Full version: Vilket djup?
Anders2
Hej.
Är nybörjare och skall anlägga en rabatt som skall innehålla buskar och några perenner. Buskarna blir lagerhägg och små barrväxter. Nu undrar jag hur djupt jordlagret skall vara. Hur djupt skall jag gräva?

Har förstått att torvmull bevarar fuktigheten och eftersom jag är bortrest mycket och vattningen därmed blir oregelbunden så tänkte jag blanda i extra mycket torvmull. Skall detta ligga i ett skikt i botten under planteringsjorden eller hur gör man? Finns det någon bra länk till någon sida som behandlar sådant här?
Virgo
Torv kan väl till en viss del vara fuktighetsbevarande, så länge man tillför vatten kontinuerligt.

Vattna ett torvblock så får du se vad som händer. Antingen rinner vattnet rakt igenom eller vattnet rinner av så som på en gås.

Torr torv är hård och har svårt att suga upp vatten fort.

Jag skulle satsa mer på barkmull lera och sand.

Nu kan jag inget om barrväxter, men jag har några småtall i krukor och de får inte mer vatten än det som kommer från himmlen.
Ingrid på Västkusten
Torv skall Du INTE ha - växterna kan torka och dö ut bara för att Du itne är där så ofta!

Barrisar klarar sig på en 30 cm djup - satsa på riktiga grejer istället och täck sedan rabatten med enn tjockt lager gräsklipp, det håller fukten bättre än det mesta!
Annars är välan en blötbädd det absoilut mest smarta att anlägga - det är som en självvattnande kruka fast det är en rabatt.

Hälsar Ingrid
Anders2
OK, då skippar jag torvmullen och satsar på "barkmull" istället. (Blandat med fullgödslad planteringsjord, antar jag?). Eller lera och sand?
30 cm djup för barrväxterna, räcker det för lagerhäggen också?

Ingrid förseslår att jag skall täcka rabatten med gräsklipp. Men tränger inte ogräset igenom det? Jag tänkte använda täckbark. Är det lika fuktighetsbevarande?
Ingrid på Västkusten
Min erfarenhet av täckbark är blandad - fåglarna sprätter runt det så jag blir tokig!
Ett tillräckligt lager av gräsklipp a tio centimeter applicerat på våren räcker långt, inte förbi rotogräs typ tistlar 8 där måste man ha markväv/täckväv).

Planteringsjord man köper är till 99 % torv -läs på innehållsförteckningen. Bäst är stallgödsel. Ofta gratis med kolla runt i närheten.

Kommer rabatten ligga i skugga eller sol? jag förslår annars lite rhododendron - finns små fina sorter som trivs bra i torvpartier annars och passar bra in i Din 'rabatt-bild' :-)
Och 30 cm räcker för lagerhäggen - men hela rabatten kan behöva lite extra pyssel i rabatten bara år 1 sedan går det bra som det är senare.
Anders2
Skall vi sammanfatta det här med jorden. Jag tolkar dig som att du inte tycker att jag skall köpa färdig planteringsjord (eftersom den innehåller 99% torv) Skall jag iställlet använda den gamla jorden som låg under gräsmattan innan jag började gräva och blanda ut den med stallgödsel?
Skall detta i så fall blandas med "barkmull" för att behålla fuktigheten bättre?
Skall blandningen i så fall vara 50% av den gödslade ursprungsjorden och 50% barkmull, eller skall det vara någon annat blandningsförhållande?

Att rabattens djup skall vara 30 cm har jag förstått. Själv tycker jag att det låter lite, men litar naturligtvis på er.

Hälsningar Anders
Ingrid på Västkusten
Ja Ander, det Du har innan blandat med äkta vara ifrån ett stall är tusen ggr bättre än all köpejord. Givetvis kan Du blanda med barkmull om Du vill - barkmull är mestadels tänkt att förbättra strukturen men är du inne och kan ordna stallgödsel så vete tusan om Du ens behöver barkmull - om den inte är gatis / redan inhandlad d v s.

Fukt i rabatten om man är borta kan ordnas på enmängd sätt- täckning med gräsklipp ett tjockt lager på våren, täckning med typ markväv/barkmatta och täckning med något lämpligt - fungerar bra det med, blötbäddsanläggning med torv(fungerar super oavhängigt täckmaterial och rabattmaterial), sedan finns det ju alltid Swellgel som också funkar helt OK i rabatter - d v s vattenhållande kristaller.

Kan Du ordna med lätthet mer än 30 centimeter - i min värld , med en massa berg är alltså 30 centimeter ovanför marknivå :-) men det går bra med 30 centimeter i befintligt jordlager med - går bra med mindre faktiskt också om det är ok jord. Har man jord innan så håller det bra med - extra mkt bra med stallgödsel som alltså tillför mullämnen och är kalas för dina nya växter.

Sedan vad Du väljer at täcka med etc - men ett 'annat' tips om man är borta och ändå är orolig är vattning via bevattningslist och timer - det kör vi med mitt i sommaren.
Funkar superbra!

Glada hälsningar ifrån ingrid
Virgo
Hej,

Som sagt var, beror ju på hurdan jord det är innan.

Mitt tips
Styv lerjord = 30% stallgödsel 25% barkmull 25% grovt grus ungefär
Vanlig jord = 30% stallgödsel 10% barkmull 10% grovt grus ungefär
Och sedan som Ingrid säger Täck med gräsklipp som är bäst när det gäller att hålla fuktigheten i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon