Full version: Ostrecept önskas
Chamomille
Jag är så barnsligt förtjust i den lilla dessertosten Boursin. Är det någon som har ett recept på nåt liknande?
KURT
Jag antar att det är själva färskosten som du vill göra själv? och det skall man naturligtvis göra:

http://www.matklubben.se/artiklar/goer_din...rskost_496.html
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...receptid=520118

Man kan prova med lite olika syrade mjölkprodukter som grund, och kanske t o m blanda ett par olika (t ex yoghurt + lite Crème fraîche). Och eftersom det är lite slabbigt, så kan man lika gärna göra lite mera och sedan smaksätta dem lite olika. Vasslen som blir "över" kan man baka på.
Chamomille
CITAT (KURT @ 20-11-2008, 14:55) *
Jag antar att det är själva färskosten som du vill göra själv?

Ja precis yes.gif Tack för tipsen.

När jag nu läser på Boursinförpackningen så står i innehåll "pastöriserad mjölk och grädde". Men, hur bär man sig åt ifall man ska göra färskost på mjölk och grädde då?
Chamomille
En fundering. Kan man koka upp mjölk och grädde och få det att skära sig på någe vis g.gif Och sen sila det...
KURT
CITAT (Chamomille @ 20-11-2008, 16:41) *
En fundering. Kan man koka upp mjölk och grädde och få det att skära sig på någe vis g.gif Och sen sila det...

Skall du bara ha mjölk + grädde så får du köpa ostlöpe och droppa i . Det är mycket enklare (och godare) att använda yoghurt, filmjölk eller någon annan mjölksyrad produkt som delar på sig när man värmer (mjölk + grädde kan du koka mycket länge utan att det händer å mycket!)
Chamomille
CITAT (KURT @ 20-11-2008, 16:40) *
Skall du bara ha mjölk + grädde så får du köpa ostlöpe och droppa i . Det är mycket enklare (och godare) att använda yoghurt, filmjölk eller någon annan mjölksyrad produkt som delar på sig när man värmer (mjölk + grädde kan du koka mycket länge utan att det händer å mycket!)

Ostlöpe ja...
Jag har gjort ett litet experiment nu. Kokade samman lika delar grädde och creme fraische. Fast det delade sig ju inte så klart. Men jag droppade i en skvätt pressad citron och nu står den på svalning. Får se ifall det blir något kvar när jag silar sen biggrin.gif
Man kanske skulle ha kokat mjölk och creme fraische g.gif Och någonting fettsnålare som t.ex filmjölk så det skär sig.... Snart ska jag sila så får vi se smile.gif

Edit: Ostlöpe. Hur fungerar det egentligen? Blir det inte hårtost av det? Eller går det att få "färskost" också unsure.gif
Anki V
CITAT (Chamomille @ 20-11-2008, 17:09) *
Edit: Ostlöpe. Hur fungerar det egentligen? Blir det inte hårtost av det? Eller går det att få "färskost" också unsure.gif

Det blir som keso.

Jag använder det ibland (sällan) när jag slår på stort och gör hemgjord ostkaka.

/Anki
Chamomille
Keso -fear-.gif Det är inte gott tycker jag. Smakar som att räcka ut tungan sick.gif
Däremot ostkaka... wub.gif
Men, hur får man den där små-gryniga konsistensen som är i Boursinen?
Sussie F-Flower
Vet inte om det här är till någon hjälp.....
Googlade och hittade på gourmandines.com

Dairy Food
Boursin Pepper

This flavored fresh cheese is characterized by the lively black pepper that gives it a distinctively spirited taste.

Up Close Window

Boursin Garlic & Fine Herbs

The welcome addition to any cheese platter, made with cow's milk and cream, garlic, salt, pepper, parsley and chives. Boursin Garlic & Fine Herbs is an ideal cheese to enjoy as an appetizer or aperitif.

Up Close Window

Sussie F-Flower
Nu hittade jag lite mera....
Blev nog så sugen själv nu, så jag måste nog göra ost igen, jag också...

Jag tror att dom har använt sig av syrad mjölk, Camilla. Sedan har dom tillsatt grädde på slutet för att få krämigheten. Ungefär som dom gör med vissa sorter av Brie.
Grynen som uppstår varierar nog i storlek och beror antagligen på hur hög värme som används.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=335597
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-11-2008, 19:14) *
Vet inte om det här är till någon hjälp.....
Googlade och hittade på gourmandines.com
Dairy Food
Boursin Pepper

This flavored fresh cheese is characterized by the lively black pepper that gives it a distinctively spirited taste.

Up Close Window

Boursin Garlic & Fine Herbs

The welcome addition to any cheese platter, made with cow's milk and cream, garlic, salt, pepper, parsley and chives. Boursin Garlic & Fine Herbs is an ideal cheese to enjoy as an appetizer or aperitif.

Up Close Window

Ahh. Där stod ju i alla fall ingredienserna. Tack! smile.gif
Fast länken fungerar inte (för mig). Ogiltig adress står det blink.gif
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-11-2008, 19:26) *
Nu hittade jag lite mera....
Blev nog så sugen själv nu, så jag måste nog göra ost igen, jag också...

Jag tror att dom har använt sig av syrad mjölk, Camilla. Sedan har dom tillsatt grädde på slutet för att få krämigheten. Ungefär som dom gör med vissa sorter av Brie.
Grynen som uppstår varierar nog i storlek och beror antagligen på hur hög värme som används.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=335597

Det var en intressant sida (sidor). Då ska det bli intressant att se vad det blir av den blivande osten som står i kylskåpet och silas. Självaste basen är välldigt god och fet... biggrin.gif

Edit: Jag ska prova nästa gång med filmjölk och grädde. Filmjölk är nog bättre än creme fraische om man vill få det grynigt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon