Full version: Vild pelargon
lolo
Hej! Jag köpte i våras en rotad stickling av den vildpelargon med små, vackra "småkrusiga" blad som jag inte fått till att blomma än. Detta trots att den varit utomhus i sommar som mina övriga pellisar som för övrigt blommar sen ganska länge. Kräver vildpellisar särskild skötsel för blomning, eller? Ska kontakta Sv Pelargonsällskapet, men tänkte höra på odla.nu först!
mvh
Ann-Louise i Umeå smile.gif
estet
Jag har en vildpelargon som inte ska blomma! laugh.gif
lolo
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ha, ha, ha! Kanske är det en sådan jag har då? tongue.gif Nä, jag fick då för mig vid köpet att den ska blomma..... Så om nån vet? Förresten, har Estet någon bild på denna ickeblommande vildpellis?
mvh
Ann-Louise i Umeå smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Alla vildpelargoner blommar - man måste ge dem sval vila bara :-)))
Ofta blomamr vildpelargoner en kortis på våren enbart ( om det är en vinterväxande vildpelargon) .- men flertalet vildpelargoner i handeln är ju sommarväxande så det är vår och eventuellt höst , vildpellisarna gillar inte sommarens hetta då stannar de av och kan rentav gå i vintervila :-))

Undantaget är väl det som kallas för 'doftisar' d v s doftpelargonerna de är ofta vildpelargoner med en viss förädling i ryggen och de blommar kort men i perioder, vet Du vilken pellis Du har?

Hälsar Ingrid
lolo
Hej Ingrid! Tyvärr vet jag inte namnet på vildpellisen, men det kan ju mycket väl vara en pellis som ska blomma nu i höst. Den hade då inte blommat i våras i alla fall, så mycket vet jag. Nu ställer jag ut den på balkongen, där den liksom min blomsterkaktus står svalt och ljust. Tack för svaret, Ingrid!
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
estet
Har tyvärr ingen egen bild på den men du hittar den i Pelargonsälls. bildarkiv. Vill inte länka pga upphovsrätt.
P Papilinaceum heter den, stora tjocka blad, kraftigväxande. Det låter inte som att vi har samma.
smile.gif
Ingrid på Västkusten
Pelargonium papilionaceum (obs stavningen) är en högvuxen och skojig art - har odlats i Storbrittanien sedan 1724. Kallas för 'Butterfy pelargoniums' eller rambossie på originalspråk 7 Sydarika) p g a att bladen luktar lite som de gör - liknas vid en getabock :-D
Källa V d Walt. bok 1.

Inte den vanligaste arten i odling direkt :-)) gilalr skugga och vatten till skillnad ifrån många andra sydafrikansta pelargonarter. Bladen spekuleras det i om de har använts som tobakssubstitut.

http://www.kraeuterei.de/shop/g1g14g.htm

Hälsar ingrid
lolo
Hej! Tack för era svar! Nä, det är inte den vackra vildpellis som du länkade till, Ingrid. Min har små, ganska jämnt rundade blad, ca 2-3 cm i "höjd". Nu står den utomhus i alla fall, får se om den får knoppar.
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
estet
Det stämmer ju Ingrid, att den ska blomma!
Läste på lite bättre på Örtagården, där jag beställde den... Det var bara det att jag har aldrig sett en bild där den har blommor. Om jag får blommor på min så blir det ju en bonus tongue.gif , tycker att den är helläcker som den är i sin form.
Håller med att den luktar lite illa från bladen.
Ingrid på Västkusten
Vad skojigt! Jag äälskar vildpelargoner - just nu är det en p sidoides som blommar vackert i växthuset :-)))

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon