henriks
Läste just i aftonpladet att rymdfärjan Endeavour lyft på ännu en resa till rymdstationen ISS. MED EN TOA SOM KOSTAT 152 MILJONER ATT TILLVERKA
om det ändå varit hela uppdraget med rymdfärjan.. men nejdå, toan kostade 152 mkr. Hur i h-ete kan en TOASTOL kosta 152mkr? tillverkad av en enda diamant som bearbetats till formen av en toastol eller?
Sussie F-Flower
rotfl.gif rotfl.gif

Helt otroligt!
Farbror Blå
Tja, här skulle jag kunna gå i i detlajd vad problemet kan vara med att tömma våtutrymmen och släppa ballasten i tyngdlöst läge..

men jag nöjer mej med att säga att det nog är fanken så komplicerat..

fast 152 mille låter som 150 för många..

Rena skitraketen?
Lilla Birka
Var det inte den som skulle rena all urin så astronauterna kunde dricka den i st f vatten? I så fall var den nog ganska komplicerad.
Anma
En helt vanlig vattenklosett lär inte fungera i tygdlöshet. Inte ens om den vore tillverkad av diamanter.

Visst är det dyrt, men de spar väl på vatten om de kan dricka renad urin.
Den gamla toaletten, som för övrigt pajade i våras någon gång kostade endast 19 miljoner ... smile.gif

Christer Fuglesang beskriver i sin bok "13 dygn i rymden efter 14 år på jorden" toalettbesöket på ISS, förhoppningsvis har proceduren blivit lite enklare nu. Bara det kan vara värt ett antal miljoner för de stackars astronauter som är där uppe.
Aqvakul
Ingen som har hittat en bild på underverket?

För det priset så borde den åtminstone vara snygg...
Red Top
CITAT (Aqvakul @ 16-11-2008, 12:57) *
Ingen som har hittat en bild på underverket?

För det priset så borde den åtminstone vara snygg...

Så här ser den ut:

Dyrbar rymdtoa
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 16-11-2008, 13:23) *
Så här ser den ut:

Dyrbar rymdtoa

Inte särskilt impad - den ser ju ut som en blandning mellan en dammsugare och en mjölkkanna...

Jag hade väntat mig något i den här stilen... crazy.gif

[attachment=27328:tron_toalett.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon