octachoron
Jag har i höst drivit fram några vita purpurklätt (Lychnis coronaria) inomhus.
Nu funderar jag på bästa sättet att övervintra dem för att få dem att blomma redan i sommar.
Purpurklätt är ju en bienn så hade jag väntat med att sätta fröna tills i vår vår så hade ju blomstringen inte kommit förrän om två år.

Hur ska jag då göra för att få dem att klara vintern för jag antar att de måste ha sin vintervila för att utvecklas?
Ska jag sätta ut dem i ett ouppvärmt garage över vintern? Där kommer temperaturen att ligga runt fryspunkten?
Alexander-VG-zon3
förstår inte riktigt hur du menar .

det är bara att låta dom stå kvar i marken , sådde du dom i våras så kommer dom blomma nästa sommar . tvååriga växter behöver två säsonger på sig för att blomma .

har du dom i krukor är det bara att planterar ut dom i marken om det inte är tjäle .
octachoron
Jag har nu plantorna i krukor inomhus i rumstemperatur under extrabelysning.
Men jag är orolig att de inte skulle klara den tvära övergången till utomhustemperaturen som nu ligger runt noll grader? Därför funderade jag på att övervintra dem i garage som skulle vara mera skyddat än i rabatt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (octachoron @ 20-11-2008, 02:07) *
Jag har nu plantorna i krukor inomhus i rumstemperatur under extrabelysning.
Men jag är orolig att de inte skulle klara den tvära övergången till utomhustemperaturen som nu ligger runt noll grader? Därför funderade jag på att övervintra dem i garage som skulle vara mera skyddat än i rabatt.

varför har du haft plantorna inne ?

gnon49
klarar säkert att sättas ut ,men är du osäker plantera några ute nu resten på våren.
Mina vita purpurklättplantor trycker jag ner lite hur som helst i trädgården när jag måste glesa dom. Dom utgör stommen mot en gammal stenmur och jag upplever nästan plantorna som perenna eftersom dom kommer så fint varje år. Så prova på.
octachoron
CITAT (flaxss @ 20-11-2008, 11:43) *
varför har du haft plantorna inne ?

Jag har drivit upp purpurklätten från frön som jag fick på hösten.
De har stått under extrabelysning inomhus.
Jag tänkte att jag skulle få dem att hoppa över ett år så att jag fick dem att blomma redan nästa år. Om jag hade satt fröna utomhus hade de ju bara blivit en bladrosett under sommaren (2009) och sedan blommat 2010. Nu har de bildat bladrosetter fast i kruka inomhus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (octachoron @ 23-11-2008, 01:19) *
Jag tänkte att jag skulle få dem att hoppa över ett år så att jag fick dem att blomma redan nästa år. Om jag hade satt fröna utomhus hade de ju bara blivit en bladrosett under sommaren (2009) och sedan blommat 2010. Nu har de bildat bladrosetter fast i kruka inomhus.

hade du sått dom förra hösten ute eller till våren detta år ute så hade dom blommat nästa år . eller jag förstår inte ! , sådde du dom denna höst ?

såfall måste dom ju ändå växa hela nästa sommar utan att blomma och ''ändå'' blommat 2010 . bara att du fått problem med att övervintra dom nu .

men jag förstår inte varför dom skulle hoppa över ett år bara för att så dom inne istället för ute ?
blomkronan
CITAT
hade du sått dom förra hösten ute eller till våren detta år ute så hade dom blommat nästa år . eller jag förstår inte ! , sådde du dom denna höst ?

såfall måste dom ju ändå växa hela nästa sommar utan att blomma och ''ändå'' blommat 2010 . bara att du fått problem med att övervintra dom nu .

men jag förstår inte varför dom skulle hoppa över ett år bara för att så dom inne istället för ute ?

Jag har gjort lika dant med stockroser och trodde lika dant att dom kanske skulle hoppa över ett år giggle.gif Visst blommade dom i höstas men i okt!, dom hann inte blomma klart, så jag fick inga fröer att så om med. jag har klippt av blommningen, så kanske dom kommer nästa år. Det är klart att man måste göra misstag ibland, det gör vi alla...

Jag skulle ställa dom i garaget ett tag... sen ut, så dom fick vänja sig lite.
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 23-11-2008, 09:16) *
Jag har gjort lika dant med stockroser och trodde lika dant att dom kanske skulle hoppa över ett år giggle.gif Visst blommade dom i höstas men i okt!, dom hann inte blomma klart, så jag fick inga fröer att så om med. jag har klippt av blommningen, så kanske dom kommer nästa år. Det är klart att man måste göra misstag ibland, det gör vi alla...

Jag skulle ställa dom i garaget ett tag... sen ut, så dom fick vänja sig lite.

klipper du av stänglen efter den blomamt klart så kommer dom igen , låter man dom inte gå i frö så har dom misslyckat med fröstänningen och måste leva ett år till .

Chamomille
CITAT (octachoron @ 23-11-2008, 01:19) *

Jag förstod vad du menar redan i ditt första inlägg, men dessvärre har jag inget svar. Skulle själv vilja prova med att "lura" växter lite så de tror att de har levt längre än de gjort smile.gif
octachoron
Jag satte ut purpurklätten i garaget men tyvärr så blev den uppäten av en råtta/mus!
Så nu finns det ingenting kvar. Dock så har jag skaffat ett lager med råttfällor...
Alexander-VG-zon3
skaffa nya frön och så nu ute i krukor (från möss) och så kommer dom växa upp denna sommar och blomma nästa.
vanjalarsa
UNdrar varför du övervintrar purpurklätt i garaget. DEn är väl fullt härdig att leva hela sitt liv ute..
?? DEt gör den hos mig och sprider sig.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon