mojan
Jag har en lite formklippt myrten (tror jag i alla fall att det är) som har fått "vita flygare". Jag såg det för några veckor sen och satte ut den på altanen, som karantän. Jag hoppades väl i min enfald att de skulle dö i kylan... sad.gif Den fick komma in igen i veckan men idag var det samma visa. -cry-.gif Tips önskas!
Bassam

tack för fråga:
jag bjuder till dig en medel som är naturligt och bra aktivitet
mot vita flygare:

Den aktiva substansen i Insekt Effekt är ett naturligt extrakt från Chrysantemum-plantan, ett så kallat naturligt pyrethrum. Pyrethrum är verksam mot ett brett spektra av skadliga insekter. Det verkar omedelbart och medlet bryts ner inom 24 timmar.

Då medlet är bredverkande och både nyttodjur och skadedjur dör, bör det användas med eftertanke. Om du exempelvis har satt ut spinnrovkvalster eller bladlusgallmyggor i växthuset, bör du inte använda medlet, då dessa också givetvis dör.

Då medlet bryts ner så snabbt som på 24 timmar, kan man om det är ett mycket kraftigt angrepp spruta mot exempelvis bladlöss, trips och ”vita flygare” innan utsättning av nyttodjur. Nyttodjuren kan läggas i kyl till 1-2 dagar efter behandlingen och därefter sättas ut.

Medlet bör ses som en "nödbroms", vid tillfällen då nyttodjur inte kan fås, eller i perioder då de inte verkar tillräckligt bra t.ex. i växthuset om temperaturen understiger 15 grader C.
H:Bassam
mojan
Min Myrten är en liten krukväxt som jag har i ett fönster, ingen stor växt i växthus.
Bassam
Tack för fråga:
Du kan använda Provado pinnareller provado plus, eller den här metoden som jag läste idag. man tar en handfull basilikablad, krossar dem och sen gnider in uppbindningstrådar, krukor eller vad som helt i växthuset så flyr flygarna.
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon