Jenny Ö
18-11-2008, 11:14
Hej!
Har en klockmalva som jag tyvärr glömde ta in innan frostnätterna kom. Det vore hemskt om den dog med tanke på att den är/var så fin med massor av aprikosfärgade/oranga blommor. Vad kan jag göra? Finns det något sätt att få den att överleva. Den har ju utsatts för någon minusgrad.
Vore tacksam om det finns någon som kan ge mej ett snabbt svar.
Jag skulle ta in den och hoppas på det bästa. Något speciellt tips har jag tyvärr inte.
Alexander-VG-zon3
18-11-2008, 13:46
jag skulle göra som Boxer , ta in den !
och om du kan sätt den varmt och ljust och torrt . vattnar du för mycket eller har för fuktig luft så är det ''hög'' risk att det börjar ruttna i dom skadade delarna . är inte roten död och dom nedersta delarna så kommer den skjuta nya skott .
när du ser att dom skadade delarna har torkat in så kan du klippa veck det . börjar det ruttna istället får du försöka hindra det .
har den inte varit ute i allt för mycket frost så tror jag den får nya skott . har dock krukan varit helt frusen och det varit lägre än -1c -5c så är den nog död . sedan beror det på vilken art/sort du har för en del tål en hel del frost medan andra inte tål det alls .
Vad bra du kan förklara flaxss.
tack för fråga:
du ska inte bli hopplös , tiden spelar mycket roll jag menar hur mycket tiden består frost, om det är lång tid det menar att det är farligt,
Tips : ta dem direkt till skyddad plast och jag hoppas att de ska komma igen på våren.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.