kryddan
Har köpt två sorters akleja och sått den ena enligt anvisningarna på påsen - dvs inomhus i såjord. Det har nu gått två veckor och det händer absolut ingenting!! Jag har sökt runt lite på forumet och förstått att färska frön ska man så direkt på friland, men hur är det med "påsfrön"?

Om jag häller ut sådden på friland nu, kan det funka? Eller ska jag stoppa in i kylskåp ett tag och hoppas att de gror? sad.gif blink.gif
Hannele
Varför håller du på så. när det är perfekt temperatur ute?
Man ska inte krångla till livet, utan härma naturen.
Akleja självsår sej ute nu, den gillar vara ute i kylan på vintern.
kryddan
Tja, håller på och håller på... jag frågade för att jag inte visste. Nu vet jag, tack...
Eva i Norrköping
Jag sådde aklejafrön jag tagit hos en kompis förra hösten. Sådde dem i små krukor som jag grävde ner i jorden. Bra att veta var man har dem när de kommer upp, de är ju så himla små när de gror och har man slängt ut dem lite här o där är risken att man tar bort dem när man river runt i rabatterna om våren. Nu är de stora och frodiga ruggar, och jag ser fram mot nästa års blomning!
kryddan
Bra tips att gräva ner krukorna - det ska jag nog pröva. Blev ganska ledsen i ögat i helgen när jag lyckades spetsa en alliumlök när jag skulle plantera sad.gif
cissi i onsala
Jag sådde pastellakleja i somras, närmarebestämt till midsommar, nu står de sedan länge stora och fina i rabatten. Pastellaklejan kunde enl påsen sås med fördel på sommaren, finns nog olika aklejor, den här var varmgroende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon