Lasse Lucidor
Hejsan,,,,funderar på en Alba maxima. Vill ha en vit ros mot husväggen vid gäststugan, det räcker att den skall bli 2 meter hög, gör inget om det blir litet buskliknande.. Tror inte jag vill klä in huset med rosen så någon rambler vill jag inte ha...
Gillar verkligen det mörka grön/blåa bladverket på maximan, de inte allt för blaffiga blommorna och att blommorna klarar väta bra.... Jag har dock lika höga krav på rosor som på andra växter gällande friskheten på bladverket. Blir den ful och tappar blad så åker den på komposten. Jag inser egentligen att risken är för stor att den drabbas av rosrost och tappar bladen men vill ändå höra...
Hur friska/sjuka är era Alba Maxima...?.. Tack på förhand /Lasse

Ps,,blir väl kanske en Mme Hardy istälelt...
Kajsa
Har ett litet ex av rosen i trädgården så det är lite tidigt säga, men enligt LÅG Rosbibeln av Lars- Åke Gustavsson så, jag citerar " Mycket härdig, anspråkslös och lättodlad, angrips ibland kraftigt av rosrost "

Har Alba rosen Mme Plantier mot en södervägg och den är alltid frisk och har aldrig haft rosrost

Rosen blir lätt 2 m men bör stöttas upp, den blommar så den kan lägga sig ner, zon 5
knopparna är lite rosa men blomman är vit.

Mme Plantier

Har också Alba rosen Celestial, den är också utan rosrost, den finns i mitt " Alba album " kolla där.
Dronningen av Danmark fick däremot en massa rost, den slängdes efter 5 år.
renate
Jag har en Maxima vid en södervägg,det är en frodigt och frisk ros,ingen rost här.
Ingen bra bild hittade ingen gättre just nu.
[attachment=27399:2008_06_12_0035.JPG]
Ezereht
Ingen som har alban mme legras de st Germain? Får den mycket rost?
Lasse Lucidor
Jag skall göra mig av med mme legras de st Germain.. Helt frisk men extremt regnkänslig. Vid regn är det helt kört. men även vid bättre väder slår inte många knoppar ut.
Bladverket är inte lika mörkt och fint som hos andra albor. enl litteraturen så skall den väl inte vara så rosrostkänslig . En annan nackdel är att det skjuter så mycket skott mitt i blommningen så det står nya skott åt alla håll när den är i full blom.....

Men jag har ju sett fina ex på diverse Rosarium så den trivs väl inte helt enkelt. Skall ersätta med trädgårdsstormhatt, trist va smile.gif

Det blir antignen Maximan eller Mme Hardy,,,, jag tycker dock att Maximan passar bäst....Mme Hardy skall jag ha som buske någon annan stans../Lasse
renate
CITAT (Ezereht @ 18-11-2008, 10:04) *
Ingen som har alban mme legras de st Germain? Får den mycket rost?

Jag har Mme Legras de St Germain,ingen rost här,den är helt frisk och helt underbar.
Dag
Maxima har alltid vært min favoritt blant albaene. Dufter fantatstisk godt og har lang blomstringstid. Om den får rust, beror veldig mye på hvor du bor. Bor du i innlandet som jeg, holder den seg frisk gjennom hele sesongen.
Den kan bli over hundre år gammel og går nesten opp i sone 8.
Fargen fortoner seg helt hvit, men har en aning gulskjær i midten som ung nyutsprunget. Rosa eller røde knopper har den ikke slik jeg ser på bildet her. Knoppene er hvite.
Maxima er et godt valg !
Dag
Monarda
Jag har haft stora rostangrepp på mina Maxima två somrar i rad, den växer i zon 4 hos mig. Tröttnade och klippte ner dom helt och i år klarade dom sig utan angrepp. Den är underbar så länge den håller sig frisk.

P7120017.JPG

Stiffe
Jag har en Maxima som nu är 7 år. Den får ibland en släng av rosrost. Dock inte så mycket att det stör. Värsta angreppet var nog i somras, förmodligen pga torkan.

Det viktigaste är nog att den står bra, både lokalt i din trädgård, och i ett större perspektiv, (som någon skrev tidigare i denna tråd). Då står den emot bättre, och angreppen blir inte så farliga.

Som ett ännu regntåligare alternativ finns Suavolens - en Maxima med enkla blommor. Ska dofta lika starkt.

Jag tycker att Maximan är en måste-ros, men som ett vitt (ljusrosa) alternativ är väl Chloris förmodligen inte så tokig. Vet dock inte huruvida dess blommor är regntåliga eller inte. Däremot vet jag att Celeste's blommor inte bara är vackra och väldoftande, utan också regntåliga.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon