|
Hej
Köpte idag, jo, jag vågade faktiskt, en Orchidée sort som heter "Cymbidium ". Någon som har en sån och kan dela med sig av sina erfarenheter ? Hur länge, hur ofta, blommar den ? Bästa vädersträck ? Vattnas och näringsgivas som Brudorchidéer ? Hur är det med ljuskravet ? Jag satte den i köksfönstret i nordväst, med en extra blomlampa. Såhär jättefin är den !
Hälsn Tepa
Hej
Kan tillägga att denna Orchidée inte hade genomskinlig plastkruka, som Brudisarna brukar ha. Då behöver dennas rötter inte ljus ?
Mvh Tepa
Cymbidier är ståtliga och fina!!  Här hittar du odlingsråd till den: http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=radDe vill vara utomhus och allt möjligt annat som jag inte klarar av att ordna då jag bor i lägenhet så jag har tyvärr ingen sådan. Alla orkidé rötter behöver inte ljus så den behöver troligen inte ha genomskinlig kruka om den inte var planterad i det då du köpte den. Men någon annan kanske har mera erfarenhet av dem och råd
De är inte så svåra att få att leva, men mycket svåra att få att blomma om, så man löper risken att man får en meterhög "grästuva" som aldrig blommar.
Min blommade aldrig om, men nyckelpunkterna verkar vara en lång odlingssäsong med så mycket ljus man alls kan ordna men inte direkt sol, och kall övervintring.
Hej
Tack Sofiia.
Tack Azur, vad trevligt att någon har en sådan. Har du din kvar ? Jag ska göra mitt bästa för att få den att blomma om. Men har jättedåliga erfarenheter av att få Brudisar att blomma om. Extra blomlampor har jag. Men ändå, det är en spännande utmaning !
Hälsn Tepa
Hej
Det har inte gått så bra med min Cymbidium. Den har blommat ut och bladen börjar trilla av. De har blivit bruna längs med roten. Vad är det nu ? För lite vatten ? Ska sätta den i övervintringsrummet i kväll. Ska den bete sig såhär ? Kommer den igen i vår ? Kan man sätta vanlig Orchidée näring till en Cymbidium ? Jag har bara vattnat med regnvatten någon gång, ingen näring. Skötselråd har jag, men inte hjälpte det.
Hälsn Tepa
Hälsn Tepa
blomkronan
19-12-2008, 10:34
 vi har likadana... jag har inte läst denna tråd tidigare. Men min hade bara en blomma... och den blomma ut fort! nu vet jag ju inte hur länge den hade stått i blomm innan jag fick hem den. Min ska få bo i trädgården i sommar till hösten får den flytta in i vinterförådet ett tag för att få en viloperjord. sen tänkker jag ta in den tll vintern för det är vist då dom blommar  Vi får se hur det går för oss nästa år... Men jag tycker den är mycket fin även med "bara" bladen nu ska den få bo i en ampel i vardagsrummet under denna vinter. Här är tråden och bilder på min
Hej
Jo, jag har läst din tråd, Blomkronan. Har inte din blivit brun i bladen och bladen lossnat ? Hur mycket har du vattnat ? Sänkt ner innerkrukan i hink med vatten ? Jag gjorde så, fast man nog inte måste med denna Orchidéesort. Tror jag.
Hälsn Tepa
blomkronan
19-12-2008, 11:30
nä inga bruna blad... jag planterade om den i en lite större kruka, men bara lite större så jag fick inte plats med bark, jag tog blomjord ett tunt lager runt om... ställde den i fönstret med en "egen"lampa över. vattnat mycket sparsamt den har bara fått en skvätt uppifrån en gång sedan omplaneringen. Duschar den varje dag. Vet inte om den gillar dusch men jag gör det tills den säger ifrån
Hej
Jo, den gillar nog att bli duschad. Men jag har tyvärr inte kommit ihåg det. Bara duschat en gång sen jag köpte den. Hursomhelst, idag klipper jag bort det bruna, vattnar en skvätt och sen till vinterförvaring. Med egen lampa inställd på timer kl 17-23.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
19-12-2008, 12:52
så här sköter jag min
Vår - tar ut den i skuggan när det är ca +10c. tar in vid frost!. låter regnet vattna den.
Sommar- nu har jag den ute även på natten och ev omplantering om det behövs. placerar den lite soligare i östläge. annars får den bara stå där ute och växa blad den får vatten när vattnet kommer från himlen ev att jag ger den lite näring någon gång under sommaren. på sensommaren brukar den skjuta mängder med blad.
Höst - jag har min ute tills frosten kommer, alltså så jag tar in den innan frosten. blir det milt igen så tar jag ut den igen på dagen.
Vinter- är det en höst-vinterblommande sort man har ska dom placeras under extra ljus i en temp på +15c och så sätter man dom svalt efter blomningen är klar. annars får dom övervintra +5c +10c och då blommar dom sen när det blir varmt. är det kallt på vintern så tappar den bladen.
CITAT (flaxss @ 19-12-2008, 12:52)  så här sköter jag min
Vår - tar ut den i skuggan när det är ca +10c. tar in vid frost!. låter regnet vattna den.
Sommar- nu har jag den ute även på natten och ev omplantering om det behövs. placerar den lite soligare i östläge. annars får den bara stå där ute och växa blad den får vatten när vattnet kommer från himlen ev att jag ger den lite näring någon gång under sommaren. på sensommaren brukar den skjuta mängder med blad.
Höst - jag har min ute tills frosten kommer, alltså så jag tar in den innan frosten. blir det milt igen så tar jag ut den igen på dagen.
Vinter- är det en höst-vinterblommande sort man har ska dom placeras under extra ljus i en temp på +15c och så sätter man dom svalt efter blomningen är klar. annars får dom övervintra +5c +10c och då blommar dom sen när det blir varmt. är det kallt på vintern så tappar den bladen. Det är en kallväxande orkidee så det är det korrekta handhavadet med den. Har man den möjligheten att man kan ställa den på en dyngbacke eller en "koblaffa" på sommaren, så är det det ultimata. sval vinterförvaring tills den blommar.
Alexander-VG-zon3
19-12-2008, 23:34
CITAT (pejori @ 19-12-2008, 23:06)  Det är en kallväxande orkidee så det är det korrekta handhavadet med den. Har man den möjligheten att man kan ställa den på en dyngbacke eller en "koblaffa" på sommaren, så är det det ultimata. sval vinterförvaring tills den blommar. förlåt ! men jag förstod inte hur du menade.
CITAT (flaxss @ 19-12-2008, 23:34)  förlåt ! men jag förstod inte hur du menade. En person, som odlade dessa för försäljning, menade att på vår/sommaren, när man ställer ut dom, så mår dom bra av att ställas på en gödselstack eller en hög som kossan lagt i hagen. Han tyckte att man tar en hög med koskit och lägger den under ett halvskuggigt träd, så får cymbidiumen näring och en sval vila.... sedan när man tar in den vid plus-minus noll, så är den redo för att sätta knopp.
blomkronan
20-12-2008, 00:04
Det blir ko-på-påse för min då... i sommar
CITAT (blomkronan @ 20-12-2008, 00:04)  Det blir ko-på-påse för min då... i sommar  Japp...Men lägg påskossan i botten av en större kruka, så suger okideen upp det den vill ha från rötterna (botten)... Knopparna sätter den på hösten vid ca. tio grader... Sätt den i rumstemperatur när första knoppen slår ut. Sedan...ut på våren...kossa i botten...in vid ca.o-o grader... Man kan ta in dom nattetid och ställa ut dom vid plusgrader, om man är osäker. mildväder- ut...minus..Ställ den innanför en dragig balkongdörr.
Alexander-VG-zon3
20-12-2008, 12:21
var lite trött igår så jag hängde inte riktigt med. men nu gör jag
men jag sköter min som jag beskrev och den växer väldigt bra. och blommar bra. doppar den i näring någon gång.
Dom ska vara ute hela sommaren har dom under en markis där dom får lagom med sol och så spolar jag av dom ibland, dom får stå ute långt in på hösten tills det blir kyligt men inte frost, men dom ska inte in för tidigt, då får man blommor på vintern. Kruxet är väl att dom blir för stora för fönsterbänken utan man får ställa dom ljust på golvet när dom kommer in.  Här Jul blommor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|