Sussie F-Flower
Jag har börjat att dricka det där teet idag. Min mamma hade köpt ett halvt kilo och jag fick lite av henne för att prova i några dagar eller hur länge det nu kommer att räcka.
Hade aldrig hört talas om detta tidigare men har googlat efter information om det idag.

Hittade massor. Bl.a. forskningsresultat från Karolinska m.m. Där stod det att redan efter 2 minuter så kunde dom se en snabbare blodcirkulation. Efter 6 eller om det var 9 min så var den mycket snabbare. Efter ca en månad så har antalet erytrocyter (röda blodkroppar) nästan fördubblats.
Hoppas att det är så bra som det står skrivet.

Har NI några erfarenheter?
Verkar nästan för bra för att vara sant, känns det som. Därför är jag nyfiken på om ni har provat.
renate
Hag aldrig hört talas om det.
Lena i Torslanda
Att få dubbelt så många röda blodkroppar är absolut inget att eftersträva hos en frisk person så det resultatet ser jag som en farlig biverkan.

edit:
Läste rapporterna som hastigast och studien gjordes på en kindpåse hos en hamster!! Kan inte se något om ökat antal röda blodkroppar men däremot ökad flödeshastighet hos de röda blodrkopparna. Ganska mager studie - en studie är lika med ingen studie i vetenskapliga sammanhang.
Netha
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-11-2008, 21:23) *
Jag har börjat att dricka det där teet idag. Min mamma hade köpt ett halvt kilo och jag fick lite av henne för att prova i några dagar eller hur länge det nu kommer att räcka.
Hade aldrig hört talas om detta tidigare men har googlat efter information om det idag.

Hittade massor. Bl.a. forskningsresultat från Karolinska m.m. Där stod det att redan efter 2 minuter så kunde dom se en snabbare blodcirkulation. Efter 6 eller om det var 9 min så var den mycket snabbare. Efter ca en månad så har antalet erytrocyter (röda blodkroppar) nästan fördubblats.
Hoppas att det är så bra som det står skrivet.

Har NI några erfarenheter?
Verkar nästan för bra för att vara sant, känns det som. Därför är jag nyfiken på om ni har provat.

Googlade också, men hittade inga forskningsresultat från Karolinska. sad.gif

Personligen tror jag inte ett dyft på såna grejer.
Hade teet t.ex varit effektivt för att förbättra blodcirkulationen så hade vetenskapen tagit till sig detta och använt.
Luktar lite humbug som så mycket annat. thumbdown.gif
Leia
Här hemma kör vi med det teet när vi är förkylda, sist köpte vi från en annan leverantör och på den påsen stod "Pau Dárco inre bark".
Iallafall, så vet jag inte om det är bättre eller sämre än tex rött te när man hostar, men sambon tycker inte om te i vanliga fall och föredrar Ipe-roxy.
Men som sagt vi dricker det inte i vardagen, utan vid förkylning och då som en "kur" (alltså väldigt många koppar på en dag)
Humbug eller ej? Ja, det är väll som med alla andra huskurer vid förkylning...
KURT
Söker man igenom den vetenskapliga litteraturen (Medline + Google Scholar), så hittar man inga vetenskapliga rapporter om att Ipe Roxo te eller trädet med det vetenskapliga namnet Tabebuia serratifolia skulle ha studerats vetenskapligt. Om någon hävdar att det skulle ha några som helst medicinska egenskaper, så bör man också ge korrekta vetenskapliga referenser.
Lena i Torslanda
Googla på enbart Ipe Roxo, strunta i det där med te. Söker man på svenska sidor så hamnar som första träff på en studie från Karolinska.
KURT
CITAT (Lena i Torslanda @ 16-11-2008, 13:03) *
Googla på enbart Ipe Roxo, strunta i det där med te. Söker man på svenska sidor så hamnar som första träff på en studie från Karolinska.

Dessa två s.k. rapporter verkar vara från 1994, de är skrivna på mycket undermålig engelska och verkar uppenbarligen inte vara publicerade i någon form av fackgranskad vetenskaplig press. De uppges vara skrivna av en "Prof. M.D.; Ph.D. Xui Rui-juan". Någon sådan person kan i alla fall inte jag hitta idag,
Lena i Torslanda
Det var just det jag skrev tidigare, en mycket mager studie.
Whiskuchi
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-11-2008, 21:23) *
Efter ca en månad så har antalet erytrocyter (röda blodkroppar) nästan fördubblats.

Det där låter rent livsfarligt.
Sussie F-Flower
Tack för alla era svar!

Det var ju roligt att det var någon som kände till det i alla fall... shy.gif
Jag satt ju som sagt och läste om det här teet på massor av olika sidor igår. Fanns även tabletter såg jag.

Det ska ju innehålla så mycket "bra" beståndsdelar och indianstammarna har använt denna bark i över 1000 år (tror jag det stod). Jag googlade på "ipe roxo", det var så jag fick fram alla sidor.

Jag vet inte riktigt själv vad jag ska tro om det här men så länge jag inte blir sjuk av det så tänker jag i alla fall koka och dricka det tills det tar slut. Det lär väl inte räcka i så många dagar men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite spännande också att prova såna här saker... naughty.gif giggle.gif

Jag har även boken "Örtmedicin och Växtmagi" och tycker att det är ganska kul med allt vad naturen kan erbjuda. Fast där står det ju nästan bara om svenska växter. (jag ÄR ingen Häxa om någon skulle råka tro det... crazy.gif hihi..).

Här är ett utdrag från en av sidorna, (Salong Vip) där det står lite vad barken innehåller m.m.
---------------------------------------------------------------------------------------
Ipe Roxo The även Kallat Livets gåva.
Innehåll:kalcium, magnesium, fosfor, zink, kisel, krom, mangan, molybden, koppar, järn, kalium, natrium, kobolt, bor, guld, silver, strontium, barium, vanadium, nickel och jod har man funnit alkaloider, phytostyrene, glykosider, flavoner, saponin, quinone, lapachol, xyladine m.m

Andvändning:
Kani's Ipe Roxo the
kan drickas dagligen för hälsa och välbefinnande, som en stärkande, förebyggande mineralrik dryck, bantnings, faste, sällskaps-the, eller kylt som måltidsdryck, ev. med lite citron.
Utvärtes till baddning och tvättning, ögonbad, omslag och som badtillsats.

Historia och legender:
Ipe roxo är bland annat känd som röd Tecomo på grund av sina scharlakansröda blommor eller som Taheebo. Detta träd växer i de varma delarna av Sydamerica: Brasilien, Argentina, Paraguay, Bolivia osv. Barken av detta träd användes av medicinmännen i Guarani och Typi Nambostammarna långt innan spanjorerna kom till Sydamerica.
Kani's Ipe Roxo The är ett urgammalt naturmedel som använts av sydamerikas indianer i 1000 år. Det innehåller mycket mineraler och spårämnen och andra verksamma substanser.
Medicinska egenskaper (Lapacho-trädet) Ipr Roxo trädet har mycket stor motståndskraft mot angrepp av svampar, sporer och virus. Blommorna t.o.m. äter insekter. Den inre barken innehåller bl.a. ett kraftfullt antibiotiskt ämne samt järn i lättupptaglig form och ytterligare ett 20-tal mineralämnen. Ipe Roxo enligt sägen eliminerar smärta och ökar antalet röda blodkroppar. Ipe Roxo the sätter kroppen i försvarsläge, ger den mer energi för självförsvar mot sjukdomar. Det anmärkningsvärda kännetecknet för Ipe Roxo the är dess visade framgång i fall som anses hopplösa av konventionell medicin. Man har funnit att Ipe Roxo the ger kroppen större vitalitet genom att det stärker det egna försvaret, revitaliserar kroppen, hjälper till att skapa nya och normala celler. Ipe Roxo the reducerar smärta och stimulerar bl.a. matsmältningen, levern samt svettkörtlarna.
Urgammal naturmedicin Ipe Roxo the är faktiskt ett naturmedel som Inkaindianerna använde för 1000 år sedan. I Europa beskrevs Ipe Roxo the år 1385 i en bok i ett kloster i Makedonien. Gandhi praktiserade under 30 år Yoga och drack då Ipe Roxo the. Förutom vid cancer och leukemi har Ipe Roxo The använts vid diabetes, magsår, colitis, artritis, reumatism, prostatitis, blåskatarr, förstoppning, förkylning, infektioner, matsmältningsstörningar, TBC, amöbadysenteri, malaria, tyfus, svindel, syfilis, impotens, håravfall, blodbrist, åderförkalkning, astma, bronkitis, svampsjukdomar, parkinsons, allergier, psoriasis, klimakteriebesvär, trigeminus neuralgi, ödem, huvudvärk, akne, MS, osteoporosis, hypertoni, vissa typer av polyper m.m.

Kani,s Ipe Roxo The är dessutom ett utmärkt sällskapsté som smakar ovanligt gott för att vara så nyttigt. Ref.: Journal of the chemical society Nov. 1968. Annals of Tropical Medicine and Parasitology, Vol. 72, Nr 6 1978. SPOTLIGHT, July 14, 1980. GLOBE, Vol. 28 No:37 Sept. 15 1981. Vegetarian Times, July 1985. (Mer än 200 referenser ytterligare finns.)
Information från SAMS, Stiftelsen alternativ-medicinsk samverkan som är en ideéll stiftelse vars ändamål är att stödja alternativ läkekonst genom att förmedla kunskaper och erfarenheter inom området naturmedicin.

Och här är två länkar till.

http://www.naturalternativet.se/filer/natu...ativet_alla.pdf (Tre resultat ifrån Karolinska)

http://www.oscarsgarden.com/naturalternativet/yperoxe.htm

CITAT (Whiskuchi @ 16-11-2008, 13:44) *
Det där låter rent livsfarligt.

Ja, jag måste söka reda på vart det var jag läste detta någonstans.....
Uppfattade det som bra då syreupptagningen blev bättre...

Ska söka NU på direkten.
Sussie F-Flower
Jag hittade det!!!

Bifogar sidan där det står om röda blodkropparna. Sista stycket.

http://web.telia.com/~u58103764/texter/IPE...e_produkter.htm
Farbror Blå
CITAT (Lena i Torslanda @ 16-11-2008, 13:38) *
Det var just det jag skrev tidigare, en mycket mager studie.

Blir man mager av det? då är det inget för mej;)
Sussie F-Flower
CITAT (Farbror Blå @ 16-11-2008, 14:36) *
Blir man mager av det? då är det inget för mej;)

Haha, för min egen skull så skulle det inte vara så negativt om det vore så... naughty.gif
Värre för mamma min då, hon ÄR redan och har alltid varit bara "skinn och ben".
Whiskuchi
Jo, syreupptagningen blir bättre, men får man för mycket röda blodkroppar blir blodet trögflytande och tjockt och man får lättare proppar. Från FASS, om symptom vid förhöjd halt blodkroppar (orsakat av sjukdom, men symptomen borde vara desamma):

Sjukdomen utvecklas ofta långsamt och många patienter känner till en början inte av några symtom. De som får symtom får detta som en följd av blodets ökade seghet: huvudvärk, yrsel, öronsusningar, synrubbningar, klåda (ffa i samband med varmt bad), andningssvårigheter, kärlkramp, värk, missfärgning av fingrar och tår.

Patienten får högröd ansiktsfärg och rödsprängda ögon. Blåmärken, ytliga och även djupa blodproppar. Högt blodtryck och förstoring av mjälten är vanligt.

Sussie F-Flower
Ok. Tack vad bra, Whiskuchi.

Men röda kinder och röda ögon vore väl käckt..??? crazy.gif Skojar bara....
Då ska jag kolla upp det för jag äter redan tre olika sorters blodtryckssänkande mediciner.
Jag hade nog inte tanken själv på att blodet blir trögflytande av högre antal röda, däremot av trombocyterna så hade jag kunnat tänkt tanken....
Men det är väl klart, att ju flera "grejer" det är så fylls det ju naturligtvis på.
KURT
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-11-2008, 15:30) *
Jag hittade det!!!

Bifogar sidan där det står om röda blodkropparna. Sista stycket.

http://web.telia.com/~u58103764/texter/IPE...e_produkter.htm

I sista stycket står det " Det finns otroligt mycket dokumenterat om ipe roxos positiva verkningar. Både när det gäller studier,
forskningsresultat och berättelser om människor som blivit hjälpta av det. "

Och det stämmer ju inte alls, det finns ju faktiskt inget alls dokumenterat. Utan vetenskapligt publicerade resultat är det brottsligt att hävda att produkter har medicinska effekter.
Sussie F-Flower
Kurt: Vart söker man för att få reda på det?
Är det inte "dokumenterat" menar du, det som vi har läst i resultatrapporterna?
Lena i Torslanda
Bara för att det finns att läsa å nätet innebär det inte att det är sant. Det är visserligen dokumenterat i den bemärkelsen att det är nedskrivet men för vetenskaplig dokumentation krävs lite mer. Vetenskapligt belagda studier har jag inte hittat när jag sökt på Ipe roxo, däremot massor av text som inte har någon källhänsvisning, inget redovisning av det statistiska underlaget mm. Professor Ditten och Datten har gjort än det ena än det andra som man hänvisar till. En klassiker inom humbugmedicinen.
Äter man som du medicin för blodtrycket ska man vara oerhört försiktig med naturperparat och alltid rådfråga sin behandlande läkare innan. Det finns massor av exempel från sjukvården med patienter som blivit erhört försämrade pga interaktioner mellan medlen. Och innan jag får frågan om var jag hittat den informationen så vill jag bara säga att det är erfarenheter från mitt långa yrkesverksamma liv som sjuksköterska.
KURT
För att något skall vara vetenskapligt dokumenterat, så måste det vara publicerat i fackgranskad vetenskaplig litteratur (ett s.k. peer review förfarande). Det är den första grunden, skall man sedan dessutom hävda medicinska effekter så måste resultaten bekräftas av flera oberoende studier. Och man måste också till sist dokumentera effekten på människor, och verkligen visa att substansen i fråga verkligen har effekt.
Sussie F-Flower
Nähää... Ja då finns det väl inget vetenskapligt om detta då.
Då blir det väl till att lyssna på varje enskild individ och höra vad den tycker eller har tyckt då...

Det är ju så mycket regler kring alla dokumentatoner så man blir ju nästan förvirrad känns det som...

Jag förstår också själv att man inte kan lita på allt man läser, ser eller hör...
Inte ens Livsmedelsverket går att lita på till 100%. g.gif
Solstorm
Öka antalet röda blodkroppar? Är det inte det våra idrottsmän gör när de bloddopar sig och tränar på hög höjd?

Det kanske är himla bra att dricka periodvis då, tex inför julstök och i god tid innan vårruschen sätter igång i trädgården. Har du märkt några effekter av det Sussie F-Flower?
Sussie F-Flower
CITAT (Solstorm @ 20-11-2008, 14:20) *
Öka antalet röda blodkroppar? Är det inte det våra idrottsmän gör när de bloddopar sig och tränar på hög höjd?

Det kanske är himla bra att dricka periodvis då, tex inför julstök och i god tid innan vårruschen sätter igång i trädgården. Har du märkt några effekter av det Sussie F-Flower?

Jo, det är väl så dom har gjort, idrottsmännen...

Jag tror nog inte att man ska dricka det här théet varenda dag, utan man kan köra en typ 10-dagarskur ibland. Jag förstår ju själv att det inte är bra, som Lena skrev, att få alltför många röda blodkroppar (om man nu verkligen får det ?) men om de bara ökar lite, lite så borde det väl inte vara någon fara. Jag ringde och kollade med min Vårdcentral hur jag legat till i värdena bakåt i tiden och jag ligger i underkant fast jag är inom det normala ref.området.

Det enda jag har märkt på mig själv är att jag har blivit mindre på händer och fötter. Visste inte att jag var svälld... det var inget jag märkte av i alla fall. Nu kan jag spreta med fingrarna, kan du tro, plus att jag har lite mera kraft i händerna, i själva greppet. Tack och lov... Ringarna har jag fått tagit av mig då jag var rädd att tappa dom.

Mamma hade också blivit av med svullnad i sina fötter och underben och hon kände sig sååå pigg och stark sa hon, när jag frågade henne i förrgår. Hon var då i alla fall på betydligt mer motiverat humör, det hördes väldigt väl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon