tepa
Hej

Jag har några krukor, som jag brukar ha sommarblommor i. Tänkte att jag skulle gå till skogen efter lite lingonris med mossa och lite jord under och sätta i dom. Eventuellt fylla upp de två största krukorna med kottar. Kommer krukorna att spricka i vinter då ? Det är hål i botten på dom.

Hälsn Tepa
MariaS
Inga problem. Kul ide föresten...
Christer i Falköping
Om de spricker eller ej beror på bränningen. Vissa krukor räcker det med att de är lite fuktiga, så kommer kylan och vattnet inne i leran växer till is och spräcker krukan. Skulle vara synd på så fina krukor. Kan du inte fråga hur det är med dessa därifrån de kommer?
Christer.
tepa
Oj, Christer, jag har ingen aning var de ursprungligen kommer ifrån. Någon som känner igen dom ? Kan mycket väl säljas i Sverige också, fast jag köpt dom på Åland, där jag bor.

Häln Tepa
Christer i Falköping
Hör efter om försäljaren vet om de klarar kyla. De bör förhoppningsvis veta tycker jag.
Christer.
tepa
Jag ska fråga, tack Christer.

Mvh Tepa
Rosmarin
Hej Tepa!

Du kan göra ett väldigt enkelt test själv. Doppa ner en av krukorna i vatten och se efter om den suger upp vatten. Det syns tydligt om skärven har sugit upp eller om vattnet bara ligger utanpå och krukan är helt torr när du torkar den med en handduk t.ex. Om du inte doppar hela krukan så ser du lätt skillnad på det som varit under vatten och inte.

Om krukan har sugit upp vatten så är risken stor att den kommer att frysa sönder utomhus. Det är iskristallerna som bildas i krukans porer som spränger sönder skärven.

Även en frostsäker kruka kan spricka på vintern om den innehåller våt blomjord.

Samma fenomen här; Vatten som fryser utvidgar sig. Is tar större plats än samma mängd vatten.
tepa
Tack, Rosmarin.

Jag har tagit det säkra före det osäkra och satt in mina krukor i förrådet. Hoppas bara att dom inte fryser sönder där. Ev kan jag sätta dom i styroxlådor om det hjälper ? Som Christer skrev, synd på så fina krukor, om dom spricker. Jag ska köpa något annat, zinkbalja, om jag hittar.

Hälsn Tepa
Rosmarin
Om de inte är våta så finns det ingen anledning att de fryser sönder i förådet.

Det är bättre att göra som du och vara försiktig tycker jag. Det är jättetråkigt när saker som man tycker om går sönder.
Zinkbaljor eller hinkar är väldigt fint. Och du kan ju göra dina dekorationer i keramikkrukorna inomhus.
tepa
Hej Rosmarin

Dom är nog torra. Vet inte om jag tar in dom i huset. Jag börjar få ganska många krukor inne nu, och mer ska det bli när jag har köpt Julstjärnor och plockat in Amaryllisarna på tillväxt från förrådet.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Det bidde inte lingonris i keramikkrukor. Det bidde granris i zinkkrukor. Stack in lite enris också. Vad har ni för dekorationer på trappan eller ute i trädgården ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Jag efterlyser fortfarande lite bilder på trapp/altan-utedekorationer i krukor, vilka har ni ?

Hälsn Tepa
Chamomille
Den här gjorde jag för ett tag sen
[attachment=27715:Pysseltr_d.JPG]
I krukan har jag lysande stenar. Rätt så fint på kvällen smile.gif
AstLar
CITAT (Chamomille @ 28-11-2008, 11:20) *
Den här gjorde jag för ett tag sen
[attachment=27715:Pysseltr_d.JPG]
I krukan har jag lysande stenar. Rätt så fint på kvällen smile.gif

Vaddå lysande? confused.gif Självlysande eller? Det röda?
Chamomille
CITAT (AstLar @ 28-11-2008, 13:35) *
Vaddå lysande? confused.gif Självlysande eller? Det röda?

Nej nej. Det röda är tagetes. I zinkhinken ligger en ljusslinga med vita stenar. Det är alltså små lampor inbyggda i stenarna smile.gif

Edit: man ser en bit av en sten där i mossan.
tepa
Hej

Detthär plockade jag idag när jag var ute på promenad. Lingonris blev det i alla fall. Men inte i keramikkrukor, utan i en korg, som jag sparat från en julgrupp i fjol julas. Plockade lite ljung, mossa och timotej, eller vad det nu är för gräs. Tyckte det blev riktig bra, det är så ONT om något att se på i trädgården nu, om man bortser från uteslingorna vi brukar hänga i buskarna till jul. Detta står alltså på ett bord under tak utanför ytterdörren.

Hälsn Tepa
Rosmarin
Fint!!!
Monarda
Gjorde en dörrkrans idag av granris och tuja.

PC070649.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon