Full version: Bortglömd amaryllis
Echo-70
Hittade en bortglömd amaryllis som stått på en hylla på min uteplats sedan i våras....
Löken såg frisk ut, så jag vattnade lite, tod in den och ställde den på fönsterbrädan för några veckor sedan.
Nu har den skjutit iväg långa, ganska tunna och ljusa blad.

Vad ska jag göra för att få den att blomma och inte bara få massa hängande blad?

SN201627.JPG

MariaS
Du kan skära av bladen ca3cm ovanför löken. Sätt den sen i ny jord, vattna ordentligt och ställ den varmt.
Sen är konsten att låta bli att vattna, till knoppen kommit upp ur löken. Sen gäller: vatten ger höjden och värmen ger knoppen.
Eva i Höga
Oj, jag har gett min en skvätt ett par gånger! Ska genast sluta med det! Och hoppas på att en överlever, kan väl inte förvänta mig nån blomma iår men kan den överleva blir det kanske nästa år.
Alexander-VG-zon3
Echo-70 -- när vill du att den ska blomma ?

ska den blomma nu kan du bara placera den varmt och ljust ( behåll bladen ) i nyjord och vattna som Maria skrev en gång ,
sedan vänta på knopp . och när knopp visar sig så vattna igen och ev ge lite näring . efter den blommat klart så ska den ha det torrare .
när det sedan kan ta ut den placerar ut den igen . och ta in den innan frosten . och gör om samma sak igen .

kvittar det när den blommar eller om du vill att den ska blomma till sommaren .
då placerar du den nu svalt ( ca +5c +10c ) och torrt , behåll bladen på den . låt bladen vissna ner av sig själva .
i feb tar du fram den och planterar om i ny jord och vattnar den . vänta på nya blad . när den torkar upp så kan du vattna igen .
sätt sedan ut den igen när det i skuggan är runt +10c ( ta in vid frost !! ) .
placera den i halvskugga först . när frostrisken är förbi kan den vara ute dygnet runt . snart så kommer nya blad och den visar knopp .

vattna och göda den under sommaren ( efter blomningen ) ge näring en gång i veckan . när hösten sedan kommer så tar du in den innan frosten och placerar svalt .

Echo-70
Oj!
Jag som redan klippt ner bladen....
Jaha, då får jag ställa den varmt, inte vattna och hålla tummarna helt enkelt!

Alexander-VG-zon3
löken/växten behöver ju bladen och mår bättre med dom . dom hade blivit gröna och stadgat upp sig under våren-sommaren .

när vill du att den ska blomma ?

ska den blomma nu under vintern - så planterar du om den i ny jord och vattnar den och placerar den varmt . sedan väntar du på ev knopp .
när knoppen kommer kan du vattna lite till och ev ge lite flytande näring .

ska den blomma till våren-sommaren - så låter du den vara och placerar den svalt och torrt .
och i feb så planterar du om den i nyjord och vattnar och sedan sätter du ut när du kan .

tepa
Hej

Jag tog in min "bortglömda" Amaryllis från kallförrådet igår. Jag har med vilje glömt bort att vattna den i flera månader. Några blad var helt vissna och bruna, men en par blad var nog gröna ännu. Jag klippte bort, planterade om och vattnade. Nu står den i vardagsrumsfönstret, den behöver ju värme. Behöver den mycket ljus också ? Jag har blomlampor där i fönstret. Tror ni den hinner blomma till jul ? Jag är nog tveksam.

Hälsn Tepa
MariaS
Har bara knoppen börjat visa sig, kan det gå fort. Det som tar tid är ju när knoppen så att säga ska försöka förlösa sig ur löken.
som jag tidigare skrev, är värmen viktigast för att driva fram knoppen, vattnet driver på höjden och ljuset ger grovleken och växtriktning.
Lady Hamilton
Jag tar aldrig bort gröna blad på lökar som jag vill skall blomma om. Så gott som all näring från bladen behöver återgå till löken för att den skall orka blomma om. I ditt fall skulle jag hellre tagit bort all jord och "tvingat" bladen att börja torka in för att på så vis få ner all näring i löken. Sedan hade jag placerat löken svalt ett par veckor och efter det gjort som vanligt när man vill att den skall blomma.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 22-11-2008, 12:44) *
Jag tar aldrig bort gröna blad på lökar som jag vill skall blomma om. Så gott som all näring från bladen behöver återgå till löken för att den skall orka blomma om. I ditt fall skulle jag hellre tagit bort all jord och "tvingat" bladen att börja torka in för att på så vis få ner all näring i löken. Sedan hade jag placerat löken svalt ett par veckor och efter det gjort som vanligt när man vill att den skall blomma.

'så gör jag också , jag tvingar ner näringen i löken från bladen .

CITAT (tepa @ 22-11-2008, 06:43) *
Hej

Jag tog in min "bortglömda" Amaryllis från kallförrådet igår. Jag har med vilje glömt bort att vattna den i flera månader. Några blad var helt vissna och bruna, men en par blad var nog gröna ännu. Jag klippte bort, planterade om och vattnade. Nu står den i vardagsrumsfönstret, den behöver ju värme. Behöver den mycket ljus också ? Jag har blomlampor där i fönstret. Tror ni den hinner blomma till jul ? Jag är nog tveksam.

Hälsn Tepa

ljust är ingen nackdel tvärtom bra för den .

men den klarar sig även utan lampor .

mycket värme ska du dock ha .
tepa
Hej

Skönt att höra att den vill ha värme. Då är vardagsrummet bästa platsen, där eldar vi nämligen i täljstensspien, blir då 25 grader varmt. Inte visste jag att man ska ta bort jorden, så bladen vissnar fortare ! Men man lär sig något nytt hela tiden. Hoppas jag inte gjorde något dumt, när jag klippte bort dom gröna bladen, som var kvar...En del var ju faktiskt totalt bruna och skrumpna.

Mvh Tepa
tepa
Hej

Det har kommit upp något grönt ur Amaryllisen, liknar blad, men kan det möjligen vara början till knoppen ?

hälsn Tepa
tepa
Hej

Är det ingen som tror att detta är knoppen, som har kommit upp ur Amaryllislöken ? Snälla...

Hälsn Tepa
Myosotis
vänd 90° och ta ett kort till, lite svårt att se, men det längst fram skulle nog kunna vara en knopp. Titta från sidan om det är tunt (blad) eller tjockt (knopp), det ser man så fort de tittar upp.
tepa
Hej

Här kommer en bild på Amaryllisen. Tyvärr ser det nog bara ut som blad.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
bara blad
tepa
Tack, Flaxss. men det kommer väl en knopp ? Jag ska väl låta bladen vara kvar ? Har ju noll erfarenhet av sparade Amaryllisar.

Hälsn Tepa
MariaS
Ibland tar amaryllar tid på sig att skjuta knopp. Låt den bara stå varmt, så händer det snart saker.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 04-12-2008, 07:31) *
Tack, Flaxss. men det kommer väl en knopp ? Jag ska väl låta bladen vara kvar ? Har ju noll erfarenhet av sparade Amaryllisar.

Hälsn Tepa

det är inte säkert att det kommer någon knopp . så garanterat en knopp har du inte . du får vänta och se .
tepa
Hej

Såhär ser min Amaryllis ut nu ! Blomstjälken vuxit rejält. Snart blir det blomma.

Hälsn Tepa
Red Top
Grattis!
Den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge, säger man ju!=)
tepa
Hej

Nu börjar det hända saker...

Hälsn Tepa
Zitrus
Åhh! Vad roligt att se att det har gått så bra wub.gif
Tycker det är så fint när det är både blommor och blad på amaryllis smile.gif
tepa
Hej

En pinfärsk bild av min fjolårs, nej, förrfjolårs blir det ju, Amaryllis.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 24-01-2009, 12:18) *
Hej

En pinfärsk bild av min fjolårs, nej, förrfjolårs blir det ju, Amaryllis.

Hälsn Tepa

vacker vacker!

här böjar övervintrade lökar pockså att blomma
http://www.pixbox.se/pic_show_id25829977.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon