Full version: Sniglar...
Dava
Hej!

Jag har precis köpt min första kolonilott, och på den har jag en egen borrad brunn, och vattnet står ca 1,5 m ner. Längs väggarna i brunnen sitter ett 20tal sniglar, det är förmodligen någon form av leopardsnigel.

Frågan är nu, vad ska jag göra med dem? Ska jag låta dem sitta där och sedan invadera min lott, eller ska jag putta till dem så att de drunknar i brunnsvattnet (och kanske förgiftar det:S). Eller finns det andra sätt att döda dem?

Grejen är ju den att även om de kanske inte är så aggressiva som mördarsniglarna, så lär de ju äta sallad och blad som alla andra sniglar, och sprida äckligt slem bland krusbär och jordgubbar...

MVH/ David
Gunilla T
Det finns väl ingen anledning att döda sniglarna - naturen är full av allehanda småkryp och ett och annat större också - de flesta gör bara nytta i våra trädgårdar!
zaaritha
Är det leopardsnigel (pantersnigel), så är den enbart nyttig !
Äter förmultnade växtdelar o gör ingen skada på växter!
Såvitt jag vet--kanske finns andra åsikter?
CillaM
Pantersniglar finns ingen anledning att hetsa upp sig till vrede eller ilska över. De är inte "aggressiva" ett dugg. Och är det stora sniglar så kommer de troligen ändå att dö under vintern.
Dava
Jag råkade glömma att stänga brunnslocket inatt och som ni kanske läst har det varit ovanligt kallt här i skåne, så nu har tyvärr nästan alla sniglar försvunnit, om de är bra för trädgården så kan man ju hoppas att de hittade någon annan övervintringsplats, annars har de nog frusit ihjäl.

Det hemska är att de då förmodligen fallit ner i vattnet i brunnen, och där ska man ju inte ha döda djur:S
Spikklubba
Har själv haft några Pantersniglar i min trädgård denna sommar, men dom verkar vara lugna och trevliga djur som inte har försökt att smyga sej på mej en enda gång, trots deras ruskiga utseende. Mina har mest hängt omkring ett Pilträd som jag har på gräsmattan, och faktiskt även inuti min brunn (som är borrad, så dom kan inte komma ner i vattnet), men sniglar ska ju vara en delikatess sägs det ju, så det är nog inte så farligt med dom i vattnet dunno.gif

Bifogar en bild på en av Slem-Pantrarna.

Lycka till med djurhållningen rotfl.gif

[attachment=27725:ODLA_NU_..._640x480.jpg]
Dava
Vilket sammanträffande, precis brevid brunnen står en pil, så det är alltså där de kommer att hålla till i sommar.

Bifogar en bild på hur det ser ut i brunnen...
[attachment=27726:img_6353.jpg]
Ciczi
Kan meddela att pantersniglar kan visst vara ena riktiga elaka djävlar om man har otur. Jag hade ofantliga mängder av dessa under den regninga sommaren 2007. De åt sönder hela trädgården. Inget fick vara i fred...

Men de är inte lika aggressiva som mördarsnigeln och de förökar sig inte lika kvickt heller men tro mig, äta kan de och de äter mycket när de väl sätter igång.

Ciczi, som avskyr slemhögar...
Maggan H
Den där filuren hade jag tagit för en mördarsnigel direkt! Hur ser man skillnad?? Jag har inga såna sniglar alls i min närhet, tack o lov!
Ciczi
Mördarsniglar är oftast (jag säger OFTAST) enfärgade och mer rödbruna.
PAntersniglarna är gråa med ränder och prickar precis som på bilden.

Men för att vara riktigt säkra på vad det är för art måste man dissikera.

Ciczi
Bassam
tack för fråga:
Jag menar du kan suga de på dammsuga.
H:Bassam
CillaM
Man behöver INTE dissekera pantersniglar för att vara säker på att de är pantersniglar, teckningen de har på kroppen med färgen grått och svart betyder att det ÄR en pantersnigel, det är en helt egen art. och man måste vara blind för att blanda ihop pantersnigel med spansk snigel. Däremot kan det vara svårt att avgöra om svensk svart skogsnigel jämfört med spansk, en svensk svart skogssnigel kan också vara helt vit, och den kan vara svartbrun. Googla gärna flera gånger på nätet för att få mer information och jämför sedan till sommaren. Det finns många olika sorters sniglar och många oskyldig får sätta livet till i villfarelsen. Att kalla ett djur för elaka jävlar är väl ändå att ta i Ciczi, det gör ju bara det den är 'programerad' att göra, äta och föröka sig. Precis som vissa människor.
Maggan H
CITAT (CillaM @ 01-12-2008, 18:22) *
man måste vara blind för att blanda ihop pantersnigel med spansk snigel.

unsure.gif Jaha, men om man inte vet skillnad, så brukar man fråga..... crying.gif
CillaM
Jo självklart förstår jag det, det var inte frågan i sig som jag opponerade mig emot utan vissa svar. Man behöver inte dissekera eller avliva pantersniglarna när man väl vet hur de och spanska snigeln ser ut, och skillnaderna är ju enorma. Jag har mängder med pantersniglar och är glad över dom, jag har också haft mängder med spanska snigeln och de som gör skada är den spanska. Förra året plockade jag 19.359 spanska sniglar, i år 3.654, och det var alltid de spanska sniglarna som var marodörerna. Givetvis äter panersnigeln växter, men den äter HELST bladdelar som på något sätt har blivit skadade eller är avbrutna.
Maggan H
CITAT (Bassam @ 01-12-2008, 17:48) *
Tack för fråga:
Det är bra om du kan såga de på dammsuga.
H: Bassam

Ledsen, förstår inte ditt inlägg?
Ciczi
CITAT (CillaM @ 01-12-2008, 18:22) *
Man behöver INTE dissekera pantersniglar för att vara säker på att de är pantersniglar, teckningen de har på kroppen med färgen grått och svart betyder att det ÄR en pantersnigel, det är en helt egen art. och man måste vara blind för att blanda ihop pantersnigel med spansk snigel. Däremot kan det vara svårt att avgöra om svensk svart skogsnigel jämfört med spansk, en svensk svart skogssnigel kan också vara helt vit, och den kan vara svartbrun. Googla gärna flera gånger på nätet för att få mer information och jämför sedan till sommaren. Det finns många olika sorters sniglar och många oskyldig får sätta livet till i villfarelsen. Att kalla ett djur för elaka jävlar är väl ändå att ta i Ciczi, det gör ju bara det den är 'programerad' att göra, äta och föröka sig. Precis som vissa människor.

Nej man behöver inte dissikera pantersnigeln. Jag uttryckte mig något oklart där. JAg menade att för att vara säker på att det är spansk skogssnigel och inte någon annan som är lik denna så måste man dissikera. Men jag rekommenderar inte folk att dissikera själv.

JAg tycker inte att det är att ta i att kalla djur en elak djävel. Särkillt inte när jag fick hela trädgården söndertuggad. Jag står för det jag har sagt.

//Ciczi
Bassam
tack för fråga:
Jag menar du kan suga de på dammsuga. för att det är svårt för man att bestämma om de är farliga eller inte.
H:Bassam
mojan
confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon