Eva Swahn
Var går gränsen mellan min trädgård och den övriga världen? OK tomtgränsen, men svaret är ju mer komplicerat än så. Jag tänker på den juridiska text som Åke `Gossen Ruda`kunde bistå oss med när det gällde en närliggande fråga.

Jag vet att jag är ute på minerad mark när jag nu planterar höga växter i min trädgård. Självklart gör jag det med huvudåtgärden att få insynsskydd. Men dessutom för att "möblera" i trädgården. Det fanns från början inte en enda permanent växt åt öster/söder/väster som nådde över 50 cm höjd. Åt trädgårdssidans "fina" sida är häcken bitvis mycket låg, jag har inget vindskyddsplank vid uteplatsen, eller något annat mot insyn skyddande varken för min trädgård eller rummen som vetter häråt. Åt samma håll har jag dessutom grannar som är irriterande.

Nu springer dessa äldre damer runt mig så fort jag sätter spaden i marken och undrar vad jag ska plantera, uttrycker surt att det är väldgit höga växter, om jag inte ska toppa/klippa ner dem och "uppmuntrar" mig med att man kan inte plantera så höga växter för dom dör.

Jag har planterat en koreagran vid min uteplats, lika hög som en ordinär julgran. Som sådan ska den få fungera eftersom jag kan se den från vardagsrummet. Jag har planterat en blå atlasceder, cirka två meter hög. Placerat den på tomten med tanke på att den sägs bli 4 m bred och då ska grenarna inte gå ut över min tomtgräns. Detta kan väl ingen lägga sig i. Grannarna i fråga bor inte på andra sidan häcken, utan andra sidan asfalterad gång - så bred att man kan köra bil på den.

Nu ska jag plantera växter (Thujor) åt detta hållet, cirka 1.55 meter höga. Jag kommer inte att sätta dem så tätt, eller "rakt" att de upplevs som ett plank, utan som "täta solitärer", så är det planerat i alla fall. Alltså till närmaste "berörda" granne är det först den asfalterade gången, sen är det min cirka 70 cm breda oxbärshäck, därefter kommer jag att ha en cirka 50 cm bred gång, belagd med stenar så jag kan nå att klippa häcken, plocka ogräs, katten kan gömma sig osv. först därefter kommer mina thujor.
Kan någon - med rätta - lägga sig i? Den tjafsigaste grannen bor inte ens kloss intill, utan jag "stör" hennes insyn i min trädgård, på väg till soptunnorna.
Hannele
Höga växter och murar kan man hitta i England. wub.gif
Anna C
Hej Eva!

Jag tror inte att dina grannar har ett smack att säga till om när du väljer växter till din trädgård. Även om deras utsikt/insyn störs eller tomten blir lite skuggigare (Tar dina växter bort all sol från grannen så kanske dom har rätt att klaga). Men dubbelkolla för säkerhets skull med ev detaljplan eller områdesbestämmelser om det finns några restriktioner. Bestämmelser om häckhöjd och val av häckväxter finns ibland för att få enhetliga bostadsområden (hu så trist!!!).

Murar och plank kan man behöva bygglov för (och grannens medgivande). Ska man göra schaktningar och ändring av marknivån kan det krävas marklov.

Men bekymra dig inte för mycket över detta utan njut av dina nya planteringsprojekt istället!

Anna
Eva Swahn
Om skugga: nej mina grannar berörs inte på något sätt av skugga. Den enda som får det skuggigare och mörkare är jag själv.

Jag önskar dessutom skärma av den ilskna nattbelysningen av tre! gatlyktor. Jag är den enda som har detta intensiva nattljus - i gammal östsysk anda.
Gossen Ruda
Eftersom jag blivit utmanad måste jag väl svara. Med reservation om jag fattat nåt fel. Rent lagligt så vad du gör på din tomt är din ensak. Gäller från tomtgränsen och rakt upp tills du kommer i konflikt med luftfartstyrelsen. Vad som kan hända med träd som på nåt sett når utanför tomtgränsen har vi berört tidigare.

Detta även om grannarnas utsikt försämras och även om t.ex. träd skuggar. Rent lagligt sett. Däremot bör man tänka på just skuggfrågan eftersom det annars lätt kan bli ett trätoämne i framtiden. Eller om man planterar just med avsikt att störa och kanske förolämpa grannarna. Sånt kan slå tillbaka.
Annki
Jag tycker du ska hänga gran, tujor och hela baletten full med blinkande, amerikanska juldekorationer till jul! Sen köper du själv en ögonmask och ett par hörselskydd och sover gott. biggrin.gif
rosettei
CITAT
gran, tujor och hela baletten full med blinkande, amerikanska juldekorationer till jul!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Glöm inte trädgårdstomtarna!
Eva Swahn
Jag har en jul upplevt att en humoristisk typ i ett gatuhus hade satt upp en sensor som gjorde att varje gång någon passerade tillräckligt nära så började "Jingle Bells" spela. Det kanske vore nått!
Hannele
Det finns tydligen något som ska skrämma katter också,
sensorer som börjar spruta vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon