myran312
Hej
Jag är så glad, för jag har fått byta min lägenhet på tredje våningen mot en lägenhet med terass i samma hus. Ja det är jag med den långsmala balkongen, om ni minns mig? rolleyes.gif

Jag ska flytta i februari-mars. Terassen är hur enkel som helst, bara en gräsplätt med staket runt om, hyfsad gräsmatta men inget planterat och väldig insyn, den ligger mot ett grönområde som tur är, men folk passerar ju rätt ofta med sina hundar och jag har grannar över staketet på båda sidor osv. Det är lite kul för lägenheten har samma balkong som jag har nu men att det är en liten trätrappa ner till uteplatsen från den.

Nu skulle jag bli jätteglad för tips hur jag snabbt får den lite mysig och ombonad redan i sommar. Utgångsläget är alltså en gräsmatta på ca 5 * 7-10 meter i söder/sydvästläge. En trätrappa med 3- 4 trappsteg och balkongen som jag redan har ett fint trägolv till. Balkongen är 135 * 5 m ungefär.

Jag funderar på att sätta några cypresser, för en hel häck blir lite dyrt . Jag har min clematis och rosenvial samt kanna/kalla att ta med ner. Cleamtisen blommade med 5 blommor och växte inte alls på balkongen och inte rosenvialen heller.

Tacksam för massa tips!
Alexander-VG-zon3
låter så som jag har det !!

du kan kolla runt i mina album
http://www.pixbox.se/usr_show_id119380_page0_order1.html

så ser du hur jag har det med växter och annat .

jag odlar i östläge så det blir inte samma sol som du har det , men ändå hyfsat varmt och soligt för min del .

jag har allt enbart i krukor ( lättare att ändra som man själv vill plus kan man lätt ta med sig det när man flyttar )

i ditt läge måste du vara noga med att vattna ev satsa på Medelhavs och ökenväxter tork och sol tåliga trädgårdsväxter . och solälskande växter . ska du ha krukväxter ute på våren-sommaren så måste du vara väldigt försiktig så du inte bränner dom ( täck dom dom första veckorna med fiberduk ) . kan vara mysigt med en sittgrupp .

ska du ha häck så hade jag planterat något som växer upp snabbt men som ändå är lätt att klippa ( jag tycker det blir för mörkt och tråkigt med en allt för bred och hög häck ) och nåt som är lätt skött . eller om du inte vill ha häck så köp någon lätt buske .

pejori
Här är en till som fått en plätt efter flytt. tummenupp.gif tummenupp.gif
Har fått två år hittills, och planterar som en galning, men kul är det. naughty.gif
lissa
Jag tycker att det låter som att det är en uteplats du har haft turen att få ( grattis) och den kan vara lite lättare än en terrass eftersom det kan bli väldigt stekhett uppe på taket...men man kanske kallar det för terrass även om den inte ligger på taket g.gif
Flaxss har nog rätt i att det kan bli för imörkt med en cypresshäck , plus att det blir fult om en av dom dör eller torkar in, ..Du kan ju sätta upp en spalje också, det är dekorativt, det blir inte instängt och dessutom ett bra stöd för växterna...åtminstode till att börja med.
Klematisen blir nog glad över ett söderläge med skydd för rötterna...och jag tycker väldigt mycket om Hibiskusar som också skulle trivas utomordentligt i söderläge, och jag håller nog med Flaxss i det där med att ha dom i krukor så att du kan flytta in dom under vintern....Roligt att kunna planera helt från början men att gräsmattan redan finns där som bas... Jag har en lång lista med önskeväxter som jag inte får plats med, och det kommer du också ha efter lite tittande bland alla webs som finns med växter man kan köpa ..jag använder dom som inspiration ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon