|
e_sedell
18-11-2008, 22:28
Körsbär och plommon ska ju skäras efter fruktsättning, i vegetationsperioden under JAS. Men det borde gå att klippa även efter denna bästa period.
Vårbeskärning leder ju till att trädet blöder, men går det att klippa nu under senhösten?
Finns det några riktlinjer för hur länge man kan klippa? Finns det sätt att se det på trädet? Är nyår för sent för norra Götaland?
EDIT: Ber om ursäkt för slarvig rubrik. Ber att någon moderator som ser detta att redigera rubriken.
Klaus Vollbrecht (som väl är proffs på detta) säger så här ang Prunus: "På grund av risk för gummiflöde beskärs de under växtperioden, JAS" Nu sent i november eller nyår är ju knappast växtperioder, träden har gått in i sin vintervila nu. Det innebär att om du beskär nu kommer det att finnas öppna sår som inte vallats över när saven börjar stiga till våren, och du får samma skador som om du hade beskurit det då. JAS är absolut lämpligaste perioden för i stort sett samtliga buskar och träd, eftersom de är fulla av energi och växtkraft och snabbt kan valla över såret. Värmen gör också sitt till. Det finns olika regler för olika träd, man kan inte se det på dem utan man måste veta. "Beskärningsboken" av Klaus Vollbrecht är ett billigt och bra sätt att minimera risken att man gör fel. Den borde alla trädgårdsägare skaffa samtidigt som de köper sekatör  Edit - körsbär behöver oftast inte beskäras alls, det räcker om man tar bort döda grenar.
e_sedell
20-11-2008, 11:42
Mjo de har jag allt läst. (Har boken)
När det gäller andra växter är det ju skillnad om de klipps så här i November eller om de klipps på vårvintern, t.ex. vindruvor. Det händer ju saker i träden även under vintervilan...
Fågelvägen
20-11-2008, 18:09
e sedell, du skrev "Körsbär och plommon ska ju skäras efter fruktsättning, i vegetationsperioden under JAS. Men det borde gå att klippa även efter denna bästa period." Det lät väldigt kategoriskt, som om du tyckte att de MÅSTE skäras och klippas varje år, i nödfall "fel tid". Tycker du Vollbrechts råd beträffande plommon och körsbär är otydliga?
Om du beskär nu kan du kanske undvika gummiflöde (eller uppskjuta det till våren, som HelenJ skrev) men novembervädret ger stor risk för röta. Det tråkiga med felaktig beskärning är att skadorna ofta syns långt senare. Vi som tagit över en trädgård från 1920-talet sörjer över fruktträdens och ekarnas tappar, röta och oläkta beskärningssår som tidigare ägare lämnat efter sig.
Vindruvor som du nämnde är väl specialfall när det gäller beskärningsmetoder, inget du kan överföra till Prunus.
Så om du vill vara på säkra sidan kan du låta träden växa som de vill - eller vänta på nästa JAS-period om något måste beskäras.
Tack för fråga: Jag håller med mina kompisar att bästa tid för beskärning ( Jas ), Obs : men hur kan beskära och hur mycket du bestämma själv efter ta bort skada dåliga grenar ,och grenar som korsa andra och förbjuda att solen ska komma på rätt sätt, men för att ta bra frukt nästa år ska du känna var ligger frukten och på vilken Skottet bär frukten före att börja beskära. H: Bassam
Alexander-VG-zon3
20-11-2008, 18:50
först bör vi skilja på ord här .
gummiflöde och savflöde är helt olika saker !
Gummiflöde kommer på Prunus om dom beskärs fel eller dåligt och vid fel tillfälle eller om trädet mår dåligt eller om miljön är fel . det är en typ av infektion . det kan hända även under sommaren och under JAS som under våren . det uppträder oftast vid sår på barken eller där man beskurit .
Savflöde ( som vinranka får ) - är i samband med när växten får nya blad och tillväxt på våren eller strax innan . och växten suger i sig näring och vatten . när man beskär vid fel tid ( typ våren ) så sprutar det då ut ''sav'' eller då växtsaft ur sårytorna och i värsta fall kan växten dö . ( någon annan kan förklara bättre kanske ) . savflöde händer endast i samband med beskärning vid våren . alltså beskär du under hösten-vintern kommer inte dom ytorna att få savflöde till våren .
Prunus-släktet är känsligt för beskärning ( vilken som , när som helst ) och klarar sig utan och håller sig friskare utan att man beskär det . möjligen att man enbart tar veck sjuka eller skadade eller döda grenar under JAS ( Juli-aug-sept ) så att trädet kan läka sig själv snabbt i en bra miljö .
e_sedell
20-11-2008, 22:51
Fågelvägen: Nej jag tycker inte man behöver klippa varje år, och nej jag tycker inte Vollbrechts råd är otydlige. Det som står i böckerna är oftast inte hela sanningen, alla möjliga metoder och tidpunkter för klippning tas ju inte upp. Man rekommenderar den bästa och varnar för felaktiga tidpunkter.
Eftersom det är en infektion, bör man inte kunna skydda snittytorna med "sårbalsam" eller liknande?
Alexander-VG-zon3
20-11-2008, 23:00
CITAT (e_sedell @ 20-11-2008, 22:51)  Fågelvägen: Nej jag tycker inte man behöver klippa varje år, och nej jag tycker inte Vollbrechts råd är otydlige. Det som står i böckerna är oftast inte hela sanningen, alla möjliga metoder och tidpunkter för klippning tas ju inte upp. Man rekommenderar den bästa och varnar för felaktiga tidpunkter.
Eftersom det är en infektion, bör man inte kunna skydda snittytorna med "sårbalsam" eller liknande? nej ,, tar du på sårbalsam eller nåt annat så stänger du in fukt och vatten och bakterier och det blir värre plus så hindras trädet egna läkande kraft om man använder sårbalsam . jag tycker du ska till nästa år under JAS enbart ta veck döda och skadade grenar samt sjuka . och inte göra mer sen . mår ditt träd dåligt är det bättre att för bättra miljön och jorden m.m. .
CITAT (flaxss @ 20-11-2008, 18:50)  gummiflöde och savflöde är helt olika saker !
Gummiflöde kommer på Prunus om dom beskärs fel eller dåligt och vid fel tillfälle eller om trädet mår dåligt eller om miljön är fel . det är en typ av infektion . det kan hända även under sommaren och under JAS som under våren . det uppträder oftast vid sår på barken eller där man beskurit . Tack flaxss - det här har varken Vollbrecht eller mina lärare varit tydliga med. Jag har faktiskt undrat! Tur det finns odlaiter som gärna delar med sig av sina kunskaper
Fågelvägen
21-11-2008, 12:38
BRA BESKRIVNING flaxss!  Jag har också undrat vad som är vad när man talar om gummiflöde och savflöde.
e_sedell
21-11-2008, 15:11
Mmm, okej. Det va ju dumt.
Till saken hör att jag lovat att klippa några körsbärs och plommonträd åt bekanta men glömt att höra av mig som jag lovade. Då får jag väl göra det kommande år istället.
Klippte dock ett träd här hemma som jag inte är så jätte rädd om. Finns det några sätt att minska risken för angrepp?
Alexander-VG-zon3
21-11-2008, 15:35
det beror på hur trädet mår om det händer eller ej .
att hålla trädet i bra kondition är ett sätt och att inte beskära för mycket eller fel .
TACK FÖR FRÅGA: Det är fel att man säga, ni kan inte använda sårbalsam. Men man kan säga i stället ni kan göra den efter upprensning såren, alla trädgård företag kan inte lura folket och säljer material som gör bara flera problem, om ska vi följa vad som säga den här människan . vi ska snart stänga alla Apotek i SVERIGE och hela världen. OBS : vi kan inte beskära när sav röra sig på grund att ohyra bakterie och virus kan snabbt attackera växter och rörelse sig genom växter med sav. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
21-11-2008, 17:20
CITAT (Bassam @ 21-11-2008, 16:36)  TACK FÖR FRÅGA: Det är fel att man säga, ni kan inte använda sårbalsam. Men man kan säga i stället ni kan göra den efter upprensning såren, alla trädgård företag kan inte lura folket och säljer material som gör bara flera problem, om ska vi följa vad som säga den här människan . vi ska snart stänga alla Apotek i SVERIGE och hela världen. OBS : vi kan inte beskära när sav röra sig på grund att ohyra bakterie och virus kan snabbt attackera växter och rörelse sig genom växter med sav. H:Bassam tyvärr är det så att dom flesta plantskolor säljer sårbalsam till folk dels för att tjäna pengar eller att dom är lärd av den gamla läran . sårbalsam är inte bra för träd , att rensa kvittar det blir ändå värre med sårbalsam och att rensa för mycket kan också göra det värre . varför Apotek kom med vet jag inte . Träd läka bäst själva .
CITAT (Bassam @ 21-11-2008, 16:36)  TACK FÖR FRÅGA: Det är fel att man säga, ni kan inte använda sårbalsam. Men man kan säga i stället ni kan göra den efter upprensning såren, alla trädgård företag kan inte lura folket och säljer material som gör bara flera problem, om ska vi följa vad som säga den här människan . vi ska snart stänga alla Apotek i SVERIGE och hela världen. OBS : vi kan inte beskära när sav röra sig på grund att ohyra bakterie och virus kan snabbt attackera växter och rörelse sig genom växter med sav. H:Bassam Klaus Vollbrecht har i sin bok "Träd - deras biologi och vård" ett helt kapitel om sårförslutningsmedel. Det har gjorts experiment på träd som visar att de faktiskt mår bättre utan sårförslutningsmedel än med. Bilderna är väldigt talande! Om man ger trädet bästa möjliga förutsättningar vad gäller näring, vatten, syre mm, endast åstadkommer små sår (och inga i onödan) "...och respekterar trädens skydds- och försvarszoner finns det inga behov av några sårförslutningsmedel". Så vitt jag vet säljer Apoteket enbart mediciner för djur och människor - dit kan man väl knappast räkna träd?
Det skulle vara intressant att höra era kommentarer på den formulering som finns i "Svensk Trädstandard" som är under utarbetande:
"4.5.1 Prunus/körsbär beskurna på våren ger ifrån sig gummi från sårytorna. Detta är en normal reaktion. Gummi skyddar från en sjukdom som kallas silver glans. Sporerna från svampen koloniserar sig snabbt på nya sårytor och finns i hög koncentration under sommar månaderna juli, augusti och september, JAS. Därför skall beskärning av prunus/körsbär undvikas under denna period. Beskärning av stenfrukter är lämpligast på våren fram till midsommar."
Efter att jag har studerat Jörgen "Vittrups bok : Beskaering af frugt og baer" så tycker jag att det ligger en del sanning i dessa rader (han rekommenderar i princip beskärning under april till oktober - samtidigt låter det lite kategoriskt att man inte under några förhållanden kan rekommendera beskärning under JAS.
Jag har även hört andra som företrädesvis rekommenderar beskärning av prunus under senvår - gärna från blomningen och fram till midsommar!
Mycket tacksam för era synpunkter!
e_sedell
22-11-2008, 13:38
Större skador har jag fått rekommenderat att de bör skyddas på snittytan, för att det tar så lång tid innan de läker och balsam eller något annat kan skydda till viss del mot angrepp. Finns det inga situationer då man inte bör använda sårbalsam eller är det helt förlegat? Mindre skador som uppstår när man klipper kan jag tänka mig att det inte är till någon nytta. Har inte läst boken som refereras till så jag vet inte vad det är för typ av skador som undersöks.
Intressant inlägg från malus tycker jag. Det visar ju att det inte är så självklart. Har aldrig hört den perioden rekommenderas tidigare.
Om man nu vill hålla sig till JAS, så har ju löven börjat trilla i September. Hur länge går det att klippa? Hur ser man när trädet är för mycket avmognat för att klippa under den perioden? Det går ju inte helt att bara titta i almanackan, så vad avser de som skriver JAS? Riktig vegetation och flera veckor för att kunna hinna läka, eller skaffa sig ett skydd, så borde det ju heta JA istället....
OT: Apoteken säljer mer än bara mediciner. De har ett visst utbud av kemikalier som inte används i medicinska syften. Exempelvis oxalsyra brukar jag köpa där.
Alexander-VG-zon3
22-11-2008, 14:12
CITAT (e_sedell @ 22-11-2008, 13:38)  Större skador har jag fått rekommenderat att de bör skyddas på snittytan, för att det tar så lång tid innan de läker och balsam eller något annat kan skydda till viss del mot angrepp. Finns det inga situationer då man inte bör använda sårbalsam eller är det helt förlegat? Mindre skador som uppstår när man klipper kan jag tänka mig att det inte är till någon nytta. Har inte läst boken som refereras till så jag vet inte vad det är för typ av skador som undersöks.
Intressant inlägg från malus tycker jag. Det visar ju att det inte är så självklart. Har aldrig hört den perioden rekommenderas tidigare. Om man nu vill hålla sig till JAS, så har ju löven börjat trilla i September. Hur länge går det att klippa? Hur ser man när trädet är för mycket avmognat för att klippa under den perioden? Det går ju inte helt att bara titta i almanackan, så vad avser de som skriver JAS? Riktig vegetation och flera veckor för att kunna hinna läka, eller skaffa sig ett skydd, så borde det ju heta JA istället.... Träd har både yttre och inre skyddsväggar . varför då kleta på nåt som stänger in fukt och bakterier ? sårbalsam andas inte . så man bör inte använda det alls . och det är allmänt känt att stora gamla träd som får stora skador har svårt att läka över det . varför man bör vara försiktig med beskärning av äldre träd och ev ta det över en längre tid . unga träd läker snabbare även större skador . det sista vet jag inte riktigt om jag förstod , hur menar du med för mycket avmognat ? träden invintrar när löven faller och gröna skott förvedas inför vintern . efter det så kan det inte bli mer än tills våren då den bryter vintervilan . visst det är en viss skillnad i norra sverige och södra sverige men det får man nog kolla till erfarenhet av trädgårdsmästare på orten . JAS är enligt böckerna en säker tid som är nästan snarlik i hela landet därav är det ju lätt att följa . i skåne kan man beskära JAS träd även in i nov . men i lappland bör man kanske göra det innan sept -okt . en annan sak varför man beskär i JAS är att man kanske inte vill ha en massa skott . beskärning på vårvintern-våren ger ofta en mängd skott . och då har det inte med miljön att göra .
Enligt min uppfattning så är det bevisat (bland annat Dr A Shigo) att sårbalsam inte hjälper träden att läka sina sår. I vissa fall kan de till och med vara skadliga eftersom de håller sårytorna fuktiga istället för att låta dem torka ut för att hindra svamp att angripa.
Däremot vid ympning så är det oftast nödvändigt med vax eller "sårbalsam" anledningen är att det krävs ett skydd mot uttorkning av den inympade kvisten.
Vad gäller slutet på JAS enligt din senaste frågeställning, e_sedell, så säger mig mitt minne att fukt i kombination med temperaturer under 5°C ökar spridningen av svampsporer som från till exempel fruktträdskräfta som kan angripa i princip alla fruktträdsarter (vissa sorter dock i stort sett resistenta) och även vissa andra lövträd som till exempel lönn. Det är ju dessutom - som du säger - så att man vill att läkningen skall kunna påbörjas innan fukten och kylan kommer och därför är det nog egentligen senast i samband med skörden eller direkt efter som gäller för prunus.
Jag tycker dock att mycket pekar mot att kanske försommaren ändå är bäst - våra torraste månader måste ju ändå vara från andra halvan av april till kanske mitten på juni och då borde smittspridning av svampsporer vara i det närmaste obefintlig!? - tacksam för kommentarer.
Alexander-VG-zon3
22-11-2008, 14:31
CITAT (Malus @ 22-11-2008, 12:09)  "4.5.1 Prunus/körsbär beskurna på våren ger ifrån sig gummi från sårytorna. Detta är en normal reaktion. Gummi skyddar från en sjukdom som kallas silver glans. Sporerna från svampen koloniserar sig snabbt på nya sårytor och finns i hög koncentration under sommar månaderna juli, augusti och september, JAS. Därför skall beskärning av prunus/körsbär undvikas under denna period. Beskärning av stenfrukter är lämpligast på våren fram till midsommar." fast Gummiflöde kommer ju från trädet när den mår dåligt ( dålig beskärning eller dåligt klimat eller dåliga förhållanden i mark och miljö ) . i Gummiflödet kan sedan flera svampar/bakterier utvecklas vidare .
Alexander-VG-zon3
22-11-2008, 14:38
CITAT (Malus @ 22-11-2008, 14:16)  Vad gäller slutet på JAS enligt din senaste frågeställning, e_sedell, så säger mig mitt minne att fukt i kombination med temperaturer under 5°C ökar spridningen av svampsporer som från till exempel fruktträdskräfta som kan angripa i princip alla fruktträdsarter (vissa sorter dock i stort sett resistenta) och även vissa andra lövträd som till exempel lönn. Det är ju dessutom - som du säger - så att man vill att läkningen skall kunna påbörjas innan fukten och kylan kommer och därför är det nog egentligen senast i samband med skörden eller direkt efter som gäller för prunus.
Jag tycker dock att mycket pekar mot att kanske försommaren ändå är bäst - våra torraste månader måste ju ändå vara från andra halvan av april till kanske mitten på juni och då borde smittspridning av svampsporer vara i det närmaste obefintlig!? - tacksam för kommentarer. jag vet inte om det är så bra att beskära Prunus när det är torka och i solen 25-35c ? och träd läker inte snabbt , först måste dom bilda skyddsbarriärer sedan valla över skadan . på snabbväxande träd som dessutom är ungt lyckas dom med detta på en eller två säsonger .
CITAT (flaxss @ 22-11-2008, 14:31)  fast Gummiflöde kommer ju från trädet när den mår dåligt ( dålig beskärning eller dåligt klimat eller dåliga förhållanden i mark och miljö ) . i Gummiflödet kan sedan flera svampar/bakterier utvecklas vidare . Jag håller helt med dig om att gummiflöde är ett tecken på att trädet mår dåligt - men är det verkligen så att i gummiflödet så kan svampar och bakterier utvecklas vidare eller kan det vara så att gummiflöde faktiskt är ett skydd som trädet själv tillverkar?
CITAT (flaxss @ 22-11-2008, 14:38)  jag vet inte om det är så bra att beskära Prunus när det är torka och i solen 25-35c ?
och träd läker inte snabbt , först måste dom bilda skyddsbarriärer sedan valla över skadan . på snabbväxande träd som dessutom är ungt lyckas dom med detta på en eller två säsonger . Jag vet inte om jag heller skulle gå ut i solen i 35°C och beskära fruktträd (jag är nog för lat och ligger hellre i skuggan i denna värme) men att det är bättre att vara ute när det är torrt och över 5°C jämfört med motsatsen: fuktigt eller under 5°C tycker jag känns rimligt ur smittspridnings och läkningssynpunkt. Jag tycker också det känns som att det borde vara positivt för träden att hinna bilda kallusvävnad för att skydda kambium innan kyla och fukt träder in.
Alexander-VG-zon3
22-11-2008, 15:38
CITAT (Malus @ 22-11-2008, 14:44)  Jag håller helt med dig om att gummiflöde är ett tecken på att trädet mår dåligt - men är det verkligen så att i gummiflödet så kan svampar och bakterier utvecklas vidare eller kan det vara så att gummiflöde faktiskt är ett skydd som trädet själv tillverkar? jag har fått lära mig att även svampar och bakterier utvecklas i gummiflödet som senare attackerar trädet . men det kanske inte stämmer ? . CITAT (Malus @ 22-11-2008, 14:51)  Jag vet inte om jag heller skulle gå ut i solen i 35°C och beskära fruktträd (jag är nog för lat och ligger hellre i skuggan i denna värme) men att det är bättre att vara ute när det är torrt och över 5°C jämfört med motsatsen: fuktigt eller under 5°C tycker jag känns rimligt ur smittspridnings och läkningssynpunkt.
Jag tycker också det känns som att det borde vara positivt för träden att hinna bilda kallusvävnad för att skydda kambium innan kyla och fukt träder in. men trädet mår ju inte bra av att beskäras i värme och torka . visst torrareluft kan nog vara en fördel om man ser till svamp/bakterie tillväxt . men även dom frodas ju i hög som låg temp . kolalr man på enbart det så vet jag inte vilken tid som är bäst . jag kör på att beskära under JAS och så lite som möjligt , än har mina prunus arter inte fått gummiflöde eller haft andra stora problem . men det är det jag menar ! det tar lång tid för trädet att läka . så även om man beskär vår eller höst så kommer ju ändå svamp,kyla annat att komma innan den läkt klart .
CITAT (flaxss @ 22-11-2008, 15:38)  jag har fått lära mig att även svampar och bakterier utvecklas i gummiflödet som senare attackerar trädet . men det kanske inte stämmer ? . men trädet mår ju inte bra av att beskäras i värme och torka . visst torrareluft kan nog vara en fördel om man ser till svamp/bakterie tillväxt . men även dom frodas ju i hög som låg temp . kolalr man på enbart det så vet jag inte vilken tid som är bäst . jag kör på att beskära under JAS och så lite som möjligt , än har mina prunus arter inte fått gummiflöde eller haft andra stora problem .
men det är det jag menar ! det tar lång tid för trädet att läka . så även om man beskär vår eller höst så kommer ju ändå svamp,kyla annat att komma innan den läkt klart . Jag önskar att jag kunde ge ett kort och rakt svar på din första fråga men jag tycker att jag får olika signaler från olika litteratur/personer - i mina ögon är det inte säkert att gummiflöde i sig är dåligt, men det är ett tecken på att trädet som helhet av någon anledning mår dåligt, precis som du skriver. Spridningen av svampar med deras sporer kräver fukt och sker effektivast över större avstånd vid låga temperaturer efter vad jag har förstått, tänker då framförallt på kräfta. Däremot tillväxt av svamp sker ju snabbast vid högre temperaturer. Det kanske viktigaste är nog som du säger att bara beskära det som är absolut nödvändigt och att lämna små korrekta snitt. Sen kan vi nog vara överens om att man åtminstone skall undvika beskärning av prunus i november till mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|