Hej!
Vi brukar baka en sådan här fruktkaka vid jul. Det är en engelskt recept som jag har ändrat lite eftersom jag inte alltid hittar vissa ingredienser i originalreceptet här. Det tar lite tid att göra den. Gräddningstiden är lång. Men den är jättegod!!!
Dessutom håller den hur länge som helst. Flera månader om man följer bevattningsinstruktionerna.
Det går bra att fördubbla receptet. Då blir gräddningstiden längre.
Christmas Cake:
3,5 dl vetemjöl
1 krm salt
1 tsk mald ingefära
1 tsk malda nejlikor
1 tsk mald kanel
200 g smör
2,5 dl farinsocker
1 msk apelsinmarmelad (man kan gärna ta mera och helst en marmelad med mycket smak)
4 ägg
1 kg torkad frukt ( jag tar russin, fikon och katrinplommon, men man kan ta vilka frukter man vill. I org. receptet är det 150g körsbär, 100g apelsinskal och 800g"mixed dried fruits")
100 g skållad hackad mandel (jag tar ofta valnötter istället)
Konjak (eller någon annan spritsort varför inte madeira som du föreslog?)
Hacka frukten i bitar och lägg i blöt i konjak över natten eller längre tid. Konjaken ska täcka ordentligt, eftersom frukterna drar åt sig mycket vätska.
Sätt ugnen på 150°.
Smörj och bröa en kakform (knappt 2 liter stor)
Sila den blötlagda frukten och låt rinna av medan du förbereder resten av smeten. Obs! Spara vätskan!!!
Blanda mjöl,salt och kryddor i en skål.
Vispa smör och socker vitt och pösigt i en annan skål.
Tillsätt marmeladen. Tillsätt äggen ett i taget och lite av mjölblandningen tillsammans med det sista ägget.
Tillsätt resten av mjölblandningen lite i taget och därefter den avrunna frukten och nötterna.
Vänd ner smeten i kakformen.
Grädda i 3 timmar. Känn med en sticka om kakan känns färdigbakad och grädda annars upp till 2 timmar till. Kontrollera var 20e minut ungefär tills stickan känns torr.
Låt kakan svalna i ungefär 15 minuter. Stjälp sedan upp kakan och låt svalna på ett galler.
Lägg över kakan på en tallrik när har svalnat helt och stick ett tiotal hål i ytan med en kniv. Skeda över 4-5 skedar av konjaken som frukterna legat i. Låt konjaken sugas upp.
Förvara kakan insvept i folie i en lufttät burk. Ytan man stuckit hål i ska ligga uppåt.
En gång i veckan kan man skeda över ett par matskedar konjak för att bevara kakan saftig och den blir inte sämre

av detta!!!