Full version: Nakna jungfrun
Wargen

Om jag inte har missat nå´t så är detta Nakna Jungfrun? ( Kom upp i nya trädgården, även nytt för mig). Men brukar de blomma i september? Har för mig att jag sett dem mycket senare på året... wink.gif
Kajsa
Har kikat i mina" lökböcker" och i samtliga står att den blommar
sept-okt, under namnet Tidlösa, nakna jungfrun är ett smeknamn.
Hela växten är giftig. Finns vårblommande sorter.
Hannele
Det finns höstkrokus också, men dom är små.
Kajsa
För att skilja dom åt, Tidlösan har sex ståndare och krokusen har tre.
Du får ut och räkna.
Wargen
Det är nog Tidlösa iallafall. För i sommar var där bara en stor rugge med blad som senare vissnade ner och nu kom blommorna, dessutom är blommorna större än krokus. Tack för hjälpen. wub.gif
Alpiner i Halmstad
Kronbladen på Din bild har ovanligt breda kronblad för att vara den vanliga tidlösan. Det finns flera arter och sorter. Du bör nog forska vidare.
Jämför bilder på www.google.com
M.v.h. Bernt
Gossen Ruda
Gick ut i trädgården och tog en bild när jag såg frågan. Nog har dom kommit upp alltid. Fast vid sommarstugan har dom inte ens stuckit upp nosen än. Om dom nu kommer att göra det, flyttade om dom i våras. Så mycket kan det skilja bara på drygt 2 mil. Gillar dom för att blommorna lyser upp i höstens rabatter men är lite besviken på stadgan. Som veka jungfrur kan dom gå an men jag trivs mest med styva mansideal. biggrin.gif

Kajsa
Wargen
Om du vill leta mer på Tidlösa för att hitta namnet på din sort
på google, Colchicum "Giant" Colchium "Lilac wonder"
Colchium "Water Lily" Större lila sorter.
Wargen
CITAT
Wargen
Om du vill leta mer på Tidlösa för att hitta namnet på din sort......

Oki Doki, det ska jag göra, tack för tipset. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon