Solstorm
Under kärnkraftsdebatten och efter Tjernobyl så var det mycket prat om beqerell och oändliga halveringstider. Vi skulle undvika främst svamp men även bär, älg och ren från vissa områden. Med tanke på de långa halveringstiderna så undrar jag var beqerellen tog vägen någonstans. Regnade de långt ner i marken? Rann de ut i våra vattendrag? Finns de rentav i östersjöfisken nu? Om de inte regnat bort så finns de ju kvar. Svampen och djuren som betar i de drabbade områdena borde väl vara lika farliga nu med tanke på de långa halveringstiderna.

Finns det någon som kan och vill förklara det jag inte förstår?
Sussie F-Flower
Om jag minns rätt så var det väl Cecium som mäts i bequerell (förlåt om jag stavat fel...) så jag tror att man måste nog kanske söka på Cecium/Cesium för att få svar på den frågan.

Jag funderade på samma sak som du, igår. Tänkte också att jag skulle googla lite på det men det har inte blivit av ännu...

Skulle vara intressant att veta hur det står till med den saken nu för tiden...
Sussie F-Flower
Jag hittade den här listan på min kommuns hemsida. Borde nog finnas liknande över alla kommuner. Jag sökte på Cesium.

Finns även information där det står om max ÅRLIGT intag. Det är så man ska räkna står det. Inte enstaka måltider.

http://www.sundsvall.se/download/18.2250c5...a+1997-2007.pdf

Här hittade jag också lite annan info om aska:
http://www.novator.se/bioenergy/BE9706/Bio6s35,37.html
Solstorm
Så klart du har rätt. Beqerell är en måttenhet. Vi har nog skämtat ganska rått om det ibland här hemma och därför blir det lite slarvigt språkbruk om det utav mig.

ängsvädd
Cesium var väl ett av de radioaktiva ämnena som har kortast halveringstid. Strontium som också läckte ut vid Tjernobylolyckan har mycket längre halveringstid har jag för mig.

Tobb
CITAT (Solstorm @ 18-11-2008, 12:45) *
Under kärnkraftsdebatten och efter Tjernobyl så var det mycket prat om beqerell och oändliga halveringstider. Vi skulle undvika främst svamp men även bär, älg och ren från vissa områden. Med tanke på de långa halveringstiderna så undrar jag var beqerellen tog vägen någonstans. Regnade de långt ner i marken? Rann de ut i våra vattendrag? Finns de rentav i östersjöfisken nu? Om de inte regnat bort så finns de ju kvar. Svampen och djuren som betar i de drabbade områdena borde väl vara lika farliga nu med tanke på de långa halveringstiderna.

Finns det någon som kan och vill förklara det jag inte förstår?

Den halverades wink.gif *hihi*

Men om vi pratar Cesium har dess olika isotoper en halveringstid på mellan 13,6dagar till 23 Miljoner år!
Efter en sekunds googlande hittade jag att Cesium-137 har en sönderfallstid på 30,07år och det finns 60% av cesium-137 kvar efter Tjernobyl olyckan.
Cesium-137 sönderfaller till den stabila isotopen Barium-137. Och med en halveringstid på 30,07år (Cs-137) verkar det troligt att 60% borde finnas kvar.
Cesium-137 efter Tjernobyl -86: http://www.sna.se/webbatlas/kartor/kopia/c...ernobyl_86.html
Efter Tjernobyl var det även strontium-90 som kom ut i naturen. Den isotopen har en halveringstid på 28,9 år. Och lite gott och blandat bland lite andra isotoper kom även med ut.

Men det som händer med de radioaktiva isotoperna, eftersom de inte är stabila och är just radioaktiva, är att de sönderfaller till ett annat ämne. Ger i från sig strålning och bildar ett nytt grundämne.

Onödig information kanske, men i alla fall giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon