Full version: Recept på fruktkaka?
Monarda
Inför stundande jul skulle jag önska att någon ville dela med sig av ett riktigt bra recept på gammeldags fruktkaka. En sån där riktigt tung, saftig kaka som behöver några dar för att mogna och som innehåller frukt som fått ligga och dra i madeira eller något liknande.
Ingrid Zon3
Ingen madeira, men jag har två andra recept i gömmorna. Den som finns i Annas mat men aprikoser, plommon, russin och nötter (aprikoserna ska blötläggas, går säkert bra med madeira i stället för vatten smile.gif) som jag brukar göra varje. Och ett gammalt familjerecept som innebär att man använder hälften av husgeråden (röra smör för sig, vispa äggvitor och -gulor var för sig, och hacka nötterna, allt för hand självklart).

Men om man ska va alldeles uppriktig är Annas bättre och godare blush.gif
Chamomille
CITAT (Ingrid Zon3 @ 18-11-2008, 22:45) *
Ingen madeira, men jag har två andra recept i gömmorna. Den som finns i Annas mat men aprikoser, plommon, russin och nötter (aprikoserna ska blötläggas, går säkert bra med madeira i stället för vatten smile.gif) som jag brukar göra varje. Och ett gammalt familjerecept som innebär att man använder hälften av husgeråden (röra smör för sig, vispa äggvitor och -gulor var för sig, och hacka nötterna, allt för hand självklart).

Men om man ska va alldeles uppriktig är Annas bättre och godare blush.gif

Men, ska du inte skriva receptet då biggrin.gif
Monaxe
Skulle också gärna vilja ha recepten! whistling.gif
Rosmarin
Hej!

Vi brukar baka en sådan här fruktkaka vid jul. Det är en engelskt recept som jag har ändrat lite eftersom jag inte alltid hittar vissa ingredienser i originalreceptet här. Det tar lite tid att göra den. Gräddningstiden är lång. Men den är jättegod!!! bravo.gif
Dessutom håller den hur länge som helst. Flera månader om man följer bevattningsinstruktionerna. flirting.gif giggle.gif
Det går bra att fördubbla receptet. Då blir gräddningstiden längre.

Christmas Cake:

3,5 dl vetemjöl
1 krm salt
1 tsk mald ingefära
1 tsk malda nejlikor
1 tsk mald kanel
200 g smör
2,5 dl farinsocker
1 msk apelsinmarmelad (man kan gärna ta mera och helst en marmelad med mycket smak)
4 ägg
1 kg torkad frukt ( jag tar russin, fikon och katrinplommon, men man kan ta vilka frukter man vill. I org. receptet är det 150g körsbär, 100g apelsinskal och 800g"mixed dried fruits")
100 g skållad hackad mandel (jag tar ofta valnötter istället)
Konjak (eller någon annan spritsort varför inte madeira som du föreslog?)

Hacka frukten i bitar och lägg i blöt i konjak över natten eller längre tid. Konjaken ska täcka ordentligt, eftersom frukterna drar åt sig mycket vätska.

Sätt ugnen på 150°.
Smörj och bröa en kakform (knappt 2 liter stor)

Sila den blötlagda frukten och låt rinna av medan du förbereder resten av smeten. Obs! Spara vätskan!!!

Blanda mjöl,salt och kryddor i en skål.
Vispa smör och socker vitt och pösigt i en annan skål.
Tillsätt marmeladen. Tillsätt äggen ett i taget och lite av mjölblandningen tillsammans med det sista ägget.
Tillsätt resten av mjölblandningen lite i taget och därefter den avrunna frukten och nötterna.
Vänd ner smeten i kakformen.

Grädda i 3 timmar. Känn med en sticka om kakan känns färdigbakad och grädda annars upp till 2 timmar till. Kontrollera var 20e minut ungefär tills stickan känns torr.

Låt kakan svalna i ungefär 15 minuter. Stjälp sedan upp kakan och låt svalna på ett galler.

Lägg över kakan på en tallrik när har svalnat helt och stick ett tiotal hål i ytan med en kniv. Skeda över 4-5 skedar av konjaken som frukterna legat i. Låt konjaken sugas upp.

Förvara kakan insvept i folie i en lufttät burk. Ytan man stuckit hål i ska ligga uppåt.

En gång i veckan kan man skeda över ett par matskedar konjak för att bevara kakan saftig och den blir inte sämre flirting.gif av detta!!!
Ingrid Zon3
Oh, förlåt! Men jag trodde kanske att "alla" har Annas mat, dumt av mig... duh.gif

Skriver in det i helgen.
LasseB
I senaste nummret av Buffé finns recept på Skotsk vinterkaka, Tyvärr verkar receptet inte vara helt logiskt men jag tror att ingridienserna stämmer så när som på spriten som är alldeles för mycket

Det jag blir fundersam på är "lägg frukten i blöt" men det står inte i vad för den sprit som ska använda 1dl wisky + ½ dl citruslikör ska hällas över kakan när den är färdiggräddad???

I mina öron fel
Någon som har provat?
Lägger in receptet när jag hittat det om ingen kommer före mig
Myosotis
såg det oxå - undrade om de menar i vatten?!!
Ingrid Zon3
Medan ni grunnar på hur ni ska göra med spriten (man kanske skulle leta rätt på det där "rescheptet" där man skulle smaka av den flitigt, gammalt skämt...) kommer här recept på Annas fruktkaka från boken Annas mat av Anna Bergenström. Det är något modiferat av mig, bl.a. vad gäller val av ingredienskvalitet. Kravmärkt gäller rakt av här och margarin brukas inte.

250 g smör, rumstempererat
2½ dl socker (edit: del -> dl)
½ tsk salt
4 ägg
4½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
20 blötlagda aprikoser, Saltå kvarn är gôr-goda och lite bruna, blir snyggt i kakan! 20 st blir drygt 100 gram såna.
10 urkärnade mjuka katrinplommon
2 dl korinter eller russin
2 dl (ca 125 g) hela hasselnötter

Sätt ugnen på 150-160 grader. Smörj och bröa en 2 liters form noga. Jag brukar använda en avlång brödform.

Mät upp mjölet i en stor bunke blanda noga ner bakpulvret. Klipp ner akrikoser o plommon i buken och rör om mellan varven. Inmjölningen av frukten förhindrar tydligen att den sjunker till botten av kakan. Ner nötter (som alltså inte ska hackas smile.gif) och russin/korinter. Blanda ihop ordentligt.

Sen ska mixer, matberedare eller liknande fram för smöret ska röras mjukt och fluffigt med socker och salt (edit). Känner man sig rastlös eller saknar såna verktyg lär det gå att göra för hand också. Tillsätt ett ägg i sänder, blanda ordentligt innan nästa tillsätts.

Därefter ska mjölet med frukt och hela baletten ner i smör-socker-äggsmeten, så finns den inte redan i en jättebunke är det hög tid. Och sen ska man med lätt hand blanda ihop alltihop till en jämn smet utan att hålla på längre än absolut nödvändigt.

Sen kommer det mest kritiska på hela receptet. Det är nämligen så att det här är den godaste kaksmet som jag träffat på så nu gäller det att snabbt få ner smeten i formen och in i ugnen. Kör ut familjen ur köket och se till att tugga starkt tuggummi själv wink.gif (eller smaka och njut). Det gör inget om smeten hamnar ojämnt i formen, smöret smälter snabbt i ugnen och allt blir slätt och fint. Sen ska den gräddas i sidådär 90 minuter. Håll dock lite koll på slutet och lägg på lite al-folie om den börjar bli för mörk. Har man annan form än "limpform" så får man också hålla lite mer koll.

Stjälp upp den och låt kallna med formen ovanpå. Låt den ligga så i minst ett par dagar. Därefter slår jag al-folie om den och lägger i en kakburk minst en vecka, sen börjar den bli färdig att äta. Men den håller hur länge som helst och jag tycker inte att den blir torrare än den ska vara. Den ska vara betydligt tätare och torrare än en vanlig sockerkaka. Jag brukar göra två st kakor när jag ändå är igång för annars finns det inget kvar på julafton.
Monarda
Tack Ingrid, det här receptet kommer jag definitivt att prova. Hoppas jag klarar mig över den kritiska punkten. Stod senast igår kväll och slickade bunken efter en torta della nonna. Vilken himmelsk god smet! happy.gif
LasseB
Myosotis; hoppas ingen tar vatten för då blir det för blött, tror jag, dessutom lakas lite god smak ur.
På fredag gör jag och dottern den här kakan men vi har bestämt oss för at blötlägga i sprit (så lite som möjligt) två dagar i förväg återkommer med resultatet
Ingrid Zon3
CITAT (Monarda @ 22-11-2008, 14:50) *
Tack Ingrid, det här receptet kommer jag definitivt att prova. Hoppas jag klarar mig över den kritiska punkten. Stod senast igår kväll och slickade bunken efter en torta della nonna. Vilken himmelsk god smet! happy.gif

Kunde man få receptet på den smeten jag menar kakan? smile.gif
(kanske i annan tråd för annars blir det väl svårt att hitta sen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon