*Ulrica*
Helt ointressant egentligen kanske... men hur varmt har du det helst inne?

Jag är frusen av mej och föredrar 23 °C inomhus så att jag slipper pälsa på mej fleece och långkalsonger. Blir det 20-21 °C så fryser jag. Men i sovrummet vill jag ha högst 18 grader för även om jag har ett tunt täcke blir jag väldigt varm på natten.

I morse var det -5 °C ute och pannan hade stannat så vi hade bara 16 grader inomhus. Brrr....
Nu eldar jag för fullt i vedspisen i köket och har fleece och fårskinnstofflor på mej.

Jag kommer ihåg när jag bodde i lägenhet... även om jag hade elementen på för fullt frös jag väldigt!
Aqvakul
21 grader är lagom när jag sitter vid datorn - har ofta shorts och t-hirt

15-16 grader är lagom på natten i sovrummet (nästan alltid öppet fönster, utom vid storm)
Monica M zon 4
22 grader vill jag ha. Fast i sovrummet vill jag ha kallt. 15 grader räcker där.
*Ulrica*
Oj! Så kallt ni har det i sovrummet! Har ni duntäcke och pyjamas?
Myosotis
Varför börjar det på 17°? Röstade på det i brist på annat, men jag har ofta bara 16°. På kvällen när man är trött och frusen kan det bli 20°, men allt över 20-21° är djurplågeri och borde förbjudas, jag får ont i huvudet av värme. På natten stänger jag av värmen, på morgonen är det så här års oftast bara omkring 10°, jag är jättejättevarm på morgonen, och det finns inget värre än en glödande kudde som man får hålla på och vända på som på sommaren. Har haft ner mot 0° i sovrummet och det går bra det med, men då får man nästan ha duntäcke och filt. Upptäckte att jag fortfarande sover med mitt extratunna sommartäcke, nu ska det ju bli kallt så det kanske är dags att byta till det vanliga. Duntäcket använder jag däremot nästan aldrig, då ska det vara -20° ute för att jag ska stå ut. Sover inte i pyjamas utan i t-shirt, men har ofta strumpor på mig när jag lägger mig på vintern, det är kallt på golvet. Sen sparkar jag av mig dem på natten.
Aqvakul
CITAT (*Ulrica* @ 17-11-2008, 12:24) *

yapp - duntäcke, kalsingar och t-tröja!
*Ulrica*
Bara 16 °C inomhus?? ohmy.gif
Jag tog med det först men sedan tänkte jag att så kallt kan väl ingen ha det...
Så fel jag hade!

edit: det blev dubbelt
ingrids
Jag har inte värmen på i sovrummet förrän det behövs för att hålla temperaturen över 13 grader, vid det laget kan jag behöva lite mer är istoppsfilt och fleecefilt (typ riktigt s.k. sommartäcke och sockor innan jag hunnit bli varm). Att jag haft så mycket som 21 grader beror sig på fuktig kyla och "tillvänjning".
aanderss
20 grader brukar vi ha
Solstorm
Jag är frusen av mig. Brukar ha 23 grader inne, ändå har jag tröja på mig, men resten av familjen klär av sig. Svalare i sovrummet, men då har jag tjockt täcke på mig.
Red Top
Föredrar runt 20-21 grader. Men då har jag fleeceväst och rätt tjocka byxor året om i princip.(Inte när det är mer än 24 grader ute förstås)

I sovrummet har vi aldrig mer än max 18, jag har ganska tunt täcke och T-shirt på mig. Har i hela mitt liv blivit som än kamin när jag lagt mig.(Fick värma upp många sovsäckar när jag var scout och även annars när jag campade.)
Har precis som någon tidigare skrev, alltid fönstret öppet.

Trivs bäst när värmen kommer från vedspis eller kamin. Centralvärme har jag svårt för, men måste stå ut i c:a fem månader om året. yes.gif
ninnisky
Tycker att 22 grader är ganska skönt. Värmen i sovrummet är bara på om det är riktigt kallt. Har en öppen planlösning så värmen blir ganska jämnt fördelad ändå!

*Ulrica*
Här kan man kolla hur mycket energi man sparar om man sänker innetemeraturen!
*Ulrica*
Från Hyresgästföreningens sida:

"Vilken temperatur har jag rätt att kräva i min bostad?
Det kan upplevas som en olägenhet om temperaturen understiger +18 grader C eller överstiger + 24 grader C. Temperaturen kan naturligtvis variera med utomhustemperaturen men enligt socialstyrelsens allmänna råd kan +18 - 22 grader C ses som ett riktmärke för temperaturen i en bostad. Vissa bostadföretag förbinder sig att hålla en viss temperatur, vanligen 20 grader."

Artikel från NyMedicin:
Ojämn inomhustemperatur ökar risken för hjärtattacker och slaganfall.

Pia L
Just nu har vi 19,9 grader i huset, fingrar och tår är vita av köld och det känns som jag ska frysa ihjäl snart.
Hoppas att lägenheten är varmare då jag kommer ner till den i morgon crying.gif
*Ulrica*
Intressant broschyr från Socialstyrelsen:
Temperatur inomhus
Netha
23 är ganska lagom dagtid. I sovrummet är aldrig värmen påslagen = ca 15°
helt vanligt täcke, ingen pyjamas.
embees
CITAT (*Ulrica* @ 17-11-2008, 12:24) *

Sover oxå för öppet fönster hela året utom vid storm när det blåser rätt på fönstret. Helst ska temperaturen då ligga på ca 15-17 grader. Använder duntäcke för sommar men i övrigt som jag föddes.
Har för övrigt ca 22 i resten av huset.
Wilmer
Jag försöker ha 20 grader, men helst skulle jag ha minst 22. Sover med dubbla täcken, pyjamas, tjocka strumpor och vid behov varmvattenflaska rolleyes.gif
MayaLisa
Har 17 gr i grund temp. Men då jag kommer hem på kvällen eldar jag... Då kan det vara ca 21-23 på kvällningen...
Inget element kvar i sovrummet, hade ändå aldrig igång det , så där är väl cirkus 15gr.
Värmegolv i kök, på toa och i hall. NAJS!
/Maya
Monaxe
22 grader är perfekt, vill ha varmt i huset, då kan man gå barfota och ha bara t-shirt på sej. I sovrummet är det svalare, alltid öppet fönster (och duntäcke.)
Whiskuchi
Jag har gärna runt 22°, maken vill ha det svalare - vi kompromissar på 21°. Svalare i sovrummet, men inte under 18° eftersom dottern vägrar täcke och fryser om det är för kallt.
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 17-11-2008, 16:12) *
Jag försöker ha 20 grader, men helst skulle jag ha minst 22. Sover med dubbla täcken, pyjamas, tjocka strumpor och vid behov varmvattenflaska rolleyes.gif

Tokfia laugh.gif
Wilmer
giggle.gif Jag tror min blodcirkulation avstannar när jag är stilla. Jag AVSKYR kalla sovrum, brrrrrrrrrrr.
Myosotis
CITAT (Whiskuchi @ 17-11-2008, 21:07) *
Jag har gärna runt 22°, maken vill ha det svalare - vi kompromissar på 21°...

Hur gör ni andra som bor ihop med någon som vill ha mycket kallare eller varmare? Går det att kompromissa? Delade sovrum? Jag hade en sambo en gång som helst ville ha typ 30° i sovrummet, kompromissen blir ju fortfarande outhärdlig för båda om det skiljer så mycket. Eller frågar ni först när ni träffar någon? "Ursäkta, hur varmt har du i sovrummet? - Nähä, då är jag inte intresserad."

Och tar ni någon hänsyn till gäster? Jag är medveten om att jag har kallare än "normalt", så jag brukar höja värmen om någon ska komma och hälsa på. Men själv har jag nog aldrig varit med om att någon sänkt värmen för min skull. Många glömmer nog helt enkelt att stänga av värmen, men om man lagar mat, har en massa värmeproducerande gäster och tända ljus blir det oftast för varmt (tycker inte bara jag).
Solstorm
Jag får gäster ibland som tycker jag har det alldeles för varmt. Det händer att jag öppnar altandörren och släpper ut lite värme, men det beror allt på hur varmt det är inne. Jag har en kompis som har ca 17 grader inne hos sig. När jag åker dit så har jag varm tröja och sockor på mig. Jag kan minska lite på värmen när hon kommer hit, men bara lite.
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 17-11-2008, 21:20) *
giggle.gif Jag tror min blodcirkulation avstannar när jag är stilla. Jag AVSKYR kalla sovrum, brrrrrrrrrrr.

Men jösses. Jag svimmar ifall det är över 18-19 grader när jag ska sova sweatingbullets.gif

Du ska bara se i Thailand när man landar. Då får man snällt en temperatur på ca 35 grader. Tihi, sist vi var nere där så satte väskbäraren på 18 grader på vårt rum. Sedemera så vande man sig vid värmen och hade till slut efter 4 veckor 29 grader på rummet laugh.gif
Wilmer
Saken är den att jag också har ont av värme wacko.gif Fel på termostaten laugh.gif
Anma
CITAT (Myosotis @ 18-11-2008, 11:35) *
Hur gör ni andra som bor ihop med någon som vill ha mycket kallare eller varmare? Går det att kompromissa? Delade sovrum? /.../

Vi vill ha svalt båda två i sovrummet, ibland tycker jag det är lite väl kallt och då hämtar jag en extrafilt.
Dagtid är det värre, jag vill ha runt 20 grader, min man får värmeslagsatacker på grund av sin medicin och då öppnar han altandörren och jag fryser bort... Så jag stänger och han öppnar om vartannat. Vi har provat att sänka elementen, men då blir det så råkallt att ingen av oss trivs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon