Full version: Bruna prickar
Chamomille
Ja, varför får man bruna prickar på kroppen? Snart är jag svart. Gör dom nytta?
Red Top
Brukar du sola mkt?
Om du gör det och har märkt en stor ökning av antalet bruna fläckar bör du höra med din husläkare.

Om du inte har spottat snus i motvind förstås flirting.gif

Ökat antal bruna fläckar kan vara en alldeles normal åldersförändring, men jag har inte för mig att du är särskilt gammal=)
Farbror Blå
CITAT (Chamomille @ 16-11-2008, 12:15) *
Ja, varför får man bruna prickar på kroppen? Snart är jag svart. Gör dom nytta?

pigmentfläckar, hos en del människor kommer pigmenten som smlade områden istället för mörkare hud.Antar att du tillhör dom(oss) som är ljuskänsliga?

"snart är jag svart" haha liite överdrivet kanske? a0a.gif
Chamomille
Gammal? Ja cirka 38. Fast prickarna pluppar upp hela tiden.
Farbror Blå
CITAT (Chamomille @ 16-11-2008, 13:55) *
Gammal? Ja cirka 38. Fast prickarna pluppar upp hela tiden.

Pluppar upp a0a.gif
låter som i en tecknad film, där en häxa förtrollat nån till att få gröna prickar..

jag har ärftligt anlag för att få leverfläckar, så jag får också fler å fler, en del stora å en del små.
'Tycker som Red Top (namnet låter förresten som en som solar för mycket ocksååwink.gif ) att du bör kolla med en läkare om du är orolig.
Aqvakul
Instämmer med Redtop och Farbror Blå, kolla upp det med en läkare!
Chamomille
Spottat snus... Jo det har jag ju gjort så klart, fast jag snusar portion och så stora prickar har jag inte. biggrin.gif
Och det där med att sola, jo visst jag har solat heeeela sommaren yes.gif
Skämt å sido, ibland händer det att man hamnar i Thailand och då får man ju sol vare sig man vill eller inte.
Solar gör jag INTE men... Färg får man ändå... [attachment=27354:skamsen.gif]

Edit: framför allt på vissa ställen... prickvis...
Myosotis
Min pappa har fått en massa såna, en del är svarta och stora och upphöjda och gör mig jättenervös, men han har kollat dem och de är helt ofarliga!
Whiskuchi
Upphöjda prickar är sällan farliga, sa läkaren när jag kollade upp mina. Däremot tog de bort en jag inte tänkt på själv, den var helt slät och väldigt mörk (och ofarlig, visade det sig). Här har de prickmottagning på Vårdcentralen någon dag i månaden, man visar upp sina prickar och de tar genast bort de som är misstänkta (om man inte har väldigt många antar jag, enstaka tas i alla fall bort direkt)
Chamomille
Mina är bara små platta grejer. Som en liten prick lixom.
Whiskuchi
Jag hittade en bra sida om prickar: http://huden.nu/fragor/fodelsemarken
..och jag tycker absolut du ska kolla upp dina prickar om du är orolig, troligtvis är det ingen fara men det är skönt att ha dem kollade ändå smile.gif
Chamomille
Tack för alla svar. Jag får väl prata med min läkare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon