Full version: Nakdel med kattlucka
renate
Usch vad rädd man kan blir för en liten söt mus.Igår kväll kom katten Fritz in med en mus som han tyvärr ofta gör,men den här var LEVANDE.Han hade den i munnen och släppte den flera gånger,jag blev allade stirrigt att den skulle försvinna i nåt hörn eller så.Katten blev väl lite distraherat av mig,i ren panik ställde jag mig på musens svans(jag hade ett papper i handen)tog mod på mig och tog musen i svansen och slängde ut den,katten följde efter.Jag är inte rätt för möss men vill inte ha dem innomhus.Det är 6 eller 7de mus han kommer med.Murvel den dumma katten satt på stolen och tittade på när jag satt honom på golvet för att hjälper till flydde han. Att hämtar kameran vågade jag inte av rädslan Fritz skulle tappa bort musen.Även Kix den tredja katten ignorerade musen fullständigt,han bara gick.Är det för att det inte var deras byte att de reagerade så ointresserat?Det är nakdelen med att ha kattlucka.
Whiskuchi
Ramoth
Opraktiskt, ja visst.
Men jag tycker ändå att du har en väldigt rar katt som tar hem mat till dig.
Å nu tycker han tydligen att du börjar bli så stor att du kan få träna på att döda bytet själv. tummenupp.gif
Var stolt !

(Nästa gång katten tar in en mus så försök att slänga bort den diskret, så att inte katten ser det.
Din katt är ju bara snäll mot dig och förstår inte varför du hivar hans gåvor)
embees
Tiffany, 1½ år, levererar dagligen levande möss. Jag brukar låta henne avsluta dem själv ute i köket. Stänger bara till övriga rum så att leken inte förs vidare in där.
Näbbmössen äter hon aldrig upp.
Fåglar tas alltid in levande och de räddar jag utan undantag. Det är skönt att se dem flyga iväg, mössen däremot har jag inget förbarmande över så de får hon behålla.

Ska kanske tillägga att vi har kattlucka.
Miro
Var glad att det bara är möss!
Pappas katt tar in sork, visserligen inte levande, men hon lägger dem på mattan nedanför sängen och öppnar upp dem åt matte och husse. Speciellt om de varit bortresta...
blaklocka
Ni som har katter som tar in byten - har era katter plinga? För det borde väl försvåra jakten?
Whiskuchi
CITAT (blaklocka @ 18-11-2008, 13:31) *
Ni som har katter som tar in byten - har era katter plinga? För det borde väl försvåra jakten?

Njae, plingan stör katten när den går och springer (tänk dig själv att ha ett ständigt pinglande precis invid örat), men när den jagar smyger den... den hindrar alltså INTE jakt, däremot kan den hindra katten från att sätta sig i säkerhet om den skulle vara jagad av något.
embees
CITAT (blaklocka @ 18-11-2008, 13:31) *

Det stör inte katten lilla minsta vid jakten. Då smyger de ju och väntar in sitt byte, alltså plingar inte pinglan.
Och som svar på din fråga, ja mina katter har pinglor i sina halsband + reflexer.

CITAT (Miro @ 18-11-2008, 13:05) *
Var glad att det bara är möss!
Pappas katt tar in sork, visserligen inte levande, men hon lägger dem på mattan nedanför sängen och öppnar upp dem åt matte och husse. Speciellt om de varit bortresta...

Jodå, hon tar in sorkar också. Ett fasligt väsen på dem medan hon leker med dem.

En sak som förundrar mig är, hur i hela världen lyckas hon pilla bort gallblåsan men äter resten?
renate
Jag slängde ut musen så katten kunde fortsätter med sitt där ute.Sedan kom han in och fick nåt gott.Jodå även sork och en och annan fågel tar han in,lever fågeln så rädder jag den men inte möss och sorkar.Jag har öppen planlösning i mitt hus plus att alla dörrar är öppen,sovrummet stänger jag dagtid.Fritz äter upp sitt byte och det på MATTAN så klart,det är därför jag vill att han ska äter de ute.Inga av min katter har halsband,de är fria vi bor inte inne i samhället.Visst är kattluckan smidigt på alla sätt katterna kan röra sig fritt dag och natt,fast ibland smyger främkatten in och då blir det liv i huset.
CillaM
Min lilla katta Sascha som är en bra jägare och filtätare för den delen, har för ett tag sedan fått ett halsband med plinga på och sedan dess har hon inte kommit in med några byten så nog stör den en del iaf. Nu gäller det bara att se till att man inte låter ullfiltar och ullsockar ligga framme....
Monarda
Fördelarna med kattluckan uppväger definitivt dom stunder av panik när ett byte plockas in för uppvisning. Tidigare blev vi väckta femtioelva gånger per natt för in- och utsläpp. Bassen var väldigt duktig och fast han är så gammal och aldrig haft en kattlucka tidigare fattade han på en gång hur det fungerade. Jag hyste lite farhågor att det skulle komma in främmande katter men mig veterligen har det aldrig gjort det. Ser han en katt genom fönstret springer han dock direkt till luckan och sätter sig att vakta!

P3220044a.jpg

renate
CITAT (Monarda @ 18-11-2008, 20:17) *
Fördelarna med kattluckan uppväger definitivt dom stunder av panik när ett byte plockas in för uppvisning. Tidigare blev vi väckta femtioelva gånger per natt för in- och utsläpp. Bassen var väldigt duktig och fast han är så gammal och aldrig haft en kattlucka tidigare fattade han på en gång hur det fungerade. Jag hyste lite farhågor att det skulle komma in främmande katter men mig veterligen har det aldrig gjort det. Ser han en katt genom fönstret springer han dock direkt till luckan och sätter sig att vakta!

P3220044a.jpg

Haha den lille kattkillen ser ut som min jägare Fritz,mina katter ser också till att ingen främkatt kommer in ner de ser det men nu när det är kallt har jag hängt före kattluckan så de inte ser (det drar så kallt genom luckan),än har det gått bra men förra vintern har det hänt några gånger.
[attachment=27448:2008_11_...__Large_.JPG]
*Stintan*
[attachment=27453:JMH_20_3_.jpg]

Kattlucka är suveränt tycker jag och att det då och då förevisas byten får man stå ut med även om det inte är såå kul. Vet inte om en pingla gör någon nytta men varför sätta en sådan på katten? Bor man på landet där det finns gott om både möss och sork är ju katter till bra hjälp att hålla nere beståndet, åtminstone var det delvis därför vi hade katter så att försöka hindra det skulle jag inte göra. Kan tillägga att det var mycket sällan våra katter tog fåglar.
skogstroll
hm pingla ska jag nog prova, är lite trött på ständiga mössjakter i huset på natten - och om hon är instängd så ska hon gå och jama mitt i natten för att hon är hungrig eller ska kissa eller nåt. Får se om det går att få på henne halsband alls...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon