CITAT (Solstorm @ 18-11-2008, 12:45)

Under kärnkraftsdebatten och efter Tjernobyl så var det mycket prat om beqerell och oändliga halveringstider. Vi skulle undvika främst svamp men även bär, älg och ren från vissa områden. Med tanke på de långa halveringstiderna så undrar jag var beqerellen tog vägen någonstans. Regnade de långt ner i marken? Rann de ut i våra vattendrag? Finns de rentav i östersjöfisken nu? Om de inte regnat bort så finns de ju kvar. Svampen och djuren som betar i de drabbade områdena borde väl vara lika farliga nu med tanke på de långa halveringstiderna.
Finns det någon som kan och vill förklara det jag inte förstår?
Den halverades

*hihi*
Men om vi pratar Cesium har dess olika isotoper en halveringstid på mellan 13,6dagar till 23 Miljoner år!
Efter en sekunds googlande hittade jag att Cesium-137 har en sönderfallstid på 30,07år och det finns 60% av cesium-137 kvar efter Tjernobyl olyckan.
Cesium-137 sönderfaller till den stabila isotopen Barium-137. Och med en halveringstid på 30,07år (Cs-137) verkar det troligt att 60% borde finnas kvar.
Cesium-137 efter Tjernobyl -86:
http://www.sna.se/webbatlas/kartor/kopia/c...ernobyl_86.htmlEfter Tjernobyl var det även strontium-90 som kom ut i naturen. Den isotopen har en halveringstid på 28,9 år. Och lite gott och blandat bland lite andra isotoper kom även med ut.
Men det som händer med de radioaktiva isotoperna, eftersom de inte är stabila och är just radioaktiva, är att de sönderfaller till ett annat ämne. Ger i från sig strålning och bildar ett nytt grundämne.Onödig information kanske, men i alla fall