Jag börjar så smått drömma om nästa odlingssäsong och hur erfarenheterna var av denna sommars.
Jag odlar nästan bara grönsaker, men brukar kanta grönsakslanden med ettåriga blommor, för att göra det hela stiligare.
Men sommaren som gick var det bara den buskiga tagetesen Gnom (egen förkultiverad) som kom igång och blommade någorlunda tidigt (när kan det ha varit? i slutet av juni/början av juli tror jag) medan krassen (köpt förkultiverad) och prins gustavs öga (egen förkultiverad) dröjde hemskt länge med att sätta knopp och blomma. Kanhända var det hela mitt fel, att jag gjorde nåt galet, men hur som helst: Till nästa år skulle jag gärna så blommor som kommer igång lite raskare.
Tips och erfarenheter mottages tacksammast!
Maggan H
21-11-2008, 16:52
Direktsådda frö kommer i regel lite senare. Men Clarkia, ringblommor och vallmo är fina blommor längs kanterna. Sen finns Alyssum, bli stora vita el lila tuvor som doftar jättegott. Kan förkultiveras för tidigare blomning. Det finns massor!
Irene_L
21-11-2008, 20:26
Förkultiverar du inne så blommar många ettåringar tidigt. Jag var nog liiite tidig med mina Flitiga Lisor. Jag sådde dom redan 8 feb och så här blommade dom inne den 22 april:

Sen sådde jag Blomman för dagen lite tidigt också (27 feb) och dom blommade så här inne den 15 april:

Sår man så här tidigt som jag har gjort behöver växterna lysrör för att utvecklas bra. Men så tidigt ska jag nog inte så dom nästa år.....tror jag
Tack för tips. Det var nog jag som inte lyckades så bra med förkultiveringen i vårvintras - trots lysrör. Hoppas det går bättre i år. Tänkte satsa på Tuvad sömntuta, ljusgul krasse, tagetesen Gnom och ett nytt försök med Prins gustavs öga. Mitten av mars borde väl vara en rimlig tid att starta i år kanske (zon 2) - eller vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.