rhoddar, azaleor och LAVENDLAR!! har överlevt. Lavendlarna är jättestora och verkar stortrivas.. Som undervegetation och mellanplanteringar har jag planterat Hosta, Silverax(den bruna..), åbrodd, daggkåpor och fjällkåpor. Nu i vårtider blommar även krokus och pingstliljor. Planterade även lite tulpaner.. vilka är de som verkar ha det svårast..men de kommer..
Blocken har nu skiftat över i mera grönt..mossan frodas.. rolleyes.gif . Men som sagt även fåglarna tycker om torvblock, de är tydligen bra att bygga bo av och sen leta efter mat.. många suggor och baggar bor där..
Aries
Har du några bilder på hur det blev? Kanske från den tiden när du byggde den och hur det ser ut nu? smile.gif
ingmet
Jag fotade då.. men lyckades inte få in bilderna i forumet.. ska ta nya kort om någon månad och göra ett nytt försök till fotoalbum här på odla. Hav förtröstan.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon