Hasse_h
Hej

Planterade för 1.5 år sedan en häck av avenbok. Häcken växer ojämnt, ena hälften av häcken har tunnare och klenare plantor än den andra hälften. När jag grävt ur marken framför den sämre växande delen pga andra markarbeten så ser jag att matjordslagret bara är ca 40 cm, därunder ligger berget. Antar att detta är förklaringen till varför det växer sämre? Matjorden just där är annars blandad med lera och mindre stenar, men det är den också vid resten av häcken.

Nu har jag gödslat de klena plantorna lite extra med blåkorn och tänker lägga på kogödsel till våren. Kommer tillväxten rätta till sig med åren, eller behöver jag/kan jag göra något för att få lite extra fart på den delen som nu växer sämre?

:H
KURT
Det är bättre att gödsla dem på våren, men framförallt kan nog den delen av häcken behöva extra bevattning, ev kan man lägga ned en droppslang där. 40 cm är ändå hyggligt bra matjordslager, men det torkar ut betydligt fortare ändå.
Gunilla T
Du har nog hittat orsaken själv - jag tycker nog att det är förhållandevis lite jord till stora plantor. Är det berggrund under så rinner vatten och näring snabbt bort och rotsystemet kan inte utvecklas.

När det gäller gödsling så bör man inte kvävegödsla efter midsommaren - växterna skall avmogna och förbereda sig för vintern och inte börja växa igen.

Nu kanske det är så sent på säsongen så att gödslingen inte skadar.

Det som dina plantor behöver är mull som kan hålla fukt och näring så stallgödsel är bra till våren.

Det bäst vore förstås att göra upphöjda rabatter, då får du plats med mera mull men det är ju ett stort jobb ifall du har en lång häck.
Hasse_h
Ja, jag misstänkte att det är det höga berget som är problemet. Fukt- o näringsbrist alltså, ska lägga på rejält med stallgödsel till våren. Är inte helt säker på att det går att höja upp rabatten, den gränsar mot en G&C-väg och jag vet inte hur jag skulle lösa det på ett snyggt sätt... för klura lite på det. Själva rabatten är ca 12-13 meter lång, problemdelen är halva den sträckan. Är på gång att bygga en mur på insidan av rabatten, kanske kan få upp ena kanten på rabatten om jag bygger lite högre än jag hade tänkt.

Vad tror ni, kan detta underlätta eller kan det kvitta? Se bilden nedan.

Vågar inte heller spränga bort berget, risken är jag förstör både G&C-vägen och kanske också får skador på huset som är ca 6-7 meter ifrån.

Gunilla T
Det finns ett antal sätt att göra upphöjda bäddar - sten, torvblock eller impregnerat trä. Det viktigaste är att du får plats med mera jord.

Men - du måste lyfta upp häckplantorna också - de gillar nog inte att bli dränkta i jord utan vi stå på samma djup som nu.
Hasse_h
Ok, ska kolla på lite olika metoder att höja jordnivån. Tackar så mycket!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon