Full version: Chili och paprika
mamamaggan
Är det någon idé att försöka övervintra chili - och paprikaplantorna? Har dem på min balkong = mitt växthus . Paprikorna är nu röda och flera av chilin också men chilin blommar också fortfarande.

Min physalis gick ju bra att övervintra så .....................
KURT
Det är ju inte värt att värma växthuset till > 10 grader bara för dessa. Det finns stor risk att de drar på sig skadedjur. Man kan ju komplettera genom att ta sticklingar av dem, men det borde man nog ha gjort tidigare eller i slutet av januari.
mamamaggan
OK kurt , tack för svaret .

Nu var jag lite otydlig märker jag. Min balkong är vinterbonad och temperaturen går i princip aldrig under 15 grader. Vi har tagit bort fönstrena mellan lägenheten och balkongen också och blir det väldigt kallt ute så går ju värmen ut dit .

Så då kanske jag kan övervintra dem då ?
Alexander-VG-zon3
ja du kan övervintra dom där . vattna inte allt för mycket under vintern . så himla mycket ohyra får dom inte .
och ohyran dom ev får är lätta att bli va med .

CITAT (KURT @ 20-11-2008, 06:36) *
. Man kan ju komplettera genom att ta sticklingar av dem, men det borde man nog ha gjort tidigare eller i slutet av januari.

nu förstod jag inte hur du menade ,,, om man ska ta sticklingar ''från plantorna'' i slutet av jan , då måste man ju sparar dom till jan . varför då inte fortsätta med att ''spara'' dom . dom är ju fleråriga buskar som är lätta att övervintra inne .
KURT
De kan ju vara mycket storväxta, en stickling tar mycket mindre plats.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 20-11-2008, 16:42) *
De kan ju vara mycket storväxta, en stickling tar mycket mindre plats.

du skrev ju att man kan ta sticklingar i slutet av jan , jan vad jag vet kommer efter nyår . dvs då har man ju kommit halvvägs till att övervintra den . varför då om man har plats inte ha kvar en välvuxen planta än en liten fjuttig stickling . skulle man nu få rötter på en stickling kommer den ju ändå växa sig större under sommaren .
mamamaggan
Tack , då vet jag hur jag ska göra.

Och till våren sätter jag om dem och väntar på ny blomning.
KURT
CITAT (flaxss @ 20-11-2008, 19:08) *
du skrev ju att man kan ta sticklingar i slutet av jan , jan vad jag vet kommer efter nyår . dvs då har man ju kommit halvvägs till att övervintra den . varför då om man har plats inte ha kvar en välvuxen planta än en liten fjuttig stickling . skulle man nu få rötter på en stickling kommer den ju ändå växa sig större under sommaren .

Jag skrev att man borde ha tagit sticklingar tidigare (direkt efter skörd), eller i slutet av jan., det är ingen bra tid nu när det är så mörkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon