Full version: Änglatrumpet
dasdory
Hej, undrar om någon vet ett bra alternativ till Änglatrumpet (Brugmansia suaveolens) som har liknande egenskaper och utseende som den men inte är giftig?
Tackar på förhand för alla svar smile.gif
Mvh Helena
ingelsgarden1
Kan inte ge dig något svar men har samma fråga, har änglatrumpeter och kannor men skulle vilja ha förslag på mer liknande växter.
Bassam
Tack för fråga:
Jag tycker att fuchsior, pelargonier, agapanthus är de alternativ till änglatrumpeter.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (dasdory @ 18-11-2008, 15:35) *
Hej, undrar om någon vet ett bra alternativ till Änglatrumpet (Brugmansia suaveolens) som har liknande egenskaper och utseende som den men inte är giftig?
Mvh Helena

varför vågar du inte ha den?

CITAT (ingelsgarden1 @ 11-12-2008, 16:59) *
Kan inte ge dig något svar men har samma fråga, har änglatrumpeter och kannor men skulle vilja ha förslag på mer liknande växter.

hur menar du med likande växter?

typ av samma släkt eller samma skötsel ?

vilken typ av växter gillar du?

för kannor och änglatrumpter är ju långt ifrån lika/liknande.
ingelsgarden1
Tack för svaren!
Med liknande menar jag Växter med lite storlek på som är rikblommande och som man kan ställa in frostfritt över vintern.
Har också fuchsior och pelargoner som är lätta att övervintra, men det finns säkert många mer växter som är fina och lättodlade
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingelsgarden1 @ 11-12-2008, 21:41) *
Tack för svaren!
Med liknande menar jag Växter med lite storlek på som är rikblommande och som man kan ställa in frostfritt över vintern.
Har också fuchsior och pelargoner som är lätta att övervintra, men det finns säkert många mer växter som är fina och lättodlade

Trädtomat,Nerium,Citrus,krukRosor,Hibiskus,dahlior,trillingblomma är några växter som blir stora och blommar fint.

gröna stora växter är palmer,oliv,lager,rosmarin,fikon

alla jag skrev upp kan övervint 0c +10c beroende växt och är såpass tåliga att du kan ha dom ute tidig vår till senhöst efter att du avhärdat dom .
ingelsgarden1
Tack för svaren
Kanske något att försöka med.
Rosmarin
CITAT (flaxss @ 11-12-2008, 21:49) *
Trädtomat,Nerium,Citrus,krukRosor,Hibiskus,dahlior,trillingblomma är några växter som blir stora och blommar fint.

gröna stora växter är palmer,oliv,lager,rosmarin

alla jag skrev upp kan övervint 0c +10c beroende växt och är såpass tåliga att du kan ha dom ute tidig vår till senhöst efter att du avhärdat dom .

Din inledande fråga handlade ju om giftfria alternativ till Änglatrumpet Om du inte vill odla giftiga plantor så ska du inte odla Nerium. Det är en underbar växt förutom detta. De andra tipsen är också jättefina växter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rosmarin @ 12-12-2008, 18:44) *
Din inledande fråga handlade ju om giftfria alternativ till Änglatrumpet Om du inte vill odla giftiga plantor så ska du inte odla Nerium. Det är en underbar växt förutom detta. De andra tipsen är också jättefina växter.

jag svarade ingelsgarden1 som inte skrev nåt om att det inte skulle va giftfria som dessutom hade änglatrumpet sen innan och ville ha ''liknade'' växter, om så är fallet att det skulle va giftfria förslag till ingelsgarden1 kan jag göra nya förslag. jag tror inte att trädtomat är så nyttigt heller att äta.
ingelsgarden1
Hej och tack för svaren.
Min fråga var inte att de skulle vara giftfria utan några mer alternativ på växter som är lite volym på och som går att övervintra frostfritt och nu tycker jag att jag har fått några alternativ.
Det var "dasdory" som frågade om giftfria alternativ.

Hälsningar
LG
Rosmarin
Ja, Dasdory skrev så här:

CITAT (dasdory @ 18-11-2008, 15:35) *
Mvh Helena

Det var det jag läste och sedan skrev en kommentar till. Jag är absolut inte ute efter att uppröra någon.

(Flaxss; du har ju sådana enorma kunskaper , det är beundransvärt tycker jag. Jag menade absolut inte att kritisera det du hade skrivit. smiley_small_hug.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon