Full version: Snittblommor
Sonja.S
Chrysantemum står otroligt länge, utan någon speciell skötsel. blomma.gif I en blombukett är dom alltid kvar sist och kan stå fina i 3-4 veckor. Annat är det med Gerbera som är så vackra. Av någon anledning slokar dom alltid ganska snart efter att dom kommit hem till mig. -cry-.gif

Vad är knepen, för att dom ska stå åtminstone några dagar?

Åsa, mälardalen zon 2
Gerbera

Det miljövänliga sättet:

Butiken trådar blomman så den får stöd av ståltråden + ny snittyta när den kommer hem.

Det miljöovänliga sättet
ny snittyta och några ml klorin i blomvattnet (i blomsteraffären där jag jobbade hängde gerberan över en tunna med klorinvatten i något dygn innan vi sålde dem för att de skulle bli lite stelare i stjälken och hålla längre.)
flower
Här kan du läsa om olika snittblommor och deras skötsel

snittblommor
MariaS
CITAT (Sonja.S @ 15-11-2008, 23:09) *
Chrysantemum står otroligt länge, utan någon speciell skötsel. blomma.gif I en blombukett är dom alltid kvar sist och kan stå fina i 3-4 veckor. Annat är det med Gerbera som är så vackra. Av någon anledning slokar dom alltid ganska snart efter att dom kommit hem till mig. -cry-.gif

Vad är knepen, för att dom ska stå åtminstone några dagar?

GErbera/Germini har veka skaft och tunga "huven", därför nickar de ganska fort om man inte hjälper dem.
antingen "trådar" man dem ( Tag en tunn bindtråd ca 20cm lång. Stick in änden där skaftet börjar och linda sedab tråden som en spiral utefter skaftet) eller "plastar" dem (man trär ett plaströr -typ krympslang- runt skaftet och värmer).
Personligen tycker jag att trådningen är den bästa metoden, (tyvärr inte så vacker) då kan en Gerbera/Germini hålla i flera veckor. Vissen är den först när kronbladen hänger.
Boxer
CITAT (flower @ 16-11-2008, 05:43) *
Här kan du läsa om olika snittblommor och deras skötsel

snittblommor

Tack! Vilken bra länk tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon